"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:4eb9b22d$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Olsen" <ibcu80@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4eb98b25$0$294$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
>> news:s50jb7l7hueh53acot34t110oj3epjfu93@4ax.com...
>>> On Tue, 8 Nov 2011 13:49:19 +0100, "Olsen" <ibcu80@hotmail.com> wrote:
>>>
>>>>Er der nogen der ved, hvor mange hastighedsbøder man skal have, før det
>>>>eventuelt får flere konsekvenser end den umiddelbare med bøde på kr. 500
>>>>til
>>>>1.000?
>>>>Jeg tænker her ikke på overtrædelser store nok til klip i kørekortet -
>>>>kun
>>>>'almindelige' 'små' overskridelser (10 til 20 procent)
>>>
>>> Mon ikke FÆL §3 på et tidspunkt kan komme i anvendelse, i forhold til
>>> om en bilist ovehovedet er egnet til at have kørekort?
>>>
>>> § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
>>> at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
>>> og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
>>> også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
>>
>> Det har du helt ret i - men så skal det også være rimelig ekstremt. Det
>> samme gælder jo f.eks. hvis man kan drage en kørekortindehavers
>> ædruelighed i tvivl - så KAN man faktisk fratage denne førerretten - også
>> uden at tage vedkommende på 'fersk gerning' - men om det nogen sinde er
>> sket ved jeg ikke - jeg ved at det KAN ske.
>>
>> Det jeg havde i tankerne var om der var noget med f.eks. tre 'små'
>> fartbøder indenfor et vist tidsrum (3 år eller sådan) - men jeg har som
>> nævnt ikke kunnet finde noget om det - og svarerne herfra gruppen
>> overbeviser mig om at Brian Vestergaard har ret - der er ikke rigtig
>> nogen fast grænse - og som du siger Henning - selvfølgelig kan man komme
>> i konflikt med f.eks. §3
>>
>> I virkeligheden kunne man vel bare spørge politiet :) På den anden side
>> er det også interessant at høre andre folks meninger om emnet.
>>
>>
> Det er altid en god ting at starte med at se på rigsadvokatens bødekatalog
>
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C0264883-D35B-49FA-8F48-DC093491796F/0/Deterikkegratisatovertrædefærdselsloven.pdf
> Fra side 9 og frem er reglerne for overskridelse af hastighed beskrevet.
> Der er dels bestemmelserne for betingede frakendelser og
> gentagelsestilfælde samt reglerne for klip. Der skal minimum være tale om
> en klip forseelse, før der kan blive tale om at der kan bruges regler om
> gentagelsesvirkning. For at komme under klip reglerne skal man minimum
> køre 30% for stærkt. Så hvis mindre fartbøder er under 30% kan der ikke
> blive tale om gentagelsesvirkning.
> I et andet indlæg nævnes muligheden for at man jfr. § 3 evt. kan stille
> spørgsmålstegn ved, om pgl. overhovedet er egnet til at have kørekort.
> I den forbindelse skal man være opmærksom på, at det skal være særligt
> hjemlet i loven, hvis man skal bruge en paragraf jfr. et egnethedsprincip,
> som det f.eks. er hvis man kan antages at være alkoholiker osv. Men der er
> ingen særlig hjemmel i forhold til § 3, så derfor vil den ikke kunne
> anvendes.
> Samtidig skal man se på straffebestemmelserne i færdselsloven
>
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=133981#K18
> som starter ved § 117.
> Her kan man se, at jfr. § 118, stk. 1, at der er hjemlet bødestraf for
> overtrædelse af § 3.
> Samtidig skal man være opmærksom på § 125, hvor reglerne for evt.
> frakendelser (evt. betinget) findes, og her er nævnt en masse paragraffer,
> men da § 3 ikke er nævnt, kan man konkludere, at overtrædelse af denne
> paragraf ikke alene giver hjemmel for gentagelsesvirkning. Sluttelig vil
> jeg nævne, at § 3 meget sjældent vil stå alene i en sigtelse, der vil
> typisk være knyttet andre paragraffer på, således at disse måske kan
> forårsage gentagelsesvirkning.
> Men når man ser det oprindelige spørgsmål, så går det jo alene på "små
> overtrædelser" alene af hastighedsgrænserne, så derfor må konklusionen
> være - ingen form for gentagelsesvirkning.
>
> Kurt
Perfekt, Kurt - efter en del egen research og de (bekræftende) gode svar her
i gruppen må dette så blive konklusionen - hvilket også har den effekt, at
man trods en - eller flere - 'små' bøder for mindre hastighedsoverskridelser
ikke behøver omlægge sin kørestil, til på mange steder, total
'snegle'kørsel.
Jeg synes jo - men det blot min ringe mening - at det er fornuftigt at
overholde de lokale hastighedsbestemmelser - hvorimod de generelle 80, 110
og såmænd også 130 undertiden kan være vanskelige at argumentere for. 50 i
byen og de lokale begrænsninger er der ofte god mening i.
Olsen