Brev fra telestyrelsen ,ang. adsl UDEN te~
Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 13-08-01 17:05

Jeg har sendt et brev til telestyrelsen ,og har fået svar .
Jeg tænkte at der måske var nogen der var intereseret i at læse det .

Mvh.
Kenneth..

Mit brev :

Hej.
Jeg vil bare høre om det kan være rigtigt at teledanmark har lov til at
kræve at man har fastnet telefon hos dem ,for at man kan få netexpress
(adsl)..
De 2 produkter,adsl og telefon, har så vidt jeg kan se intet med hinanden at
gøre ..
Da jeg ikke er intereseret i at have en fastnet telefon ,bliver det meget
dyrt for mig at have adsl forbindelse.
Da tele-dk er de eneste der kan tilbyde en adsl forbindelse hos mig ,virker
det på mig som om de prøver at presse hver en krone ud af mig .
Iøvrigt kan man hos cybercity godt få adsl uden at have en telefon ,men
desværre tilbyder cybercity ikke adsl hvor jeg bor .

'Med venlig hilsen
Kenneth frederiksen

Telestyrelsens svar :

Telestyrelsen skal bekræfte modtagelsen af din henvendelse vedrørende ADSL,
hvori du spørger, om det kan være rigtigt, at Tele Danmark (nu TDC Internet)
kræver, at du har fastnetabonnement hos selskabet for, at du kan få leveret
ADSL.

Som udgangspunkt må et teleselskab ikke kræve, at du har et almindeligt
telefonabonnement hos selskabet som betingelse for, at du kan få ADSL.

Teleselskabet kan dog kun levere ADSL, hvis der er en ledig forbindelse. Ved
en ledig forbindelse forstås, at teleselskabet enten selv har rådighed over
en forbindelse, eller at selskabet indgår en aftale med det teleselskab, der
råder over den ledige forbindelse.

Nogle ADSL-produkter er baseret på at blive leveret sammen med et
almindeligt fastnetabonnement. Det betyder, at hvis du ønsker at få dette
ADSL-produkt uden samtidig at have et fastnetabonnement hos teleselskabet,
så vil selskabet i nogle tilfælde ikke kunne levere ADSL. Der kan være
forskellige forklaringer på, hvorfor selskabet ikke vil kunne levere ADSL
alene.

Hvis du er utilfreds med, at du ikke vil kunne få ADSL hos teleskabet uden
samtidig at have et almindeligt fastnetabonnement hos selskabet, kan det
derfor være en god ide at bede selskabet om en forklaring og eventuelt klage
til teleselskabet.

Med venlig hilsen

Lasse Andersen
Jurist / Master of Law
Telestyrelsen / National Telecom Agency
Holsteinsgade 63
2100 København Ø

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-08-01 17:13

"Kenneth Frederiksen" <ksf@co-NOSPAM-ol.dk> wrote in message

> [...]
> samtidig at have et almindeligt fastnetabonnement hos selskabet, kan det
> derfor være en god ide at bede selskabet om en forklaring og eventuelt

Jaja,, og dette klagede jeg også over. Dengang for ca. et halvt år siden.
Men der er vist ikke lige ngoet at gøre. Nu kan jeg ikke huske hvad
Teledanmark skrev tilbage. Da jeg lige har smidt brevet ud. Jeg mener de
skrev at de arbejder på en løsning,,, jaja,, godt med jer, siger jeg bare...

Jeg tror nu Telestyrelsen har aktier hos Teledanmark. og faktisk ikke rigtig
interresere sig for klager med Teledanmark, men mere mod konkurrenterne.

Men loven siger nu, at man ikke må bliver opkrævet for noget, som ikke
behøves med produktet.... Men samtidigt kan man ikke ifl telestyrelsen...

jeg ved ikke helt hvad man skal tro på. Men der er vist ikke det helt store
at gøre mod de store. Men prøv nu alligevel at høre TDC.

Fra : Peter

Dato : 13-08-01 17:48

"Bjarke Hansen" skrev

> Jeg tror nu Telestyrelsen har aktier hos Teledanmark.

