De TYVE korteste kvindeaforismer af Nietz~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-11 19:43

De TYVE korteste kvindeaforismer af Nietzsche

"Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed. Nietzsche

Nietzsche har ikke meget til overs for mænd nysgerrighed det blot skal
muliggøre at de "har en mening om tingene" men han ser kvindens
overlegenhed skabt af at hun suger til sig fra børneopdragelsens
videns-ocean og fra venindesladder om affærer .
DERFOR ser han den kvindeoverlegenhed som ellers kun Goethe og
-modstræbende Goethe-eleven Schopenhauer indså
"   Mænd dømmer efter grunde. Kvindens dom er hendes kærlighed.
Hvor hun ikke elsker, har hun allerede dømt. Goethe

"Kvinden er vilje men manden er også forestilling Schopenhauer

"The natural order of things, the eternal war between the sexes,
assigns her by far the foremost rank.      Nietzsche

"Manden oplever skæbnen og begriber årsags-sammenhængen, det
eksisterendes logik, efter årsag og virkning. Nietzsche
   Kvinden derimod er skæbne, er tid, er selve verdens organiske
logik. Nietzsche
Kvindens vidensmaskine, sladderen, præges ofte af at
kvinde-er-kvinde-værst
"On the whole, "woman" has been despised by woman herself more than by
man Nietzsche

Der var næppe megen erotisk kærlighed i Nietzsches hjem, for
præstefar var død og enker, mor og søstre var til teologisk opdragelse
af Nietzsche som snart kaldtes "den lille præst". Alligevel fylder
intens kærlighed meget i de erfaringer han sammenfatter, for han talte
med mange, havde skarpe øjne og generaliserede udfra feminismen i
hjemmet

"Den perfekte kvinde river dig i stykker, når hun elsker Nietzsche
"Kvinden er dybest set ufredelig. Nietzsche
"Stupiditet er ukvindelig. Nietzsche
"I hevn som i kjærlighet er kvinnene mer barbariske enn
mennene.Nietzsche
"Only he who is man enough, will release the woman in woman.Nietzsche
Det følgende råd er fra en gammel kvinde til en ung profet I
Zaratustrabogen og misforstås ofte som om han var til voldelig
hustru-undertrykkelse men snarere menes at Kvinden er så overlegen at
mænd bør mobilisere den smule intellektuel overmagt de måtte have og
berige det praktiske køn med boglighed og fantasi og yde MODSPIL og
ikke lade sig kue, for kvinden gider ikke KEDE SIG med en flinkeskolet
vatpik

" Går du til kvinden, så glem ej pisken"

Andre aforismer er mere lavmælte og ofte hverdags og snusfornuftige
"Kravet om at blive elsket er den yderste arrogance.Nietzsche
"Kærlighed begærer, frygt undgår + "Kærlighed er det mest
ukvalificerede udtryk for egoisme. Nietzsche
"Vil kvinden være smuk, må hun ikke stræbe efter at være pæn.
Nietzsche
"Når man ikke længere kan elske, bør man _gå forbi_(stemme med
fødderne?)
.. Nietzsche

Fra : Vidal

Dato : 15-10-11 20:48

Den 15-10-2011 20:43, Bo Warming skrev:

> " Går du til kvinden, så glem ej pisken"

Men udtalt af en mand, der aldrig havde et forhold til
en kvinde.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-11 04:14

On Sat, 15 Oct 2011 21:48:29 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Men udtalt af en mand, der aldrig havde et forhold til
>en kvinde.

Udtalt af en gammel erfaren kvinde der er biperson i en roman og hun
rådgiver Zarathustrahovedpersonen, en ung profet

Nietzsche havde enorm menneskefortand fodret af et hjem med mange
kvinder

HAn var daglig aktiv i selskabslivet og Kirsten Giftekniv matroner
søgte at få ham smedet med enlige piger og han var ulykkeligt
forelsket i en del af dem og skrev sonater tilegnet dem han
involverede sig MEST i

Så han var en erfaren mand som du ikke bør nedgøre

Da Nietzsche et par døgn i Alperne havde diskuteret med Lou Salome,
var hun i tvivl om hun havde kysset ham. - Hvor mange har du kysset?

Husk at "pisken" er i overført betydning jvf min trådstart.

Under krigen levede danskerne på ANDENHÅNDSRYGTER om modstandskamp og
tysk barbari

Meget få oplevede noget direkte.

Nietzsche var genial til at bearbejde sandfærdige FØRSTEHAANDSRYGTER
fra de mange kvinder i hans hjem og de var næppe løgnere

Der er konsistems og fest og farver i digterfilosoffens aforismer om
det ledende køn så jeg finder mange af dem interessante fx

"Kun den der er mand nok, forstår at forløse kvinden i kvinden - svage
mænd gør kvinder mandhaftige."

    "When marrying, one should ask oneself this question: Do you
belive that you will be able to converse well with this woman into
your old age?Nietzsche

"Through love, Women actually become what they appear to be in the
imagination of their lovers.      Nietzsche

"When a man loves a woman, he is a good liar about himself and to
himself.
He seems to himself transfigured, wiser, stronger, richer, more
perfect. He becomes more perfect. Nietzsche

"Women´s vanity requires a man to be something more than just a happy
husband.      Nietzsche

"Everyone carries within him an image of the woman, that he gets from
his mother; that determines whether he will honor women in general or
despise them og be generally indiferrent to them. Nietzsche

"Unresolved dissonances in the relation of the character and
disposition of the parents, continue to reverberate in the nature of
the child, and constitute his inner suffering. Nietzsche