On 5 Sep., 15:34, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> I november 2010 balrede jeg en fælg i et stort hul i asfalten. Jeg lod mit
> forsikringsselskab stille krav mod kommunen. Godt 1/2 år efter akcepterede
> kommunen deres ansvar.
>
> Til en start lod jeg fælgen rette op, og var måske kørt videre på den hvis
> ikke jeg kunne hænge aben ved kommunen ... Men inden der kom en afgørelse
> punkterede jeg så også - og fik det lappet. Da jeg fik det lappet var der
> ikke nogen skader at se på dækket men da jeg tog hjulet af kunne jeg se en
> sort stribe rundt hvor det så slidt ud. Så der skulle nyt gummi på inden den
> kommende vinter. Og selvom der stadig var 5mm i den anden side så skifter
> jeg altid parvis.
>
> Idag hentede jeg så det nye hjul og fik også monteret nyt dæk på den anden
> bagfælg.
>
> Men der noget mere afbalanceringsvægt på den nye fælg end på den gamle - og
> så får man jo tanken om det er en fælg der er kasseret man har fået
> udleveret som ny ...
>
> Hvor meget afbalancerings vægt ville du akceptere på et nyt hjul ?
På min 2CV med 125R15 Michelin X: Ingen klodser. De originale fælge og
dæk er så fine, at der ikke bruges vægtklodser. Hvis der alligevel
skulle vise sig at være brug for et par gram roterer man dæk ift fælg,
indtil det er udlignet. Nå, det var nok lidt OT...
Alufælge kræver efter mine beskedne erfaring ofte relativt mange
klodser, formentlig pga sjusket bearbejdning, hvorved støbningen ikke
centrerer 100%.
MVH Leo