Netværk til naboen
Fra : Hans Ostergaard

Dato : 12-08-01 23:28

Hej i netværk

Jeg og to andre naboer planlægger at grave netkabler ned imellem vores
respektive huse dels for ungernes (og fædrenes) netspil men primært
for at dele en kraftig ADSL-forbindelse.

Sidder du med noget erfaring, så er vi meget lydhøre!

Jeg er klar over, at en billig løsning ikke holder i mange år (fugt
mv.), men alternativet med wireless lan synes vi p.t. er for dyrt.

På forhånd tak fordi du deler din viden med os.

Vh. Hans

Fra : cr

Dato : 12-08-01 23:55

Læg kablet i en vandslange, så er det nemt at skifte til noget dyre, når
tiden er til det.

Fra : Philip Søeberg

Dato : 13-08-01 00:12

> Læg kablet i en vandslange, så er det nemt at skifte til noget dyre, når
> tiden er til det.

fed idé :)

- Philip

Fra : complex@pc.dk

Dato : 13-08-01 06:36

Brug du roligt alm netværkskabel
Dine telefon ledninger er stort set megen til et cat 5 netkabel.
Mine telefonledninger har ny været udsat for vejr og vind i 30 år, så
mon dog ikke at netværkskablet der f.eks kunne lægges i en eventuel
hæk, kan klare 10-20 år.

10-20 år så er der nok kommet noget nyt til netværk.

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 13-08-01 07:11

Brug du roligt alm netværkskabel
Dine telefon ledninger er stort set megen til et cat 5 netkabel.
Mine telefonledninger har nu været udsat for vejr og vind i 30 år, så

Fra : Hans Ostergaard

Dato : 13-08-01 21:59

On Mon, 13 Aug 2001 08:11:02 +0200, in dk.edb.netvaerk you wrote:

>Brug du roligt alm netværkskabel

Det findes så med blød eller hård kerne, jeg går ud fra, at det skal
være den hårde eller ?

Et forslag fra en anden i gruppen med en vandlange omkring kablerne
vil jeg tro blive bedre af såkaldt elektrikerrør, der jo ikke bliver
"mast" af jordtrykket ? Ellers en rigtig god ide.

Maskinerne skal naturligvis jordes alle steder, enig - ellers går det
garanteret galt med statisk el.

Er der andet, som vi skal huske - ud over at ADSL-abonnementet skal
tillade deling af forbindelsen, som det også bliver fremført?

Det lydder jo næsten for nemt... !

Vh. Hans

Oprindeling meddelelse:

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-08-01 22:38

Hans Ostergaard wrote:

> Er der andet, som vi skal huske - ud over at ADSL-abonnementet skal
> tillade deling af forbindelsen, som det også bliver fremført?

Måske 'en ledning til fælles jord, eller at jording kun sker et
sted i sammenkoblingen.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : cr

Dato : 13-08-01 23:50

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Måske 'en ledning til fælles jord, eller at jording kun sker et
> sted i sammenkoblingen.

Det er nok et job for en elektrikker, 3-polede stikdåser er ikke rigtig
frigivet til almen afliv--- øh roderi.

Fra : cr

Dato : 13-08-01 23:24

> Det findes så med blød eller hård kerne, jeg går ud fra, at det skal
> være den hårde eller ?

I princippet ligegyldigt, den hårde er for stik/dåse med skrue
montering, eller V-formet kniv montering og de bløde for stik der
klemmes/skærer ned i tråden. Men jo færre stik og dåser på et kabelstræk
jo bedre.
Med blød kabel kan i gå fra box til box med rj-45 stik i hver ende, sørg
for der er 1-2 m i hver ende til at flytte rundt med.

> Et forslag fra en anden i gruppen med en vandlange omkring kablerne
> vil jeg tro blive bedre af såkaldt elektrikerrør, der jo ikke bliver
> "mast" af jordtrykket ? Ellers en rigtig god ide.

El-rør skal samles, vandslange kan føres uden samlinger fra hus til hus,
så mindre utætte samlinger undervejs.
Det anbefales tillige at lægge et plastbånd over, med påskrift at der er
kabel under, det vil såmænd lette noget på trykket, samt at gode slanger
i dag, er ret tyk vægget.
Hvis slangen/røret ikke føre ind i huset, så husk at den skal føres som
et omvendt U, så åbningen vender nedad, så det ikke kan regne ind, eller
får sin del når der havevandes.

> Maskinerne skal naturligvis jordes alle steder, enig - ellers går det
> garanteret galt med statisk el.

