ARGHH ALGER I AKV.
Fra : Jesper Laursen

Dato : 13-08-01 14:52

Hej jeg har trådalger (tror jeg) i mit akv. på trærod planter og sten akv.
forretningen solgte mig noget kemi (virkede ikke) en anden gav mig det råd
at skifte ca 10% af vandet hver dag i 14 dage skulle hjælpe (virkede heller
ikke) hvad gør jeg. da de alger skal væk NU?
mit akv. er på 120l (100x30x40) og jeg har ca 35 rød neon, 3 kuhli ål, 1 gul
algeæder, 1 rød labeo og en hi fin på ca 20 cm.

Har i de vise sten??

Fra : Steen Suder

Dato : 13-08-01 16:41

Jesper Laursen wrote:

> [...]
> mit akv. er på 120l (100x30x40) og jeg har ca 35 rød neon, 3 kuhli ål, 1 gul
> algeæder, 1 rød labeo og en hi fin på ca 20 cm.

Jeg ville sørge for at få speedet plantevæksten op vha. mere lys, evt.
gødning og CO2 tilsætning. Sagt på en anden måde: mange planter i vækst
er godt imod algerne.
Sørg for ikke at fodre mere end nødvendigt.
Fjern trådalgerne mekanisk med hænderne/hæklenål/blomsterpinde eller
lignende. Det fjerner også en del næringstoffer fra akvariet og hæmmer
på den måde også algerne.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 14-08-01 07:18

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@12mail.dk> skrev i en
> [...]
gul
> algeæder, 1 rød labeo og en hi fin på ca 20 cm.

Du må gerne skifte 20-30 % af vandet, og gad nok vide om dit akvarie står i
sollys...

Fra : Steen Suder

Dato : 14-08-01 09:41

Jens Jacob Buus wrote:

> [...]
> gul
> >

> Du må gerne skifte 20-30 % af vandet, og gad nok vide om dit akvarie står i

Nu vil jeg endnu engang spørge:

Hvad er der i vejen med sollys?
Min erfaring er at planterne elsker sollys og går helt amok hvis de får
nok af det. Det er jo trods alt den lystype de vokser i i naturen.
Sollys er kun et problem hvis der iøvrigt er ubalance i akvariet, mener
jeg.

Fra : Bofh

Dato : 14-08-01 18:33

In article <3B78E409.A9FD1DE8@earthling.net>, "Steen Suder"
<CAB@earthling.net> wrote:

> [...]
> nok af det. Det er jo trods alt den lystype de vokser i i naturen.
> Sollys er kun et problem hvis der iøvrigt er ubalance i akvariet, mener

Hej Steen

De argumenter jeg har hørt med sollys er ikke primært relateret til alger men
derimod til temperaturen i vandet. Et lille akvarie der får meget direkte
sollys kan hurtigt svinge 10 grader på en god dag...og det er jo ikke
alle fisk der er lige begejstret for det. Derudover er der også lidt med
algerne...i naturen er affaldsstofferne ikke så koncentrerede som de er i
akvariets lukkede system (med mindre man skifter vand dagligt). Derfor
kan akvarier med højere næringsindhold i vandet hurtigt blive "grønne"
hvis algerne vægstforeholdene bliver for gode...bare de limfjorden over
en varm sommer....total alge-eksplosion....

Just my 2 cent

/brian

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message
Klip
> [...]
> nok af det. Det er jo trods alt den lystype de vokser i i naturen.
> Sollys er kun et problem hvis der iøvrigt er ubalance i akvariet, mener

Hej Sten.
Det er rigtig at solen er sund for planterne, men algerne elsker det altså
også, og jo mere lys, jo mere vækst. Og algerne vokser altså hurtigere end
planterne, når de får gode vækstvilkår...... :)
Hilsen Ditte

Fra : Steen Suder

Dato : 16-08-01 11:06

Ditte Cecilie Simonsen wrote:

> "Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message

<Klip>

> Hej Sten.