Næppe. Derimod har staten indirekte aktier i Orange. Men
jeg tror nu i øvrigt ikke så meget på din konspirationsteori.

Fra : Martin Andersen

Dato : 13-08-01 22:06

Peter wrote:

> "Bjarke Hansen" skrev

> Næppe. Derimod har staten indirekte aktier i Orange. Men
> jeg tror nu i øvrigt ikke så meget på din konspirationsteori.

Jeg tror heller ikke de har aktier i TDC, Telestyrelsen er bare nosseløs..

Martin.

Fra : Sune

Dato : 13-08-01 19:39

On Mon, 13 Aug 2001 18:13:27 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Jaja,, og dette klagede jeg også over. Dengang for ca. et halvt år siden.
>Men der er vist ikke lige ngoet at gøre.

Gad vide hvor mange gange de har svaret på det spørgsmål.
Jeg klagede for 2 år siden og fik samme svar.

Mvh
Sune

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 13-08-01 21:07

> Gad vide hvor mange gange de har svaret på det spørgsmål.
> Jeg klagede for 2 år siden og fik samme svar.

Hej ..
Jeg ringede til 80808031 for at høre om jeg behøver at have en telefon for
at få adsl .
Jeg gjorde opmærksom på at jeg overhovedet ikke var intereseret i at ha' en
telefon-
heller ikke hos et andet firma ..men de påstod at det var man altså nødt til
Så nævnte jeg brevet fra telestyrelsen ,og så sagde damen at det vidste hun
intet om .
Jeg bad så om at blive henvist til en anden der kunne give mig en forklaring
Det var et stort problem ,men efter noget tid ,blev jeg stillet om til
presse sekretariatet ..(?).
Da jeg så satte manden der ind i situationen ,blev der meget stille i den
anden ende ..
Manden anede simpelthen ikke hvad han skulle sige ,andet end at de nok ikke
var klar med et tilbud endnu .
Hvis der er folk der har klaget over dette for flere år siden ,kan jeg
simpelthen ikke forstå at de kan påstå at de ikke er klar til at tilbyde
adsl uden telefon..
Hvad gør man ,når et selskab gør noget ulovligt,og er ligeglade ?
Det kan jo ikke være rigtigt at jeg skal klage til tele-dk.
Jeg tror heller ikke rigtigt at jeg tør at klage til tele-dk før jeg rent
faktisk har fået min adsl linie ,
ellers siger de vel bare at jeg ikke kan få det af en eller anden grund ..?
Hvis ikke jeg kan klage til højere instans ,tror jeg jeg venter til efter
jeg får adsl ,
men så vil jeg også gøre alt hvad jeg kan for at få min telefon linie lukket
....om jeg så skal lægge sag an mod tele-dk..

Mvh
Kenneth

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-01 06:55

> Men loven siger nu, at man ikke må bliver opkrævet for noget, som ikke
> behøves med produktet....

Idet det er et tillægsprodukt til en eksisterende accessforbindelse....
(behøver jeg fortsætte?)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-01 17:15

"Kenneth Frederiksen" <ksf@co-NOSPAM-ol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvorfor poster du denne meddelelse i denne gruppe (også
her.........).........?

mvh
Bjørn

TYVERI: http://www.wap.hamatec.dk/campion
Sælges: http://www.wap.hamatec.dk/bmw

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 13-08-01 17:42

> Hvorfor poster du denne meddelelse i denne gruppe (også
> her.........).........?

Fordi jeg regnede med at der var nogle der gerne ville læse det
........)..........!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-08-01 13:09

"Kenneth Frederiksen" <ksf@co-NOSPAM-ol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har sendt et brev til telestyrelsen ,og har fået svar .
> Jeg tænkte at der måske var nogen der var intereseret i at læse det .
<snip..>

En ældre diskussion der er blevet taget op igen.

http://proaccess.jth.net/TDKfax.gif kan du se TDC's (daværende TDK) svar
på forespørgslen fra telestyrelsen.