Ikke så meget statisk, der er normalt 127 Volt mellem ikke jordet
maskiner, der har indbygget filter, som PC'er.
Samt lidt ubehageligheder mellem forskellige faser, som grejet er
tilsluttet.

> Er der andet, som vi skal huske - ud over at ADSL-abonnementet skal
> tillade deling af forbindelsen, som det også bliver fremført?

Se efter forsikringsdækning på grejet, om det skal have en selvstændig,
eller i skal blive uvenner på, en har forsikret den anden har ikke og
den tredie vil ikke betale, det er nok ikke mange mønter, men alligevel.

> Det lydder jo næsten for nemt... !

Det er nemmere når i er igang.

Fra : Hans Ostergaard

Dato : 14-08-01 00:03

On Tue, 14 Aug 2001 00:23:34 +0200, "cr" <a@b.dk> wrote:

>Ikke så meget statisk, der er normalt 127 Volt mellem ikke jordet
>maskiner, der har indbygget filter, som PC'er.
>Samt lidt ubehageligheder mellem forskellige faser, som grejet er
>tilsluttet.

Kan du uddybe ovenstående lidt mere?

Hvis alle maskiner jordes korrekt/professionelt i de respektive huse,
vil der så stadig være 127 Volt - hvilket jeg i øvrigt ikke er helt
med på, hvordan opstår

Hvilke "ubehageligheder" er der omkring forskellige faser?

Og ikke mindst - er den værste (realistiske) situation, at vi brænder
et par netkort eller en switch af, hvis der går "strøm" i det?

Vh. Hans

PS. Tak til alle for de gode indspark, som indtil nu er kommet!

Oprindeling meddelelse:

Fra : cr

Dato : 14-08-01 02:00

> Kan du uddybe ovenstående lidt mere?
>
> Hvis alle maskiner jordes korrekt/professionelt i de respektive huse,
> vil der så stadig være 127 Volt - hvilket jeg i øvrigt ikke er helt
> med på, hvordan opstår

Ok prøver på enkel vis, en støj er en vekselstrøm/spændning som flyder
med på ledningerne fra stikkontakten, tillige vil der komme støj den
modsatte vej fra PC'en. For at slippe af med denne uønskede støj, sætter
man en kondensator fra faselederen til nullederen, men nu er problemet,
hvad er fase og hvad er nul, da stikket kan vendes i kontkten. Så i al
snedighed sætter man 2 kondensatore i serie og forbinder midtpunktet til
PC kassen, hvis nu denne forbindes til jord, som er en mere garanteret
nulleder, så vil filteret jo altid finde en nulleder (jord) uanset
hvorledes stikket er vendt.
Men er kassen ikke jordet vil der fra kassen mod jord være den halve
netspændning (kræver at kondensatorerne er helt ens), men der er nu ikke
strøm nok til andet end lidt muskelspjætteri, hvis du lægger hånden på
en ikke jordet PC og berører noget jordet f. eks. varmeapperatet.
Det er denne spændningsforskel der nedlægger de ting man tilkobler med
en tændt PC, når man tilslutter med en slukket PC, vil denne spændning
være udløst over stelledningerne og/eller fælles jordledning.

> [...]
> med på, hvordan opstår
>
> Hvilke "ubehageligheder" er der omkring forskellige faser?

Din PC forsynes med 1 fase og en nulleder der fører 230 Volt. mellem 2
faser er der 400 volt. Hvis nullederen på et anlæg kunne være bedre end
det er på det modstående, så ville omgivelserne kunne tee sig en
kondensator og du har pludselig nogle spændninger op til 400 Volt
flydende rundt i anlægget, måske ikke nok til nåja du ved nok, men
rigeligt nok til at aflive dimserne i din/dine PC.
En KORREKT jord er faktisk en mirakelmedicin.

> Og ikke mindst - er den værste (realistiske) situation, at vi brænder
> et par netkort eller en switch af, hvis der går "strøm" i det?

Nøh nok mere om i kan få forsikringen til at lege med.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-08-01 17:02

On Mon, 13 Aug 2001 22:58:41 +0200, Hans Ostergaard
<hansost@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
Prøv at søge på udendørs kabel her i gruppen.
Sagen har været omtalt mange gange.

Du kan være heldig og undgå problemer hvis du anvender et normalt
installationskabel, men det rigtige at anvende udendørs, er et
udendørs kabel som er bygget til at holde fugt ude.
En vandslange eller et rør giver på ingen måde sikkerhed for fugt.

>Det findes så med blød eller hård kerne, jeg går ud fra, at det skal
>være den hårde eller ?

