Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brugt Nikon F4
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-08-01 20:29

Er et brugt Nikon F4 værd at sigte efter hvis man skal købe sig et godt
kamera?

Hvor meget kan man typisk regne med at skulle give for sådan et hus?

Jeg ved godt at der både er F5 og F100... men de er jo noget dyrere

Henrik

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-08-01 21:30

Hej Henrik

Du skal nok regne med at komme til at betale i nærheden af 7000,- for en
F4 og mere for en S og endnu mere for en E. En F100 ses tit til omkring
8-9000 kr. og det vil jeg klart anbefale - F4 er et gost solidt kamera,
men den vejer som død og djævel.

Hvis budgettet sætter begrænsningerne ville jeg vælge en F90x - den
koster omkring 4-4500 brugt og kan det meste - derudover er den så langt
nede i brugtpris at du ikke ville miste mange penge hvis du om et år
vælger at sælge for at købe en F5 eller F100.

F4 er baseret på gammel teknologi - så du vil imo være meget bedre tjent
med F90X, F100 eller F5.

Mvh

Kim

Henrik Pedersen <henrik@[nospam]terminal1.net> skrev i en

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 13-08-01 09:39

Hej Henrik

Jeg vil mene at en brugt F4 inkl. optik kan fås fra omkring 5000.-
Selv har jeg for nyligt købt en brugt F100 med bustergreb, Tamron 28-200 mm
og SB-28 + taske for i alt 8000,- Med kvitteringer vel at mærke

Held og lykke med dit køb - hvad en det bliver.

Med venlig hilsen
David Wittrock Rathje

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:AcCd7.2491$f65.6895@news.get2net.dk...

Fra : Kim Østrup

Dato : 13-08-01 18:47

David Wittrock Rathje <peaceandlove@post.tele.dk> skrev i en
> Hej Henrik
>
> Jeg vil mene at en brugt F4 inkl. optik kan fås fra omkring 5000.-

Hej

Jeg besøgte lige dba.dk og så en enkelt 4s til billige penge - mit bud
på omkring 7000 kr var baseret på et index over gennemsnitlige
brugtpriser i Tyskland - og jeg tænkte det nok ikke ville være billigere
i DK. Men til 5000 kr incl optik ville jeg nu undersøge lidt omkring
hvor meget det er brugt - et professionelt brugt presseapperat ville jeg
nødig have fingrene i - men sådan er vi nok forskellige.

> Selv har jeg for nyligt købt en brugt F100 med bustergreb, Tamron
28-200 mm
> og SB-28 + taske for i alt 8000,- Med kvitteringer vel at mærke

Det lyder som et dejligt køb - bortset fra optikken imo. Brugtprisen på
F100 er i Tyskland på omkring 2050 DM, MB-15 koster i DK 2.000 kr fra
ny, Tamrons brugt omkring 1400 - og det giver tæt på 11.000 kr, så alt
efter stand og alder lyder det som om du har fået det rimeligt billigt -
og så endda med kvittering

Jeg købte på et tidspunkt selv et sæt med F90x, SB28, Sigma 28-70/2,8
EX, Nikkor 75-300/4,5-5,6 og MB-10 for 9.000 kr. så man kan gøre gode
handler ved at købe samlet, så det kan i højeste grad anbefales.

Mvh

Kim

SNIP

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 14-08-01 01:27

Jeg er helt enig med Kim omkring optikken. Den er forholdsvis lys svag
(blænde 3.8 - 5.8) Skarpheden er jeg nu positivt overrasket over.
Det at den spænder over et så stort område (28 -200mm.) syntes jeg giver en
meget stor smidighed mht. beskæring og perspektiv. Det indbyder til at lege
meget mere med billedet.

En "ny" brugt optik står dog højt på ønskesedlen, for eksempel Nikons 80-200
f/2.8 ED eller et af DC objektiverne (105mm og 135mm) Den
"uskarphedskontrol" finder jeg svært fascinerende
Skulle nogen ligge inde med nogle af disse, og er interesseret i at sælge,
så mail endelig!

nyhedsmeddelelse:grUd7.144$BX5.14467@news.get2net.dk...

Fra : Henrik Lindemann

Dato : 13-08-01 12:02

Hej Henrik

Det kommer jo meget an på hvad du vil med dit kamera og ikke mindst, hvilke
objektiver du har tænkt dig at bruge. Teknisk set, er objektivet langt det
vigtigste i forhold til at lave "gode" billeder. Så i princippet kan det
være næsten ligegyldigt hvilket kamera du har...
Men ved at vælge en F4 har du, ud over AF objektiverne, mulighed for at
bruge en lang række af Nikons manuelle objektiver, som der er mange af på
brugt-markedet. Og der er mange, meget fine objektiver at få til rimelige
priser, hvis man ser sig lidt for.
F4 er den eneste af topmodellerne som kan bruge matrix sammen med AI og AIS
objektiverne, ja selv gamle Non-AI objektiver kan sættes på og bruges sammen
med kameraet.
Jeg har arbejdet med Nikon gennem de sidste 25 år og har objektiver der er
mindst lige så gamle og nogle der er endnu ældre og de fungerer perfekt på
min F4, men de duede fandeme ikke sammen med min F90X og F100. Så jeg
vendte tilbage til F4 sammen med min allerførste F2'er, og de andre røg ud.
Jeg har aldrig rigtig forstået at nogle giver en masse penge for et kamera
og så skruer et eller andet dårligt, eller i bedste fald halvdårligt,
objektiv på - for det trods alt objektivet (og fotografen) der skaber
billedet.

En brugt F4 i rimelig stand skal du ikke give meget mere end 5-6000,-kr for.

Venlig hilsen
Henrik Lindemann

Henrik Pedersen <henrik@[nospam]terminal1.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b76d940$0$301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...