Switch
Fra : g0bi

Dato : 12-08-01 17:39

Jeg skal ude og købe en switch til under 700kr.

I switchen skal der tilkobles 4-5 enheder, 100Mbit to-tre maskiner og med
10Mbit en router og en HUB med 15 eksisterende bruger. I min jagt på den
perfekte switch har jeg nogle hurtige spørgsmål:

Hvor stor mac table vil ovenstående setup(ca. 20 mac adresser) kræve, så
der ikke konstant laves broadcast?

Har størrelsen af bufferen noget at sige eller er det primært kvaliteten af
chipsættet der afgør performancen?

Kan nogen anbefale en given model? Gerne med begrundelse... ; )

Gobi

Fra : Uoups

Dato : 13-08-01 14:07

Med 15 maskiner i en hub, kan du ikke undgå broadcast trafik..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-08-01 14:36

On Mon, 13 Aug 2001 15:06:44 +0200, "Uoups" <gvir@ofir.dk> wrote:

> Med 15 maskiner i en hub, kan du ikke undgå broadcast trafik..

Faktisk kan man slet ikke undgå broadcast...

Jeg går ud fra, at du mener, at man ikke kan undgå kollissioner,
og det er naturligvis rigtigt. Men det gælder i praksis for alle
delte medier, og altså ikke kun for hubs. Det der er afgørende er
*mængden* af kollissioner, og jeg er enig i, at 15 maskiner i en
hub er unødvendigt mange, når man kan få en switch til ca. samme
pris.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-08-01 14:42

On Sun, 12 Aug 2001 18:39:16 +0200, "g0bi" <gobi@snotmail.com>
wrote:

> Hvor stor mac table vil ovenstående setup (ca. 20 mac adresser) kræve,
> så der ikke konstant laves broadcast?

Din switch skal have en MAC table på mindst 20 adresser, for at
du kan undgå unicast flooding. Broadcasts kan du ikke undgå. Se
dem som 'a fact of life'.

20 MAC-adresser er meget lidt for en hvilken som helst switch,
der kan købe i almindelig handel. Det bliver ikke et problem.

> Har størrelsen af bufferen noget at sige eller er det primært kvaliteten
> af chipsættet der afgør performancen?

Switchens buffer-kapacitet er afgørende, når der ikke er til-
strækkelig kapacitet på et givent link, fx. når to maskiner begge
forsøger at sende 70 Mbps til en tredje maskine, der også sidder
med 100 Mbps. I et lille net som dit, vil du formentlig ikke
opleve problemer med buffering.

> Kan nogen anbefale en given model? Gerne med begrundelse... ; )

Givet din prisramme kunne det være NetGear.

-A