Svaret er simpelthen at TDC skal bruge et accesspunkt til at oprette en ADSL
linje på. Dette gøres ved at opsætte en telefonlinje (hvis der da ikke
eksisterer sådan en i forvejen) og køre DSL signaler på denne. Linjen som
oprettes skal betales af nogen, dette er forbrugeren.

Hvad du så har af telefoni er TDC ligeglad med, her har du frit
forvalgsvalg. Til gengæld er det idag teknisk umuligt at overdrage hele
telefonlinjen til hvilken som helt udbyder og stadig køre DSL trafik hos
TDC.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email, remove *spammer* in address

Fra : Steen Henri Jensen

Dato : 16-08-01 20:52

Bre for at blande mig i snakken

Alle jer der klager, som Martin siger... Hvordan havde i forestillet jer at
køre ADSL uden en kobbertråd ??? = telefonlinie.. lige meget hvor mange
gange i klager.. Så er denne fysiske faktor altså bare en del af det produkt
i gerne vil have.

Men der er da sikkert Stofa eller Sonofon i jeres område.. spørg dem..

Fra : SoulWalker

Dato : 22-08-01 09:59

Nu gider jeg ikke blande mig i hvorfor TDC absolut vil have fastnet tlf abb.
for at køre adsl når andre firmaer kan klare sig uden. Men det du skriver
med ADSL uden kobbertråd er jo ikke korrekt. F.eks. i mit tilfælde var der
kobbertråd ind i huset og det hele og tlf stik parat og alt muligt men tdc
SKAL stadigvæk have oprettet et fastnet abb. Her skulle man netop tro at det
kunne være en fordel da adsl så kunne få kobbertråden helt for sig selv. Men
vi må bare håbe på at TDC engang for sig taget som til at udvikle en
produktlinie med tilbud om adsl alene på en kobbertråd uden at man behøves
fastnet. bare lige min mening om tingene ;)

SoulWalker

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-08-01 10:05

In article <3b837464$0$335$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, SoulWalker wrote:
> [...]
> kunne være en fordel da adsl så kunne få kobbertråden helt for sig selv.

Teknisk, nej. ADSL bruger en del af frekvensspekteret som almindelig
PSTN aldrig rører.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I wonder if there's anything GOOD on tonight?

Fra : Vaeske

Dato : 23-08-01 08:49

> Teknisk, nej. ADSL bruger en del af frekvensspekteret som almindelig
> PSTN aldrig rører.

Du må gerne uddybe dette og samtidig forklar hvorfor man hos CC godt kan få
ADSL, samtidigt med at man har en anden telefonioperatør end CC.

Hilsen Vaeske

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 09:01

In article <tB2h7.27$Nz1.1137@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> Du må gerne uddybe dette og samtidig forklar hvorfor man hos CC godt kan få
> ADSL, samtidigt med at man har en anden telefonioperatør end CC.

PSTN ligger på spekteret op til 4KHz, der rører ADSL sig aldrig. Og Jeg
ved ikke lige hvorfor jeg skal argumentere for det sidste, men jeg kan
godt: CC har en "Delt rå kobber" aftale med TDC, så man kan sagtens have
CC ADSL og TDC telefoni på samme kobberpar.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Given my druthers, I'd druther not.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-01 09:11

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Teknisk, nej. ADSL bruger en del af frekvensspekteret som almindelig
> PSTN aldrig rører.

Hvorfor skal man så have PSTN-telefonabonnement?

Det er vist det som folk opponerer imod.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 09:27

In article <3B84BA81.789AAB9C@car_ST_en.dk>, Carsten Riis wrote:

> Hvorfor skal man så have PSTN-telefonabonnement?

"Teknisk" - derfor må det nødvendigvis være noget
administrativt/politisk.

> Det er vist det som folk opponerer imod.

Ja, men som sagt: Teknisk - jeg har ikke og vil ikke tage stilling til
om det er rigtigt eller forkert, hvad TDC tager af politiske valg, netop
fordi de er politiske, og jeg er tekniker.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I'd rather laugh with the sinners,

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-01 09:41

> [...]
> om det er rigtigt eller forkert, hvad TDC tager af politiske valg, netop
> fordi de er politiske, og jeg er tekniker.

