skæftetræ
Fra : dennis

Dato : 13-08-01 14:23

jeg har erhvervet mig en brugt hagl-bøsse på hvilken skæftet er lakeret. når
jeg nu sliber den ned, hvad behandler jeg så træet med?

....den

Fra : K.E.Jørgensen

Dato : 13-08-01 18:14

Hej Dennis.
Du sliber skæftet med vandslibepapir 1000 og i stedet for vand bruger du
vaselineolie. Overfladen bliver glat som en "barnenumse". Pas på evt.
netskæringer. Derefter blander du noget bejdse på spritbasis. Anskaf et
stykke waldnøddetræ og eksperimenter med farveblanding. Når du har fundet
den rigtige farve smør' du farven på med en klud- aldrig pensel!!!- og når
farven er tørret ind så blander du linolier med op med lugtfri terpentin 3
dele linolie og 1 del terpentin. Du smør' på med en klud - ikke pensel!!!-
1 gang om dagen i 7 dage til træet er godt mættet- derefter 1 gang om ugen i
syv uger- og så 1 gang om måneden i et 1 år eller efter behov. Overfladen
på træet kan måske virke lidt mat men du kan til sidst efter den første uge
bruge skæfteolie - som kan købes i en jagtforretning- der er lidt silicone
i- det giver en halvblank overflade.

v. h.

K. E. Jørgensen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 14-08-01 08:20

Hej Dennis

Jeg har brugt en lidt anden fremgangsmåde på de to skæfter jeg har
renoveret end det K.E. Jørgensen har beskrevet.

Skæftet har jeg selvfølgelig afmonteret først. Lakken har jeg fjernenet
Bums. Efterfølgende har jeg fået det råd at hvis træet er misfarvet/mørkt
(olie udtrængning) kan det fjernes med læsket kalk. Det skulle vist nok
neutraliseres med eddikesyre - men jeg har altså ikke prøvet det.

Grov afpudsning med korn 150 sandpapir - som K.E. skriver, pas på
netskæringerne.

I stedet for bejdsning har jeg brugt indfarvet skæfteolie (Schaftoel -
Ekstra Dunkel) påført med klud 3-4 gange om dagen de første par uger -
afhængigt af hvor meget træet har kunnet suge - ellers samme procedure som
K.E beskriver. Ind imellem er olien ført på med vandslibepapir.

På det ene af skæfterne har jeg til slut brugt møbelvoks med
tilfredstilende resultat.

Hvis du ikke ønsker at købe den indfarvede olie færdig kan du selv
fremstille den efter en opskift på Hunters Magazine - se linket:

http://www.huntersmagazine.com/artikler/tipsogtricks/vedligeholdelse_af_%20h
aglgevaer/index_side3.asp

Ud over de to skæfter jeg har lavet har jeg ingen erfaring, så jeg vil ikke
påstå at min fremgangsmåde er bedre eller mere korrekt. Jeg føler mig dog
mere tryg ved at bruge Bums da jeg tror det øger sandsynligheden for at få
lakresterne ud af træets porrer - men jeg har ikke noget at have det i
andet end min tro

Mvh Steen

PS: Det ene af haglgeværene jeg renoverede var baskylen "mindre pæn". Den
tidligere ejer syntes åbenbart at det var lettere at fjerne rust på
baskylen med ståluld, end at give den olie. Der var derfor ikke meget
tilbage af flammebruneringen. Jeg forsøgte mig derfor med at højglanspolere
alle metaldele, bortset fra løb, toplukkenøgle, aftrækkere og sikringsknap.
De nævnte dele blev til gengæld (bortset fra løbet) frisket op med
koldbrunneringsvæske. Jeg er selv meget tilfreds med resultatet - specielt
til den pris . Største problem (tankemæssigt) var hvordan jeg skulle få
det hele adskilt og samlet uden at ødelægge kærvene, da ingen i mit
rimelige udvalg af skruetrækkere passede kærvene helt korrekt. Løsningen
blev at slibe passende bits ned så de passede i kærvene og jeg slap uden at
lave en eneste grat. Ved at slibe et hak i en bits kunne jeg på samme måde
trække signalstifterne ud.

dennis <dennis@denise.net> wrote in article