> "frank" skrev i meddelelsen
> news:4ea6cff3$0$301$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej.
> Jeg har lige bestilt (fra Kina Ebay) et sæt Xenon pærer og ballaster til
> nærlyset (H11) til min RAV4. 55W og farve 6000K (klar hvid).
> Nu er jeg blevet i tvivl, er det lovligt at montere og køre med disse
> pærer ?
> Eller skal jeg regne med konstant at blive stoppet af politiet ?
> V.h. Frank
Hej Frank
Det er helt sikkert noget skidt du er på vej ud i.
Man kan da håbe de stopper dig og indkalder dig til syn, så du kan få
lovliggjort dit køretøj inden du får generet alt for mange med dit kinalys,
eller at du måske helt undlader at montere skidtet
Der er en grund til at der er regler om sådan noget.
Som en anden i tråden nævner er der en række forhold der skal være i orden
hvis man skal kunne godkende sådan et setup, lygten, hvis den er E-mærket
skal være funktionsmærket "D" for at være godkendt til
gasudladningslyskilder, det har jeg ikke set en halogenlygte være, der skal
være automatisk højderegulering af lygten, der skal også være lygtevaske
anlæg.
Sakset fra Vejledning om syn af køretøjer:
Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er
be-regnet til eller »E«- eller »e«-godkendt med.
En halogenlampe kan skelnes fra en gasudladningslampe (»xenonlampe«)
ved, at halogenlampen har glødetråd, mens gasudladningslampen har gnist-gab.
En gasudladningslampe er derudover tilsluttet en højspændingsenhed
(transformer/ballast) til frembringelse af lysbuen over gnistgabet.
En halogenlampe og en gasudladningslampe har ikke samme dimensioner. En
gasudladningslampe i en halogenlygte passer derfor ikke til lygtens
brænd-punkt, hvorfor lygten får en forkert lysfordeling. Enten blænder
lygten (har ikke
en klar lys/mørkegrænse og udsender strølys over lys/mørkegrænsen), eller
den oplyser ikke vejen tilstrækkeligt.
For ikke-E-/e-godkendte lygter, der ikke umiddelbart ses beregnet til
gasudlad-ningslampe, er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe, hvis
der forelig-ger oplysning fra lygtefabrikanten om, at lygten er beregnet
til
gasudladningslampe.
For E-/e-godkendte lygter er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe,
hvis lygten er godkendt hertil. Såvel nær- som fjernlyslygte (til
gasudladnings-lampe) er »D«-mærket (hvor en halogenlygte er »H«-mærket).
Derudover skal
gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe være »E«- eller »e«-mærket. De fleste
øvrige lygter er E-godkendt, og så skal lampen være »E«-mærket.
En »E«- eller »e«-mærket nærlys- og fjernlyslampe har dog forskellig fatning
af-hængig af, om den er en halogen eller gasudladningslampe. En »E«-
eller »e«-mærket gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe kan derfor ikke
monteres i en »E«- eller »e«-mærket halogenlygte (og omvendt).
En del biler med »E«- eller »e«-mærkede halogenlygter er imidlertid
eftermonteret med uoriginale gasudladningslamper. Dette er ikke lovligt, da
lygten ikke er
godkendt hertil, og lampen ikke er »E«- eller »e«-godkendt/mærket (bemærk,
at
når ulovlige, uoriginale gasudladningslamper oplyses at være »E«-
eller »e«-godkendt/mærket, er det kun højspændingsenheden, der er »E«-
eller »e«-god-kendt/mærket; og det for EMC, jf. pkt. 6.01.002).
(5) Nærlyslygte med gasudladningslampe
a) skal være forsynet med lygtevasker,
b) skal forblive tændt, når fjernlyset er tændt og
c) skal være forsynet med lygteindstillingssystem, jf. pkt. 6.02.021 (1).
Syste-
met skal fungere automatisk.
Om automatisk lygteindstillingssystem se under pkt. 6.02.021 (1).
Før 01.04.06: Gælder ikke for originalmonterede gasudladningslygter, der er
udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS
108 og mærket »DOT«.
For alle andre gasudladningslygter gælder kravene (lygteva-
sker, forblive tændt, og automatisk lygteindstillingssystem) uan-
set første registreringsdato.
--
Mvh
Kent