Det du faktisk giver udtryk* for er, at de "undskyldninger",
"forklaringer" man (jeg har ikke selv prøvet, men det har andre jo
tilsyneladende) får faktisk kun som at få stukket blår i øjnene.

Teknologien er jo tilstede, så er det da "bare" at rette
administrationen/politikken ind efter det.

*: så vidt jeg kan forstå på dine indlæg.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 09:57

In article <3B84C1A7.261153B3@car_ST_en.dk>, Carsten Riis wrote:

> Det du faktisk giver udtryk* for er, at de "undskyldninger",
> "forklaringer" man (jeg har ikke selv prøvet, men det har andre jo
> tilsyneladende) får faktisk kun som at få stukket blår i øjnene.

Ja.

> Teknologien er jo tilstede, så er det da "bare" at rette
> administrationen/politikken ind efter det.

Hvis det er det man vil, og det vil man tilsyneladende ikke. Det ville
jeg heller ikke, hvis det var mig der skulle træffe den beslutning,
selvfølgelig ville jeg beskytte min egen forretning.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Sometimes insanity is the only alternative"

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-08-01 10:13

> [...]
> jeg heller ikke, hvis det var mig der skulle træffe den beslutning,
> selvfølgelig ville jeg beskytte min egen forretning.

hvis jeg har forstået dig ret, så går TDC (eller hvad de nu kalder sig
i denne uge) altså ikke ind for de frie markedskræfter. I hvert fald
ikke så længe, at de sidder på kablerne.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 10:15

In article <3B84C916.DB45EEB6@car_ST_en.dk>, Carsten Riis wrote:

> hvis jeg har forstået dig ret, så går TDC (eller hvad de nu kalder sig
> i denne uge) altså ikke ind for de frie markedskræfter. I hvert fald
> ikke så længe, at de sidder på kablerne.

Så længe man kan tjene penge på at bøje reglerne til sin fordel eller på
at Telestyrelsen sidder på hænderne, så gør man da det, specielt når der
er tale om en cash cow som telefoni. At tro at forretning handler om
etik er naivt. Det vil først være aktuelt når man kan købe sig noget god
presse ved at opføre sig flinkt over for sine konkurrenter at man gør
det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Nostalgia is living life in the past lane.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-08-01 14:28

Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> writes:

>hvis jeg har forstået dig ret, så går TDC (eller hvad de nu kalder sig
>i denne uge) altså ikke ind for de frie markedskræfter. I hvert fald
>ikke så længe, at de sidder på kablerne.

Er det ikke netop de frie markedskræfter, de går efter?

De tilbyder et produkt i kombination med et andet. Er du utilfreds,
står det dig frit for at købe af en anden udbyder...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Vaeske

Dato : 23-08-01 18:49

> Ja.

Jeg synes dette er nye vinde fra TDC´s medarbedjer side, fordi hvis man
læser i nogle tråde der ikke er særligt gammel har jeres argumentation altid
været at man ikke kunne splitte linien op fordi TDC skulle bruge en
Accesslinie til at lave forbindelsen. Nu er det lige pludseligt muligt,
mystisk !!!!! (mon denne kovendning har noget at gøre med at CC nu udbyder
en splittet linie hvor der ikke er noget krav et valg af telefonoperatør)
Jeg tror det.

Hilsen Vaeske

Fra : Enok Hauge

Dato : 22-08-01 19:26

On Thu, 23 Aug 2001 19:49:00 +0200, "Vaeske" <vaeske@get2net.dk>
wrote:

> [...]

Tillykke!

Det er lykkedes dig at klippe alle message id'erne ud af dette indlæg.
Det indlæg du citerer mangler af en eller anden grund på sunsite, så
hvis der var en venlig sjæl der gad at poste et id ville jeg blive
glad.

Mvh. Enok Hauge

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 22:23

In article <vmbh7.898$Nz1.4289@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> Jeg synes dette er nye vinde fra TDC´s medarbedjer side, fordi hvis man

Hvorfor tror du jeg arbejder for TDC?

