|
| Hvordan ved man hvornår bremser skal skift~ Fra : (-Peter-) |
Dato : 26-09-11 02:58 |
|
..... og gerne før man ikke bremser mere
Hej
Er der nogen der kan oplyse hvordan man selv kan undersøge om
bremseskiver+klodser trænger til udskiftning.. Er der ngoen form for
slidindikatorer, som på dæk - eller hvad skal man se efter?
Det er i øvrigt på en Peugeot 106, jeg vil kigge..
Mvh
Peter
| |
Allan F (26-09-2011)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 26-09-11 11:28 |
|
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:2c9740c7-415d-4b6d-9fbf-b053907dbbe4@m37g2000yqc.googlegroups.com...
..... og gerne før man ikke bremser mere
Hej
Er der nogen der kan oplyse hvordan man selv kan undersøge om
bremseskiver+klodser trænger til udskiftning.. Er der ngoen form for
slidindikatorer, som på dæk - eller hvad skal man se efter?
Det er i øvrigt på en Peugeot 106, jeg vil kigge..
Mvh
Peter
________________________
Man kan kigge ind gennem fælgen og se, hvor meget bremseklods der er
tilbage. Ellers begynder klodserne gerne at hyle noget så forfærdeligt, lige
inden de er helt færdige. Nogle biler har en indikator, som giver signal til
bilens computer, når de er under et vist niveau.
Allan F
| |
(-Peter-) (26-09-2011)
| Kommentar Fra : (-Peter-) |
Dato : 26-09-11 05:36 |
|
On 26 Sep., 12:28, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
> ________________________
>
> Man kan kigge ind gennem fælgen og se, hvor meget bremseklods der er
> tilbage. Ellers begynder klodserne gerne at hyle noget så forfærdeligt, lige
> inden de er helt færdige. Nogle biler har en indikator, som giver signal til
> bilens computer, når de er under et vist niveau.
>
OK, hvad med skiverne? Skiftes de altid bare samtidigt?
/Peter
> Allan F
| |
Allan F (27-09-2011)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 27-09-11 15:40 |
|
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:49eb5df6-38fd-40ce-b846-4157a94d99a8@n36g2000yqb.googlegroups.com...
On 26 Sep., 12:28, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
> ________________________
>
> Man kan kigge ind gennem fælgen og se, hvor meget bremseklods der er
> tilbage. Ellers begynder klodserne gerne at hyle noget så forfærdeligt,
> lige
> inden de er helt færdige. Nogle biler har en indikator, som giver signal
> til
> bilens computer, når de er under et vist niveau.
>
OK, hvad med skiverne? Skiftes de altid bare samtidigt?
/Peter
Skiverne skiftes hvis de er slidt ned til mindstemålet (fås hos fabrikanten)
eller iøvrigt er skæve.
Allan F
| |
Børge (26-09-2011)
| Kommentar Fra : Børge |
Dato : 26-09-11 12:59 |
|
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2c9740c7-415d-4b6d-9fbf-b053907dbbe4@m37g2000yqc.googlegroups.com...
..... og gerne før man ikke bremser mere
Hej
Er der nogen der kan oplyse hvordan man selv kan undersøge om
bremseskiver+klodser trænger til udskiftning.. Er der ngoen form for
slidindikatorer, som på dæk - eller hvad skal man se efter?
Det er i øvrigt på en Peugeot 106, jeg vil kigge..
Mvh
Peter
I de fleste bremseklodser er der et hak eller en streg som indikerer hvornår
klodsen skal skiftes.
Kan du ikke se denne og tykkelsen er 1 mm eller mindre så skal klodsen
skiftes.
Man skifter altid klods i sæt, skiver skifter man kun hvis de er tyndslidte
og ikke kan drejes af mere.
| |
(-Peter-) (26-09-2011)
| Kommentar Fra : (-Peter-) |
Dato : 26-09-11 07:36 |
|
On 26 Sep., 13:58, "Børge" <børgeogbennystourguides@børgeogbenny.com>
wrote:
> Man skifter altid klods i sæt, skiver skifter man kun hvis de er tyndslidte
> og ikke kan drejes af mere.
