anmodning om privat skifte /fandens til ve~
Fra : Knud

Dato : 06-09-11 19:15

"Anmodning om privat skifte - dødsboskiftelovens § 25" min søster
(bobestyrer ) har indsendt sådan en formular til Glostrup Skifteret i sidste
uge , så hun kan få adgang til min fars konti.

Nogen hér i gruppen der ved hvor lang tid retten normalt er om at
ekspedere/poste sådan en Skifteattest ?

Skal tilføjes at det ikke er et lille bo og jeg har røvtravlt med at få fat
på min del af grunkerne.

Til alm. orientering ; min søster er ikke en eneste gang blevet bedt om at
møde op i Skifteretten ; alt er klaret via telefon og brev. Pudsigt at
Skifteretten skriver at man bliver "indkaldt" til møde.

Fra : alexbo

Dato : 07-09-11 07:59

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> [...]
> sidste uge , så hun kan få adgang til min fars konti.

> Skal tilføjes at det ikke er et lille bo og jeg har røvtravlt med at få

D.13/8 skrev du din far var død 16 dage forinden,
2 dage efter fik du et link til den nødvendige formular, i sidste uge blev
den åbenbart sendt ind.

Røvtravlt er ikke lige det ord der falder mig ind først.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-09-11 08:54

alexbo wrote:

> D.13/8 skrev du din far var død 16 dage forinden,
> 2 dage efter fik du et link til den nødvendige formular, i sidste uge blev
> den åbenbart sendt ind.

Ok, så giver det mening (for mig).
Så passer det jo meget godt med en måneds tid før man bliver indkaldt til
møde i skifteretten.

Jeg skrev tidligere at det ikke kan fremskyndes, og det er baseret på mine
egne erfaringer.

Der skete det uheldige, at min bror døde, og da vi stort set var færdige med
dette bo, døde min far.

Godt så, jeg kender jo proceduren, så allerede dagen efter kontaktede jeg
skifteretten for at få startet (og afsluttet) sagen hurtigst mulig.

Nixen bixen, fik jeg at vide - man kunne ikke påbegynde 'en sag før der var
en sag'.

Lidt mærkeligt formuleret, men skifteretten kunne ikke 'starte sagen' før de
fik besked fra "gad vide hvem".

Vi (min mor og jeg) måtte troligt vente på at skifteretten indkaldte os.

> Røvtravlt er ikke lige det ord der falder mig ind først.

Travlt med at få fat i 'grunkerne', men der har tilsyneladende slet ikke
været første møde i skifteretten endnu.

NU har de åbenbart fået indkaldelsen, og til OP: Mød op begge to, og i vil
blive vejledt.

Hvis skifteretten føler sig overbevist om, at i er i stand til at varetage
boet, vil i få boet udleveret (skifteattest).

Hvis skifteretten ikke antager i er 'kompetente' - ja, så udnævner
skifteretten en bobestyrer, og SÅ tager det tid og koster penge.

Som sagt Knud, mød op til mødet, så er der mulighed for du(i) kan få fat i
grunkerne samme dag.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 07-09-11 23:26

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skifteretten en bobestyrer, og SÅ tager det tid og koster penge.
>
> Som sagt Knud, mød op til mødet, så er der mulighed for du(i) kan få fat i

Hej Stig,

Min søster fik skifteretsattesten i går med posten. Det har ikke været
nødvendigt at møde op i skifteretten en eneste gang ,så alt går pt som
smurt. Vi har tænkt os begge (sammen) at troppe op i banken og få åbnet
diverse kontier og overfører nogle store beløb. Regner med at det kan lade
sig gøre. har dog kontaktet Danske Bank pgra dette :

http://www.danskebank.dk/da-dk/Kundeservice/Privatkunder/bobehandling/Pages/Adgang-til-boets-midler.aspx

der står der fandme at man skal sende en kopi af skifteretsattesten plus
fuldmagter til Danske Bank
Bobehandling Vejle(!) før man kan få adgang til diverse konti.

Nå, jeg må se hvad de svarer.

Tak for hjælpen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-09-11 09:01

Knud wrote:

> der står der fandme at man skal sende en kopi af skifteretsattesten plus
> fuldmagter til Danske Bank
> Bobehandling Vejle(!) før man kan få adgang til diverse konti.

Ja, for skifteattesten(+ fuldmagter) er dokumentation for adgang til konti.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-09-11 10:40

Den 08-09-2011 10:01, Stig Johansen skrev:

> Ja, for skifteattesten(+ fuldmagter) er dokumentation for adgang til konti.

Jo, men Knuds reaktion gik vist mere på, at papirerne skulle
sendes til Vejle. Jeg fik adgang til en konto ved at møde op
i en afdeling med papirerne, og det var ikke engang den
"rigtige" afdeling. De tog blot kopier af papirerne, og gav
så adgang. Det var også Danske Bank, men beløbet var noget
mindre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-09-11 10:50

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> "rigtige" afdeling. De tog blot kopier af papirerne, og gav
> så adgang. Det var også Danske Bank, men beløbet var noget

Ja, og i min mors tilfælde tog vi i skifteretten (med en forudfyldt
boopgørelse), og derefter ned i _Dansk Bank_ med skifteattesten.

