Betinget sideskift
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-09-11 04:57

Hej

Jeg har et større Excel-ark, hvor jeg skal indsætte en hel del
sideskift. Det skal ske hver gang en værdi i en kolonne skifter til en
ny værdi (på en ny række).

Jeg har nogle rækker, hvor værdien er den samme i én af kolonnerne.
Efterfølgende kommer en ny værdi i den pågældende kolonne (i et andet
antal rækker).

Lige nu har jeg brugt en formel til kun at vise rækker med en ny værdi
- og så indsætte sideskift manuelt på hver af de viste linjer. Det er
lidt tungt, det må kunne gøres smartere?

Venlig hilsen
Lasse

Fra : Birthe Lauridsen

Dato : 23-09-11 01:32

On 14 Sep., 12:57, Lasse Hedegaard <la...@nospam.dk> wrote:
> [...]
> - og så indsætte sideskift manuelt på hver af de viste linjer. Det er
> lidt tungt, det må kunne gøres smartere?

Hej Lasse
Jeg har ikke hørt om at man kan knytte sideskift til betinget
formatering, subtotaler eller lign. det kan være at andre har.

Bruger du sub-totaler (fra fanen <data>)?
Sub-totaler indeholder godt nok ikke sideskift men giver dig mulighed
for at "folde" rækker ud og ind.

Men ellers skal du næsten oprette en VBA-makro der leder arkene
igennem f.eks. efter sub-totalen og så sætter et sideskift.
Du kan også bruge formatering til at styre makroen, der skal bare være
noget entydigt som koden kan finde.

Hvis du ikke vil have en VBA-makro vil jeg foreslå at du benytter
flere ark i stedet for og så bruger <konsolider> funktionen (fanen
<Data>) til at oprette det samlede overblik.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen

Fra : Birthe Lauridsen

Dato : 23-09-11 01:40

> [...]
> - og så indsætte sideskift manuelt på hver af de viste linjer. Det er
> lidt tungt, det må kunne gøres smartere?

Hej Lasse
Jeg har ikke hørt om at man kan knytte sideskift til formatering, sub-
totaler eller lign. Måske andre har.

Jeg ved ikke om du bruger <sub-totaler> - (fanen <Data>) til at
"folde" rækkerne ud og ind. Hvis du bruger dem kan du evt. oprette en
VBA-makro til at lede arket igennem for sub-totaler og derefter sætte
et sideskift.

Hvis du ikke vil have en VBA-makro vil jeg foreslå at du deler data på
forskellige ark (der udskrives på forskellige sider) og så bruger
<Konsolider>-funktionen (på fanen <Data>) til at danne overblikket.
Læs evt. mere her om konsolider:
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/konsolidere-data-i-flere-regneark-HP010095249.aspx

Håber at det bringer dig videre.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 08-10-11 07:24

Den 23-09-2011 skrev Birthe Lauridsen:

> [...]
> "folde" rækkerne ud og ind. Hvis du bruger dem kan du evt. oprette en
> VBA-makro til at lede arket igennem for sub-totaler og derefter sætte

Under Data, Subtotaler er der mulighed for at sætte et flueben i
Sideskift mellem grupper

Lars Klintholm