Jeg vil lige være sikker på jeg forstår dig korrekt: Når du skriver
"drejes af" mener du så på en drejebænk hvor de "slibes" lige - eller
mener du at de ikke kan afmonteres?
Mvh
Peter
| |
Mcwm (26-09-2011)
| Kommentar Fra : Mcwm |
Dato : 26-09-11 21:21 |
|
Den 26-09-2011 15:36, (-Peter-) skrev:
> "drejes af"
Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet
til det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-
Venligst
Mcwm
| |
Ukendt (27-09-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-09-11 02:46 |
|
"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen
news:j5qts3.42c.1@playground.glostrup.it...
> Den 26-09-2011 15:36, (-Peter-) skrev:
>> "drejes af"
> Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet til
> det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-
>
Og det gør man stort set ikke mere.
Til en Peugeot 106 II 1,4 benzin koster skiverne ned til 225 kr.
Så at dreje på de gamle er spild af tid. Nye på!
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
KASO (27-09-2011)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 27-09-11 09:04 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4e812ad8$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen
> news:j5qts3.42c.1@playground.glostrup.it...
>> Den 26-09-2011 15:36, (-Peter-) skrev:
>>> "drejes af"
>> Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet til
>> det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-
>>
> Og det gør man stort set ikke mere.
> Til en Peugeot 106 II 1,4 benzin koster skiverne ned til 225 kr.
>
> Så at dreje på de gamle er spild af tid. Nye på!
>
> Mvh
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
> www.frodonifinger.dk
Den korte historie: Der findes til bilens serviceoplysninger et minimumsmål,
som skiven skal overholde - den må ikke slides eller drejes længere ned!
| |
Mcwm (27-09-2011)
| Kommentar Fra : Mcwm |
Dato : 27-09-11 11:32 |
|
Den 27-09-2011 10:03, KASO skrev:
>
> Den korte historie: Der findes til bilens serviceoplysninger et
> minimumsmål, som skiven skal overholde - den må ikke slides eller drejes
> længere ned!
Det er jeg helt sikker på at den der drejer skiverne ned, er helt
bevidst om.
Venligst
Mcwm
| |
Mcwm (27-09-2011)
| Kommentar Fra : Mcwm |
Dato : 27-09-11 11:26 |
|
Den 27-09-2011 03:46, Frodo Nifinger skrev:
> Og det gør man stort set ikke mere.
> Til en Peugeot 106 II 1,4 benzin koster skiverne ned til 225 kr.
>
> Så at dreje på de gamle er spild af tid. Nye på!
>
Det glemmer du så at sammenligne med fx BMW/Brembo skiver. Dem får du
nok ikke til den pris. Ellers hører jeg da gerne hvor
Men ellers er det korrekt, hvorfor jeg også opgave en pris, så OP selv
kunne sammenligne.
Venligst
Mcwm
| |
Kim (27-09-2011)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 27-09-11 11:46 |
|
Hej
On 27-09-2011 12:26, Mcwm wrote:
....
> Det glemmer du så at sammenligne med fx BMW/Brembo skiver. Dem får du
> nok ikke til den pris. Ellers hører jeg da gerne hvor
Jeps. Skiver og klodser foran til BMW E39 koster ca. 3000,- for delene
alene.
Og da delene holder *længe* kan man godt overleve hvis skiverne skal
drejes af en enkelt gang.
--
Mvh, Kim
| |
Mcwm (27-09-2011)
| Kommentar Fra : Mcwm |
Dato : 27-09-11 12:06 |
|
Den 27-09-2011 12:45, Kim skrev:
> Jeps. Skiver og klodser foran til BMW E39 koster ca. 3000
Jeg har så gjort forsøget - i ren spareiver - at smide et par
sportsskiver på fra Biltema. De har overrasket positivt, selvom jeg har
forsøgt at "påvirke dem kraftigt" er de stadig lige og der ses næsten
ikke slid på dem, efter små 5000Km kørsel.