Hele operationen (møde i skifteretten, udlevering af skifteattest, samt
boopgørelse) blev ordnet i eet hug i løbet af en times tid.

Jeg har opgivet at finde ud af hvad der rør sig i Knud's tilfælde.

Hvis han har så travlt med at 'få fat i grunkerne' kunne han jo have mødt op
i skifteretten og sparet et par dage (fremsendelse via snailmail).

Som du selv skriver, så er det bare at møde op i skifteretten, få
skifteattesten, og fise ned i nærmeste afdeling og 'hente grunkerne'.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 08-09-11 13:15

> [...]
>
> Som du selv skriver, så er det bare at møde op i skifteretten, få
> skifteattesten, og fise ned i nærmeste afdeling og 'hente grunkerne'.

Min søster blev udpeget som bobestyrer i slutningen af juli da min far døde
.. Jeg har givet hende fuldmagt og dérfor er det hende der skal kontakte
skifteret osv. Jeg kan egentlig ikke gøre noget . Jeg har skubbet på og
sendt hende formularer( som jeg fik via flink hjælp i denne gruppe), men dem
har hun ikke sendt ind før for 8 -10 dage siden, dér for får hun først
skifteretsattesten for et par dage siden. Lidt sløvt af hende.

Jeg ringede til Bobehandling i Vejle hér i dag og hende skrankepaven
fortalte at de skal have sendt kopier af attets og fuldmagt FØR de kan åbne
boet, til Vejle. Jeg spurgte om jeg og min søster medbringende skifteattest
ovs kan tage ned i vores lokale bank ( hvor vi begge 2 har konto incl far )
dér fik jeg svaret : "hvis de kan finde ud af det !" Jeg spurgte hende så om
hun kunne henvise til en afdeling "der kan finde ud af det" og fik svaret ;
"det er der ingen der kan !!!"

Nå. Jeg ringede så til vores lokale afd. af den danske bank og dér var
historien lidt andet , bortset fra at hun først henviste mig til
Bobehandling i Vejle Nå, men for at gøre en lang historie kort : mente
hun ikke der burde være et
problem, da hun ville scanne skifteretsattest osv til vejle og dér efter
kunne åbne kontierne. Så min søster og mig tropper der ud i morgen, så må vi
se hvad der sker.

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-09-11 08:28

Knud wrote:

> [...]
> kunne åbne kontierne. Så min søster og mig tropper der ud i morgen, så må

Lige præcis.
Selvfølgelig er der intet problem i at troppe op med skifteattesten og få
åbnet konti.

Selv Danske Bank har EDB-systemer.

Men mht. bemærkningen, skal man være opmærksom på, at Danske Bank gerne ser
fysiske afdelinger lukket, og formentlig holder 'vidensniveauet' på et
minimum.

Så det er ikke umuligt at der i lokale afdelinger ikke engang er viden om
scanning og kontakt til 'afdelingen' i Vejle.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 09-09-11 18:51

> Lige præcis.
> Selvfølgelig er der intet problem i at troppe op med skifteattesten og få
> åbnet konti.

Netop. Der var ingen somhelst problemer da min søster og mig troppede op.
Det tog max. 5 minutter hele processen og så stod der dejlige klejner på min
konto. Nu skal jeg have fat i SKAT så jeg kan afregne med dem. Ved dog ikke
om det først skal gøres når selve boet er gjort op.

Ved ikke hvad det var for en historie skrankepaven i Vejle kom med. Tror
måske der var en gran af drilleri i det da jeg har haft så sørens travlt med
at få fat på gysserne.

Hej ....og tak for hjælpen Stig og Alex og alle andre for venlig hjælp.

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-09-11 08:29

Knud wrote:

> Nu skal jeg have fat i SKAT så jeg kan afregne med dem. Ved dog
> ikke om det først skal gøres når selve boet er gjort op.

BOOPGØRELSEN skal sendes til både skifteretten og SKAT.

Når SKAT har modtaget sin kopi, hører du/i nærmere.

PS: I min brors tilfælde skulle vi 'blot' sende 4-5 kopier til skifteretten,
så ville de videresende til SKAT.

> Ved ikke hvad det var for en historie skrankepaven i Vejle kom med. Tror
> måske der var en gran af drilleri i det da jeg har haft så sørens travlt
> med at få fat på gysserne.

Ja, din attitude vil nok give et vist 'modspil'

Men - jo før i får boopgørelsen færdig, jo før kan sagen afsluttes - i
bestemmer (principielt) selv hvor hurtigt det skal gå.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 07-09-11 23:26

> [...]
> den åbenbart sendt ind.
>
> Røvtravlt er ikke lige det ord der falder mig ind først.

Nej. Enig. Men nu er det jo min søster der er bobestyrer. Hun har modtaget
skifteretsattesten i går. Det skal siges at hun ikke har lige så travlt som
jeg har.

Men ihverttilfælde mange tak for dine svar.