Bright Blue
Fra : Silverflame

Dato : 13-08-01 15:45

Hej!
mJeg har lige set en Malawicichlide hos min lokale akvariehandel. Han kaldte
den Bright Blue. Nogen, der kan komme et latinsk navn nærmere?
--
Venlig hilsen SF

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-08-01 23:41

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Hej!
> mJeg har lige set en Malawicichlide hos min lokale akvariehandel. Han
kaldte
> den Bright Blue. Nogen, der kan komme et latinsk navn nærmere?

Det var meget lettere i "gamle dage", der hed den Ps zebra BB, men så kom
den store revision af
slægten Pseudotropheus, og så blev det svært.
slægten blev splittet op i Pseudotropheus og Maylandia(Metriclima) samt
et utal af nye arter.
F.eks kom den der var kendt som Ps. zebra til at hedde Maylandia
fainzilberi, og for at det ikke skulle være løgn,
er der så en anden der hedder Ps. zebra, samt Maylandia zebra.
Grunden til at Mertriclima står i parentes, er at andre forskere ikke vil
acceptere at en slægt opkaldes efter en
person, Mayland.

Der er desværre stadig meget ueninghed om de korrekte navne.

Der er flere fisk der kan komme i betragtning til navnet Bright Blue.
Ps. sp. "blue reef"
Ps. callainos. Callainos kan også både være helt hvid og med OB pletter.
eller såment Metriclima zebra.

Håber det bragte dig lidt videre.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 14-08-01 15:43

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ps. sp. "blue reef"
> Ps. callainos. Callainos kan også både være helt hvid og med OB

Jeg takker for svaret. Jeg er rimeligt overbevist om at der er tale om
Pseudotropheus/ Metriclima callainos 'Bright Blue'. Begge 'familienavne'
stod opført om den samme fisk, så hvilken der er rigtig bliver vist et
spørgsmål om overbevisning... Dem og deres navngivning! *LOL*
MVH SF

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 14-08-01 20:10

Hedder den gruppe a Mbuna'er ikke godt nok Metriclima og ikke Maylandia?

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-08-01 23:08

Mikkel Stepién Munk <mikkel@stepien.dk> skrev i en
> Hedder den gruppe a Mbuna'er ikke godt nok Metriclima og ikke Maylandia?

Deter også lige præsict det vi skriver, dengang pseudotropheus blev op
splittet, blev en del af dem
henført til en ny slægt Maylandia. Det navn vil ingen andre en Speinart
acceptere, da man ikke kan opkalde
en slægt efter en person. Da navnet skal sige noget om slægten.

Derfor er fisk der kaldes Maylandia lig Metriclima.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 13-08-01 23:37

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev:

> mJeg har lige set en Malawicichlide hos min lokale akvariehandel. Han kaldte
> den Bright Blue. Nogen, der kan komme et latinsk navn nærmere?

Måske dette kunne lede dig på sporet:
<http://www.google.com/search?q=Malawi+Bright+Blue&hl=da&lr=>

--
Mvh. Madsen