Grupper
Fra : Erik Vest Zielke

Dato : 13-08-01 12:40

Jeg er ved at lave en adressebog. Den skal have en funktion hvor man kan
kæde personerne sammen i grupper. Jeg har ingen ide om hvordan det er bedst
at gøre det. Både med at tilføje personer til en gruppe og gemme dataene i
en database(MySQL)

Er der nogen der har nogle forslag, eller eksempler på lignende?

--
Erik Vest Zielke
Favstrupvej 146, Haderslev

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-08-01 12:43

"Erik Vest Zielke" <admin@evz.dk> writes:

> [...]
> at gøre det. Både med at tilføje personer til en gruppe og gemme dataene i

Du kan lave en tabel, hvor du indsætter et person-id og et
gruppe-id. De personer der så har samme gruppe-id er i samme gruppe.

Jacob

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-08-01 12:47

"Jacob Bunk Nielsen" <jacob@ntvcom.dk> wrote in message
> Du kan lave en tabel, hvor du indsætter et person-id og et
> gruppe-id. De personer der så har samme gruppe-id er i samme gruppe.

I forhold til mit eksempel ville det blive en tredje tabel.
Dette er løsningen hvis samme person kan deltage i flere grupper.

Og det er da ikke HELT usandsynligt, med de to grupper jeg fandt på.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-08-01 18:00

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> I forhold til mit eksempel ville det blive en tredje tabel.
> Dette er løsningen hvis samme person kan deltage i flere grupper.
>
> Og det er da ikke HELT usandsynligt, med de to grupper jeg fandt på.

Skulle jeg lave det helt rigtigt ville jeg nok lave noget i retning
af:

Tabel: brugere
bruger_id | navn | andet brugerdata

Tabel: grupper
gruppe_id | gruppenavn | andet gruppedata

Tabel: gruppemedlemmer
gruppe_id | bruger_id

--
Jacob
Running Netscape as root is the skydiving of the 90's.

Min Emacs-agtige hjemmeside: http://www.bunk.cc

Fra : Erik Vest Zielke

Dato : 14-08-01 12:47

> [...]
> bruger_id | navn | andet brugerdata
>
> Tabel: grupper
> gruppe_id | gruppenavn | andet gruppedata

Mener du så at hvis den samme er i flere grupper så skal det være
gruppe_id | bruger_id
-----------| ----------
1 | 1
2 | 1

Eller hva'

Jeg aner heller ikke hvordan jeg skal sætte det op med hvordan man skal
tilføje dem. Så hvis nogen ville hjælpe mig med det, ville jeg være glad.
(Jeg ved godt det er lidt off-topic)

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-08-01 13:57

"Erik Vest Zielke" <admin@evz.dk> wrote in message
> Mener du så at hvis den samme er i flere grupper så skal det være
> gruppe_id | bruger_id
> -----------| ----------
> 1 | 1
> 2 | 1

Yep.

> Jeg aner heller ikke hvordan jeg skal sætte det op med hvordan man skal
> tilføje dem.

Det er skam bare at tilføje en linje i ovenstående tabel, med id på bruger
og gruppe.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erik Vest Zielke

Dato : 14-08-01 16:10

> Det er skam bare at tilføje en linje i ovenstående tabel, med id på bruger
> og gruppe.

Nej, jeg mente hvordan jeg skulle lave et web-interface. Kan man lave en
liste over personerne og så en checkbox foran hver af personerne, hvis ja:
Hvordan skal jeg navngive chekboxene, se hvilke chekboxe der hører til
hvilke personer mv.

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-08-01 07:10

> Nej, jeg mente hvordan jeg skulle lave et web-interface. Kan man lave en
> liste over personerne og så en checkbox foran hver af personerne,

Først finder du ud af helt præcist hvordan dit web-interface skal fungere.
Når først du har fået det defineret helt præcist, er det meget nemmere at
lave koden der skal ligge bag.

Tæner du på sådan noget:

1 2 3 Navn
[] [] [] Erik
[] [] [] Niels
[] [] [] Mor

Altså med gruppe 1, 2 og 3. Så sætter man bare kryds ved de gruppe
personerne skal være medlem af?

Hvis jeg skal hjælpe med at lave selve interfacet, må vi aller først
definere den opgave der skal løses.

Hvor mange grupper er der tale om? Der det 3 grupper, eller kan det i
princippet være 50 grupper?
Kan én person være medlem af flere grupper?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-08-01 12:46

> [...]
bedst
> at gøre det. Både med at tilføje personer til en gruppe og gemme dataene i

Brugere:
brugerid | gruppeid | Navn | Andre data...
-----
1 | 1 | Erik | bla...
2 | 1 | Niels | flaf
3 | 2 | Mor | ip

Her har vi en lille tabel, med 3 brugere. De to (dig og mig) er i samme
gruppe, nemlig gruppe 1.

Så kan du evt. lave en anden tabel, med data der er tilknyttet grupperne.

Grupper:
gruppeid | Navn
-----
1 | PHP'ere