avl
Fra : Finn Jensen

Dato : 13-08-01 10:38

Hej alle,

Hvordan, eller hvad kræves der for at jeg kan få mine Perle Guramier til at
yngle??
Skal jeg kun have Perle Guramier i akvariet og hvor mange og hvor stort
akvarium??
Endvidere hvorledes ses forskel på hannen og hunnen??

Hvad med Scarlare med hensyn til yngel??.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Renate Olsen

Dato : 13-08-01 22:07

Hei kan hjelpe deg litt på vei. Perlegurami er ganske lik Kampfisk (Betta
Splendes) og mange spesifikasjoner går igjen for disse labyrintfiskene. Hvis
du søker på internett eller finner bøker som omhandler Betta så hjelper
disse rådene deg. Forskjellen på han og hun når de er kjønnsmodne er at
hannen får en rød buk. Hunnen er som oftest litt større enn hannen.

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-08-01 06:20

"Renate Olsen" <ratata@nordkapp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse rådene deg. Forskjellen på han og hun når de er kjønnsmodne er at
> hannen får en rød buk. Hunnen er som oftest litt større enn hannen.

Tak for dit fine svar.

Jeg vil se hvad jeg kan finde ang. Betta Splendes.

Hvornår/hvor gamle er Perle Guramier når de er kønsmodne??. P.t. har jeg 4
styk. 1 som er omkring 8-10 cm som er meget dyb orange fra munden og med
halvt på brystet og en som er lidt over halv så stor men med en lysere
orange farve. Begge er lige gamle (i hvert fald købt samme tid for 1 år
siden). De sidste 2 er omkring 5 cm. men har endnu ikke udviklet den orange
farve.

Den røde farve du beskriver er den rød som en postkasse eller er der tale om
den dybe orange farve jeg nu ser??

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-08-01 06:39

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil se hvad jeg kan finde ang. Betta Splendes.

Alt jeg fandt via Yahoo var 25 sider på spansk???
Er der ingen skandinaviske eller engelske sider om emnet??

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-08-01 15:58

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Alt jeg fandt via Yahoo var 25 sider på spansk???
> Er der ingen skandinaviske eller engelske sider om emnet??

Jeg ville nu hellere have forsøgt med:
http://www.google.com/search?q=perlegurami&hl=da&lr=
eller
http://www.google.com/search?hl=da&safe=off&q=Trichogaster+leeri&btnG=Google
-s%F8gning&lr=

det ER da lettere end at læse om kampfisk for at blive klog på Perleguramier

mvh
jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

> [...]
>
> Alt jeg fandt via Yahoo var 25 sider på spansk???
> Er der ingen skandinaviske eller engelske sider om emnet??

Hej Finn.
Ta en kig på: www.bettatalk.com
Måske finder du noget af interesse. Ellers så søg via goggle. Der kan du
finde mange sider, inklusiv på norsk og MASSE på engelsk.
Hilsen Ditte

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 14-08-01 07:30

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev > Hvornår/hvor gamle er
> [...]
> farve.
>
> Den røde farve du beskriver er den rød som en postkasse eller er der tale

Du har vist 3 hanner og en hun. hunnerne har en kortere rygfinne end hannen.

Jeg mener bestemt at københavns akvarie klub (storkøbenhavn akv. nr 7???)
har nogle gode artikler.

kort beskrivelse: hannen bliver rød fra munden og nedad bugen, når han er
kønsmoden, jo mere rød, jo mere vital. hvis han er intresseret i en hun vil
han normalt begynde at bygge rede i flydeplante, ved ca. 27 -30 grader.
vigtigt med tætsluttende glas. efter nogle dage hvor hunnen har været
rognsvær, jager han hende ind under reden og besfrugtningen finder sted ved
at han klemmer om hende. Hannen (og måske hunnen ) vil samle æggene op i
munden og spytte dem ud i reden de første par dage. der efter fjernes
forældrene.

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-08-01 07:57

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej, Tak for svaret

> Du har vist 3 hanner og en hun. hunnerne har en kortere rygfinne end
hannen.

Det er omvendt her. Jeg har 3 som er omkring 5 cm. hvor rygfinnen starter
midt på ryggen og går halvt ned til halen. Disse 3 er kun lys orange farvet
oppe ved munden. Den sidste er omkring 8-10 cm. og rygfinnen starter midt på
ryggen og går helt ned til halen. Denne fisk er dyb orange fra munden og ned
midt på kroppen.

Så jeg må have 3 af samme køn og 1 af andet køn, men hvilken er hanner og
hvilken er hunner??. Jeg kan ikke rigtig finde ud af det for ved
laksefisk( jeg er lystfisker) der er hunnen størst men hannen den meste
farvestrålende og mindre??

> Jeg mener bestemt at københavns akvarie klub (storkøbenhavn akv. nr 7???)
> har nogle gode artikler.

Kan de findes på Nettet??

> [...]
> at han klemmer om hende. Hannen (og måske hunnen ) vil samle æggene op i
> munden og spytte dem ud i reden de første par dage. der efter fjernes

Det vil sige at jeg faktisk skal have en form for yngel akvarium hvor
vandtemperaturen er lidt højere end i det almindelige akvarie??. P.t. har
jeg 24 grader i mit akvarie.

Men skal jeg så holde øje med symptomerne ved legen og flytte det pågældende
par over i et andet akvarie og lade dem yngel der??.
Eller kan de yngle i selve akvariet hvor de normalt opholder sig??. Men så
ædes ungerne vel??. Eller er Perle Guramier gode forældre som passer ungerne
og ikke æder dem??. Ville det være en idé kun at have Perle Guramier i samme
akvarie i stedet for sammen med andre fisk??. Min plan er at jeg på sigt kun
vil have Perle Guramier. Hvad er det idéelle antal Perle Guramier sammen, er
det 1 par eller f.eks. 10 par??. Hvad med vandtemperaturen, skal den hæves
til 27-30 grader for at de trives, og yngler, bedst?? Og hvilken vandplaner
er idéelle til redebyggeri??. Og sidst, hvad/hvilken foder er bedst for at
Perle Guramier trives optimalt??

Det var en masse spørgsmål på en gang men jeg håber på lidt gode råd??.

Det er første gang jeg har Perle Guramier, men jeg er faldet for deres
skønhed. Har ellers haft fisk i mange år men Gubbyer jo jo lette nok

--
Venlig hilsen
Finn Jensen