Stege grønne tomater
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-10-11 00:28

Smager faktisk ret godt. Men kan det være giftigt?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-11 11:20

Fra: http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/1092.html

"Er grønne tomater giftige?
Et stadigt tilbagevendende spørgsmål er, om det er forsvarligt at spise
grønne tomater. De ligner kartoffelplantens og sort natskygges frugter og er
i samme familie, så tanken er nærliggende, da ingen af disse frugter bør
nydes. På mange hjemmesider kan man læse der, at grønne tomater ikke bør
spises, da de ligesom stængel og blade har et højt indhold af alfa-tomatin,
som er giftigt.

En forespørgsel i Fødevaredirektoratet i 2004 gav dette svar fra Ulla
Bertelsen, Akademisk medarbejder i Kontor for Fødevaresikkerhed, FAZ:

»Fødevaredirektoratet vurderer ikke at indtag af alfa-tomatin via grønne
tomater er et sundhedsmæssigt problem. Begrundelsen er, at
toksicitetsundersøgelser ikke tyder på, at alfa-tomatin er mere toksisk end
glycoalkaloider i kartofler (hverken de gastro-intestinale eller de
neurotoksiske effekter). Indholdet af alfa-tomatin (20-200 mg/kg) i grønne
tomater er omtrent som glycoalkaloider i kartofler (20-150 mg/kg) og
konsumeringen af grønne tomater skønnes at være langt lavere end af
kartofler i Danmark. De toksikologiske undersøgelser af dette område er dog
sparsomme og utilstrækkelige, men ud fra den viden, vi har i dag, anses
indtag af grønne tomater ikke for at være et sundhedsmæssigt problem.«"

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-10-11 12:31

Den 11-10-2011 12:19, Martin Bak skrev:
> [...]
> sparsomme og utilstrækkelige, men ud fra den viden, vi har i dag, anses
> indtag af grønne tomater ikke for at være et sundhedsmæssigt problem.«"

Kan det forstås således at en enkelt kartoffel med lidt grønt for enden
absolut ikke skal anses for giftigt?
Jeg har altid været hysterisk med at smide nyopgravede op, som har fået
antydning af lys.

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 11-10-11 13:26

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det forstås således at en enkelt kartoffel med lidt grønt for enden
> absolut ikke skal anses for giftigt?
> Jeg har altid været hysterisk med at smide nyopgravede op, som har fået
> antydning af lys.

Jeg forstår det sådan, at sammenligningen er med kartofler der /ikke/ har
noget grønt på sig. Altså at også de kartofler vi ellers fortærer i rå
mængder, indeholder glycoalkaloider, men i så ringe mængde, at det anses for
ubetydeligt.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 16:27

Cykelsmeden wrote:

> Kan det forstås således at en enkelt kartoffel med lidt grønt for enden
> absolut ikke skal anses for giftigt?
> Jeg har altid været hysterisk med at smide nyopgravede op, som har fået
> antydning af lys.

Jeg skærer det bare fra. Der er sikkert noget af stoffet længere inde,
men jeg har aldrig kunnet mærke det.

Det er desuden ikke kun lys der fremmer dannelsen af stoffet. Stød,
"øjne" og andre skader kan også gøre det.

Fra : ebbe hansen

Dato : 11-10-11 17:42

On Tue, 11 Oct 2011 13:30:57 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>absolut ikke skal anses for giftigt?
>Jeg har altid været hysterisk med at smide nyopgravede op, som har fået

Citat: Landbrugsrådets forskning
--------
Er kartofler giftige?
Kartoffelen er ikke giftig.
Kartoffelplanten er giftig.
Grønne pletter på kartoffelskrællen er giftige
og skal skæres væk før tilberedning.
Er større dele af kartoflen grøn, skal den kasseres.

Hvorfor bliver kartofler grønne?
Ligger kartoflen i lys – både sollys og elektrisk lys,
dannes giftstofferne solanin og chaconin og kartoflen bliver samtidig
grøn.
Grønne kartofler skal kasseres på grund af giftstofferne,
der kan give hovedpine, mavesmerter og diarre.
----------------------------------
Om grønne tomater ved jeg ikke, men vi har spist dem i mange år,
alle de små grønne sidst på året sylter vi som asier, smager
fantastisk godt, og jeg skifter kun underbukser som normalt
mvh Ebbe

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-11 12:01

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 11-10-11 23:10

Tak for svar.

Kan man forvente at giften forsvinder ved stegning?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 12-10-11 08:16

> Tak for svar.
>
> Kan man forvente at giften forsvinder ved stegning?

For mere præcise svar kan du prøve at spørge i dk.kultur.mad+drikke. Der er
skribenter der, som ved ret meget om mad på den videnskabelig måde.

--
Martin
http://www.martinbak.dk