> [...]
> en splittet linie hvor der ikke er noget krav et valg af telefonoperatør)

Mon ikke bare du føler dig en anelse forfulgt?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Good night, Austin, Texas, wherever you are!

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 22:28

In article <slrn9oat1b.299.apj@slartibartfast.nerd.dk>, Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Hvorfor tror du jeg arbejder for TDC?

I øvrigt var det indlæg endnu engang vand på møllen til at folk burde
have fuld forståelse for at ISP-medarbejdere ikke gider angive
tilhørsforhold længere. Tak Væske.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I represent a sardine!!

Fra : Vaeske

Dato : 23-08-01 23:26

Det gør du måske ikke, det troede jeg bare da du svarerede med en teknisk
beskrivelse på et spørgsmål, jeg undskylder !!!!

> I øvrigt var det indlæg endnu engang vand på møllen til at folk burde
> have fuld forståelse for at ISP-medarbejdere ikke gider angive
> tilhørsforhold længere. Tak Væske.

Jeg prøver, synes jeg selv, at være retfærdig, men når folk har svaret at
TDC ikke kan splitte linien således at telefoni er hos en anden udbyder og
ADSL hos TDC, på grund af tekniske begrænsninger, og det viser sig det godt
kan lade sig gøre, så vil jeg gerne have en forklaring. Dette er absolut
ikke for at svine ISP-medarbejder til. Jeg skrev til dem for at de kunne
forklare sig.

Hilsen Vaeske

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 23:36

In article <sqfh7.2322$Nz1.8755@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> Det gør du måske ikke, det troede jeg bare da du svarerede med en teknisk
> beskrivelse på et spørgsmål, jeg undskylder !!!!

Fair nok.

> [...]
> kan lade sig gøre, så vil jeg gerne have en forklaring. Dette er absolut
> ikke for at svine ISP-medarbejder til. Jeg skrev til dem for at de kunne

Hvis du vil have en sober forklaring bør du skrive i et sobert sprog. Og
som sagt: Så længe myndighederne sidder på deres hænder, og så længe TDC
kan bruge ADSL som et produkt der kan give dem mulighed for at kapre
flere af deres gamle kunder tilbage (husk: ADSL i sig selv er en meget
ringe indtægtskilde ift fastnettelefoni) vil der ikke ske noget. Et
enkelt indlæg, hvor du udbeder dig en forklaring vil ihvertfald ikke
rokke på noget, slet ikke når det blot er teknikere og supportere fra
TDC der læser det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Lo! Men have become the tool of their tools.

Fra : Vaeske

Dato : 24-08-01 00:06

> [...]
> enkelt indlæg, hvor du udbeder dig en forklaring vil ihvertfald ikke
> rokke på noget, slet ikke når det blot er teknikere og supportere fra

Jeg prøver at skrive så fornuftigt/sobert dansk som muligt, så jeg ked af
hvis du ikke har samme mening.

Ellers tror jeg vi er enige om hvor hunden er begravet i denne sag.

Hilsen Kim

Fra : Karsten Andersen

Dato : 24-08-01 00:51

Thu, 23 Aug 2001 21:28:15 +0000 (UTC), skrev Andreas Plesner Jacobsen,
på 18 linier, i <slrn9oatbq.2de.apj@slartibartfast.nerd.dk>, :

>I øvrigt var det indlæg endnu engang vand på møllen til at folk burde
>have fuld forståelse for at ISP-medarbejdere ikke gider angive
>tilhørsforhold længere. Tak Væske.

Ja det er jo også rart og kende dem på forhånd
Så ved man hvem man ikke skal drille når man er på Aarhus Central

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-08-01 17:22

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse
> Teknologien er jo tilstede, så er det da "bare" at rette
> administrationen/politikken ind efter det.

Ja, hvis man vil
En stor del af rationalet med ADSL er at det kan samleveres med telefoni og
derved kan man opnå en bedre par-udnyttelse

--
Martin Højriis Kristensen