Grrrr... egennavn, ej substantiv!

> Det er rigtig at solen er sund for planterne, men algerne elsker det altså
> også, og jo mere lys, jo mere vækst. Og algerne vokser altså hurtigere end
> planterne, når de får gode vækstvilkår...... :)

Så er tricket at fjerne algerne manuelt. Det er afgjort nemmest når det
er grønne trådalger vi taler om.
Det tager et par minutter om dagen. Jeg ville ikke være bekendt at have
akvarie hvis ikke jeg kunne afse denne mængde tid til formålet.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-08-01 16:36

Hej Steen :)
Hov, undskyld at jeg glemte en "e"..... Håber at du kan tilgive mig?????
Hilsen Ditte

Fra : Jesper Laursen

Dato : 14-08-01 13:56

Du må gerne skifte 20-30 % af vandet, og gad nok vide om dit akvarie står i
sollys...

Tja tak for de gode råd jeg vil afprøve dem mht. sollys så står mit akv. så
sollyset rammer den ene ende af akv. indtil ca 12.00 det er dog skærmet af
med sort karton alligevel kan jeg konstatere at der er tendens til lidt
hurtigere vækst af grønne alger

jesper

Fra : Morten Skatka

Dato : 14-08-01 18:14

Jeg har fjernet min alger med 4 Flyning fox.
/Morten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

"Morten Skatka" <skatka@it.dk> wrote in message
> Jeg har fjernet min alger med 4 Flyning fox.
> /Morten

Klip

Hej Morten.
Du fandt de vise sten, selv, og der er andre som også er gået igang med
disse algeeksperterne. Fik selv fire i fredags, da mine planter pludselig
måtte klippes med saks, for at holde dem grønne og ikke sorte.....
Hvor lang tid brugte de på prosessen?????
Hilsen Ditte

Fra : Ard

Dato : 15-08-01 01:38

On Tue, 14 Aug 2001 19:43:12 GMT, "Ditte Cecilie Simonsen"
<ditte@godjenta.com> wrote:

> [...]
>måtte klippes med saks, for at holde dem grønne og ikke sorte.....
>Hvor lang tid brugte de på prosessen?????

Hvad er det for noget ? Jeg tror navnet er fejlstavet, kan det passe ?
Der er ikke en søgemaskine som finder det.

Ard

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-08-01 16:37

"Ard" <ard(CutThisPart)@image.dk> wrote in message

> Hvad er det for noget ? Jeg tror navnet er fejlstavet, kan det passe ?
> Der er ikke en søgemaskine som finder det.
>
> Ard

Hej Ard.
Prøv at søg efter siamesiske flying fox, for det skulle være det fulde navn.
Det er en algespiser som ikke har sugemund, og har en temmelig smal og lang
krop som er sort/hvidstribet....
Held og lykke i søgningen :)
Hilsen Ditte

Fra : Ard

Dato : 15-08-01 20:45

On Wed, 15 Aug 2001 15:36:50 GMT, "Ditte Cecilie Simonsen"
<ditte@godjenta.com> wrote:

> [...]
>Det er en algespiser som ikke har sugemund, og har en temmelig smal og lang

Ah, interessant:

http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/sae.htm
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/fox.htm

Læs underskriften ved billederne. Hvilken af de to er det ?

Lidt store er de dog. Det tror jeg ikke mine honningguramier vil blive
glade for...

Ard

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-08-01 22:06

> [...]
>
> Læs underskriften ved billederne. Hvilken af de to er det ?
>
> Lidt store er de dog. Det tror jeg ikke mine honningguramier vil blive

Hej Ard.
Det den sidste linken viser de jeg har, og de skulle ikke blive helt så stor
som 15 cm. - ihvert fald ikke i det akvariet, og med den
fiskesammensætningen jeg har.
Hilsen Ditte