Pris 800,-
De har dem desværre ikke på hjemmesiden, men de er at finde i deres katalog.
Og ja, de bliver drejet af, når vi engang når dertil
Venligst
Mcwm
| |
Armand (05-10-2011)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-10-11 18:57 |
|
Den 26-09-2011 22:20, Mcwm skrev:
> Den 26-09-2011 15:36, (-Peter-) skrev:
>> "drejes af"
> Der skal de afmonteres og "sendes i byen" til nogen der har værktøjet
> til det. Typisk pris i mit lokalområde; 200,-
>
Et veludstyret værksted har et værktøj der klarer jobbet med skiven
monteret!
Derudover er skiver ikke dyrere end at det i mine øjne sjældent kan
svare sig at bruge mekaniker-tid til af/gen -montering samt transport og
afdrejning ude i byen :-|
Omkring mekaniker-økonomi er det også ulogisk at vente med at få skiftet
et par skiver til senere, når klodserne blot er slidt 25% ned!
Hvis der tydeligt står en kant tilbage yderst på skiven, er det tydeligt
at klodserne har afslidt adskillige mm. af materialet, skal man nok
regne med en stor sandsynlighed for at de ikke vil gå gennem et syn -
Men er der stadig belægning på klodserne kan man jo lige holde vejret
til dé oggså er nedslidt helt og tilo den tid skifte sagerne samlet (som
det skete med mine bremser da bilen skulle synes v. omkring 100.000km).
--
Armand.
| |
Mcwm (05-10-2011)
| Kommentar Fra : Mcwm |
Dato : 05-10-11 20:19 |
|
Den 05-10-2011 19:57, Armand skrev:
> Et veludstyret værksted har et værktøj der klarer jobbet med skiven monteret
Jeg ser du ikke orkede at læse hele tråden, hvor der bl.a. nævnes skiver
i 3.000 kr. klassen, ligesom OP ville gør-det-selv og dermed nok ikke
falder i kategorien "veludstyret værksted"
Venligst
Mcwm
| |
Armand (06-10-2011)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-10-11 01:45 |
|
Den 05-10-2011 21:19, Mcwm skrev:
> Den 05-10-2011 19:57, Armand skrev:
>> Et veludstyret værksted har et værktøj der klarer jobbet med skiven
>> monteret
> Jeg ser du ikke orkede at læse hele tråden, hvor der bl.a. nævnes skiver
> i 3.000 kr. klassen, ligesom OP ville gør-det-selv og dermed nok ikke
> falder i kategorien "veludstyret værksted"
>
Det oprindelige spørgsmål gik på kontrol af bremser på en P106 der ikke
kan formodes at være monteret med så dyre sager.
Det veludstyrede værksted sparer penge til af/gen -montering ved selv at
kunne rappe skiverne af mens de er monteret på navet!
Andetsteds advokerer jeg dog for at bremseskiver på daglig-biler er nede
i en pris hvor det dårligt ville kunne svare sig at få folk til at
efterbearbejde dem på den ene eller anden måde :-|
--
Armand.
(der engang sleb sin P205's stærkt rustne skiver rene med en
vinkelsliber mens skiverne drejede rundt i 1.gears tomgang, og det med
så stort held at nødreparaturen fik lov at bestå, hvor det havde været
meningen at købe nye snarligst)
| |
(-Peter-) (29-09-2011)
| Kommentar Fra : (-Peter-) |
Dato : 29-09-11 07:30 |
|
On 26 Sep., 13:58, "Børge" <børgeogbennystourguides@børgeogbenny.com>
wrote:
>
> I de fleste bremseklodser er der et hak eller en streg som indikerer hvornår
> klodsen skal skiftes.
