Det usynlige harem.
Fra : Sott

Dato : 12-08-01 21:25

Hej Allesammen :0)

Jeg læste det her i Weekendavisen på arbejdet,
og ville lige dele det med jer.

Weekendavisen d. 03.08.01
Af Heidi Laura
om Fatema Mernissi's bog "I det usynlige harem":

Hendes Udfordrende pointe er, at det vestlige harem
i lige så høj grad som det orientalske er et middel til at
kontrollere kvinder, om end det er et usynligt harem,
og kontrollen er subtil. Den vestlige maskuline dominans
behøver iflg. Mernissi ikke at markere sig med mure, der
lukker kvinder inde - den udstikker blot afmægtige
kvindeidealer, hvorefter kvinderne overtager dem
og selv klarer resten af undertrykkelsen
[...]

Det vestlige harem er det evige og helt umulige krav til
kvinden om at være ung og tiltrækkende, og for Guds
skyld ikke alt for klog. Føjelighedsidealet, slankekurene
og den evige str. 36, som kun et mindretal af normale
kvinder kan klemme sig ned i - det er det usynlige harem
[...]

Man kan kun skildre haremskvinder som trivelige og
tilfredse, hvis man ser dem som tomhjernede dejligheder
- arabiske skildringer er da også helt anderledes:
miniaturer fra Stormogulernes hof viser haremmets kvinder
som aktive og altid fuldt påklædte. En af de stilskabende
figurer i disse miniaturer er 1600-tals prinsessen Nur-Jahan
- på tigerjagt!
For den arabiske mand er kvinder handlekraftige, intelligente,
endda farlige. Netop derfor må de fastholdes så hårdhændet
i det lukkede harem. Det er vesten, som har frakendt
haremskvinderne forstanden.
[...]

Selvom det er de arabiske kvinder, der skildres som passive
drømmekvinder af Vestens mænd, angår dette kvindeideal jo
faktisk ikke dem - men os.
[...]

Hendes pointe er, at den arabiske verden har en grundlæggende
respekt for kvinders intelligens at falde tilbage på, efterhånden
som moderniseringen river haremets mure ned.
Har Vesten egentlig dét? spørger Mernissi implicit.
Måske er ligestillingspotentialet
ligefrem højere i den arabiske kultur?

--------------
Hvad synes I, har vi et usynligt harem?
Er kvinder ofre for "afmægtige kvindeidealer"?
Og hvad med de spørgsmål der rejses i det sidste afsnit?

Link:
http://www.weekendavisen.dk/artikel:aid=2010

Tusinde hilsner
Søs
--
Mærk verden
- verden mærker dig!

Fra : modesty

Dato : 13-08-01 16:34

Hej Søs
Jeg synes helt kalrt at hun er inde på noget. Jeg har og har haft mange
veninder fra Mellemøsten og de ikke i samme grad været selvundertrykkende
som kvinder i Europa er. Det er en meget grov generalisering, ja, men jeg
har da lagt mærke til det.
Vi har internaliseret "haremmet". Forbudene. Påæn pige-tingen.
Jeg kan huske at da jeg læste Fatima Mernissis roman "Grænseløse Drømme"
første gang, læste jeg kort tid efter "Den store Damkaffe" af Ellen Kiehn.
De foregår begge blandt kvinder på ca. samme tid i historien og de
illustrerer rigtigt godt det som Fatima Mernissi skriver. Om ens
begrænsninger er indre eller ydre.
Er det ikke pudsigt. Jeg loggede på DSS for at spørge om haremmer - en anden
vinkel godtnok - og er der et helt nyt indlæg - om haremmer *G*
Kærlig hilsen
modesty

Fra : claus

Dato : 14-08-01 19:09

Sott <sott@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> som moderniseringen river haremets mure ned.
> Har Vesten egentlig dét? spørger Mernissi implicit.

For mig er det pis & papir. Hvad med lige at kaste et blik på kvinders
situation i Saudi Arabien, Iran, Afghanistan, Sudan og Pakistan
(Pakistan ikke arabisk, men dog muslimsk) osv. - så er der vist ikke
meget haremsromantik tilbage, bortset måske fra de mest velhavende
cirkler.
--
hilsen claus

Fra : Sott

Dato : 14-08-01 19:37

Hej claus :0)

"claus" <claus@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Pakistan ikke arabisk, men dog muslimsk) osv. - så er der vist ikke
> meget haremsromantik tilbage, bortset måske fra de mest velhavende

Hun pointerer jo netop - at der ingen haremsromantik er
overhovedet - og at det har der aldrig været!
Det er ren og skær fantasi i vestlige mænds hoveder.

Realiteten i diverse harem er, at manden risikerer at blive
slået ihjel, at der (også) er tale om både stærke og intelligente
kvinder, som mod deres vilje holdes fanget. Disse kvinder
slår indimellem også hinanden ihjel - af forskellige årsager
bl.a. jalousi (hvis den ene har højere status end den anden osv.).

Men der er dælme forskel på, at opfatte kvinder som villige,
hjernelamme "dejligheder" - og så som en "trussel". For mig at
se, er der mere respekt i at blive opfatte som en trussel, end
som en nærmest intetsigende men flot, dum gås.

Og det der så fremhæves er, at her i vesten introducerer mænd
dette villige, hjernetomme - dejligheds-ideal (str. 36, ikke for
megen hjerne osv.), som kvinderne så overtager og gør til egen
virkelighed. Deraf det usynlige harem, det usynlige fangenskab.
Det er ganske anderledes i den arabiske del af verden - der er
fangenskabet reelt og fysisk, og ikke opretholdt af kvinderne selv
- som det beskrives som værende her i den vestlige verden.

Vores ufrihed er i vore hoveder - og det stemmer vel også meget
godt overens med det der beskrives i tråden "BT: Hver tredje pige
overvejer silikone"...

Nemlig, at vores idealer, vores egen "målestok" er på vej helt ud
i hampen. Vi skal være åleslanke, med store bryster
(selvmodsigende eller hva') og faste røvbalder, hvilket reelt
ikke hører til en kvindekrop, men er et forsøg på at integrere noget
maskulint i den feminine, bløde krop. Der er snart ikke grænser for,
hvor kunstigt det hele skal være (fedtsugninger af ridebukselår - som
faktisk er kendetegnende for kvindekroppens udformning)... og vi
underlægger os dette "frivilligt" - vi holdes ikke fanget af mænd,
vi har intet synligt at kæmpe imod.

Der er altså ikke skygge af tvivl i mit sind om, hvilke værdier der sættes
højt i vores "samfund" - og hvilke der ikke gør. Der er jo en grund til'
at de unge piger dropper matematikken, og kaster sig over makeuppen
og silikonen..., der ses jo trods alt mere på de kunstige bryster
allevegne,
end på kvinder med mod, "mands"hjerte og intellekt. Hvilken del hyldes,
eksponeres og fremhæves? Det er jo ren krop, hår og makeup... det er
ikke bare trist, men også tåbeligt og degenererende - iflg. min bedste
overbevisning.

Hvorfor skriver jeg "degenererende" - fordi disse tynde, "korrekte"
sild - lider af problemer med deres helbred som aldrig før. Deres krop
gør oprør, for det er i bund og grund så unaturligt som noget kan være.

Just my two cents...
Søs