Præcis, kablet med stive ledere er installation skabel og kan være op
til 90 meter, strandet eller blødt kabel er patchkabel og må max være
10 meter, det giver en samlet længde på 100 meter mellem to porte.
Hvis du gør patchkablet længere end 10 meter skal du være sikker på at
producenten garanterer dette samt reducere den samlede længde ifølge
fabrikantens anvisninger.

>Et forslag fra en anden i gruppen med en vandlange omkring kablerne
>vil jeg tro blive bedre af såkaldt elektrikerrør, der jo ikke bliver
>"mast" af jordtrykket ? Ellers en rigtig god ide.

Hvis det er for senere at kunne trække et nyt kabel bør du anvende et
rør med væsentlig større tykkelse end kablet, ellers kan det på et
senere tidspunkt være umuligt at trække kablet ud.
Korrugeredekabelrør giver lavest mulig modstand ved trækning.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 14-08-01 17:19

On Tue, 14 Aug 2001 16:01:43 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

Hvis du vil læse lidt mere kan du starte her: (ja, jeg har selv
skrevet det meste Men der findes også links til mere info.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hjemmenet

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=tp

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobkabler.htm

http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm

http://www.kabling.dk/systemer/index.html

Fra : Bofh

Dato : 15-08-01 21:46

> [...]
> gør patchkablet længere end 10 meter skal du være sikker på at
> producenten garanterer dette samt reducere den samlede længde ifølge

Sludder & vrøvl....... Stive eller bløde ledere er helt fløjtende
ligegyldigt..!! Så længe kablet er CAT5 spiller det ingen rolle. Bløde
kabler bruges oftest til patch og væg kabler - netop fordi disse bliver
bøjet og rodet noget mere med end stive kabler. Stive kabler er til
gengæld billigere men bruges kun i faste installationer da lederne
lettere knækker hvis man roder for meget ved dem...begge kabler her deres
styrker men holder man sig under de i ISO11801 foreskrevne længder er
forskellen i ledeevnen næppe målelig..!

/brian

Fra : Arne Keller

Dato : 17-08-01 13:51

On Wed, 15 Aug 2001 22:45:48 +0200, "Bofh" <bofh@it-bakken.dk> wrote:

>Sludder & vrøvl.......

Du må kalde det hvad du vil.

>Stive eller bløde ledere er helt fløjtende
>ligegyldigt..!!

Nej det er faktisk sådan at dæmpningen kan være mellem 20-50% større i
strandet kabel.
Oprindeligt var den tilladte ekstra dæmpning i bløde kabler 20% men
krav fra producenter af skærmede systemer har fået den tilladte ekstra
dæmpning op på 50%.
Dette er fra det seneste draft af den nye 11801 standard.

>Så længe kablet er CAT5 spiller det ingen rolle.

Cat 5 findes i princippet ikke mere, den laveste anbefalede i
standarderne er Cat 5E

>Bløde
>kabler bruges oftest til patch og væg kabler - netop fordi disse bliver
>bøjet og rodet noget mere med end stive kabler.

Jamen her er vi enige.

> [...]
>lettere knækker hvis man roder for meget ved dem...begge kabler her deres
>styrker men holder man sig under de i ISO11801 foreskrevne længder er

Har du prøvet at teste ?
Det har jeg.

Fra : Humlebien

Dato : 13-08-01 09:26

Der skulle ikke være problemer med at grave kablerne ned. Men husk at jorde
eventuelle HUB/SWITCHES andet udstyr ellers kan i stå med eller andet
afbændt :)
Søren

Fra : Christian Catu

Dato : 13-08-01 15:45

> [...]
> respektive huse dels for ungernes (og fædrenes) netspil men primært
> for at dele en kraftig ADSL-forbindelse.

Ikke for at være pessimistisk, men er det en god idé at reklamere med at i
gør det,
når det klart er ulovligt ifølge TDC's abonnementsvilkår paragraf 14, stk. I
(stort i)

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 13-08-01 16:59

Hej Christian

"Christian Catu" <catu@spamworldwidenerds.dk> skrev i en meddelelse news:3b77e84b$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> gør det,
> når det klart er ulovligt ifølge TDC's abonnementsvilkår paragraf 14, stk. I

Det er jo ikke sikkert det er en TDC ADSL.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Christian Catu

Dato : 14-08-01 12:50

Hil Bjarne
"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke sikkert det er en TDC ADSL.

Det gik jeg bare ud fra, da han anvender TDC nu.

Fra : cr

Dato : 13-08-01 16:32

Vel ikke mere ulovligt, end at de køber forbindelsen til formålet.
En mini ISP er vel ikke forbudt.