>
> Kan du ikke se denne og tykkelsen er 1 mm eller mindre så skal klodsen
> skiftes.
Burde jeg ikke kunne se dette mærke uden at afmontere dæk+fælg?
Umiddelbart kan jeg intet se når jeg ser "igennem" alufælgen..
/Peter
| |
Mcwm (29-09-2011)
| Kommentar Fra : Mcwm |
Dato : 29-09-11 15:48 |
|
Den 29-09-2011 15:29, (-Peter-) skrev:
> Burde jeg ikke kunne se dette mærke uden at afmontere
Der er ikke noget mærke at se
Hvis du kigger på det billede jeg linker til
http://www.stylingportalen.dk/pictures/produktBilleder/08/089657.jpg
kan du se to farver. Den sorte, som er den del der holder belægningen
fast og selve belægningen, som er den du slider af.
Hvis den grålige del(belægningen er 1-2 mm tyk, er det ved at være på
tide at skifte. Du kan bedst se det, ved at hive hjulet af bilen.
Når du så er derinde, så kigger du på skiven ude i kanten. Der vil du
kunne se og mærke at der også er slidt af skiven. Hvis denne kant er
næsten umærkelig, kan du nøjes med nye klodser. Er der derimod en
kraftig kant, skal du til at overveje at måle dem, for at sikre at den
har minimumstykkelsen.
Hvis du klikker dig ind på http://www.refako.dk og indtaster reg.nummer
på din bil, vil du kunne se hvilken type skiver der hører til din bil,
og hvor tykke de som minimum skal være.
Venligst
Mcwm
| |
Per Beer Hansen (29-09-2011)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 29-09-11 17:08 |
| | |
(-Peter-) (30-09-2011)
| Kommentar Fra : (-Peter-) |
Dato : 30-09-11 08:43 |
|
On 29 Sep., 18:08, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> >"(-Peter-)" skrev i meddelelsen
> >news:2c9740c7-415d-4b6d-9fbf-b053907dbbe4@m37g2000yqc.googlegroups.com....
>
> >Er der nogen der kan oplyse hvordan man selv kan undersøge om
> >bremseskiver+klodser trænger til udskiftning..
>
> Her kan du se, hvordan du tester bremserne (ca. 2:05 inde i klippet) http://www.youtube.com/watch?v=XxF_32RJCbQ&feature=related
>
>
Mange tak - det er selvfølgeligt også en mulighed...
| |
(-Peter-) (30-09-2011)
| Kommentar Fra : (-Peter-) |
Dato : 30-09-11 08:41 |
|
On 29 Sep., 16:48, Mcwm <m...@home.invalid> wrote:
> Den 29-09-2011 15:29, (-Peter-) skrev:
>
> > Burde jeg ikke kunne se dette mærke uden at afmontere
>
> Der er ikke noget mærke at se
>
> Hvis du kigger på det billede jeg linker til
>
> http://www.stylingportalen.dk/pictures/produktBilleder/08/089657.jpg
>
> kan du se to farver. Den sorte, som er den del der holder belægningen
> fast og selve belægningen, som er den du slider af.
>
> Hvis den grålige del(belægningen er 1-2 mm tyk, er det ved at være på
> tide at skifte. Du kan bedst se det, ved at hive hjulet af bilen.
>
> Når du så er derinde, så kigger du på skiven ude i kanten. Der vil du
> kunne se og mærke at der også er slidt af skiven. Hvis denne kant er
> næsten umærkelig, kan du nøjes med nye klodser. Er der derimod en
> kraftig kant, skal du til at overveje at måle dem, for at sikre at den
> har minimumstykkelsen.
>
> Hvis du klikker dig ind på http://www.refako.dkog indtaster reg.nummer
> på din bil, vil du kunne se hvilken type skiver der hører til din bil,
> og hvor tykke de som minimum skal være.
>
> Venligst
> Mcwm
Mange tak for hjælpen...
Nu ved jeg hvad jeg skal se efter..
| |
|
|