Medlidenhedsoverdrivelser i ukinesisk opdr~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-09-11 21:39

Medlidenhedsoverdrivelser i ukinesisk opdragelse

Kineserbørn lærer sparsommelighed og yde før nyde

Ved eksemplets magt lærer de også empati med de svage i
familien/landsbyen

Landets velstand idag skyldes at "tigermødre" ser på at barnet skal
bidrage til samfundets fremtid og de falder aldrig i de fælder som her
skitseres af vestens største empati-kritiker

"Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger der
noget oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den
medlidende spiller skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække,
som hedder ulykke for mig og for dig. Nietzsche

"   De medlidende naturer,der til enhver tid er parate til
at komme ulykken til hjælp, er sjældent tillige de sig
medglædende: under andres lykke har de intet at gøre, er
overflødige, føler sig ikke i besiddelse af deres overlegenhed
og kommer derfor let til at ytre misfornøjelse.Nietzsche

Det kinesiske familiesammenhold overgår vor velfærdsstat mht at gavne
svage uden at skabe tillært hjælpeløshed

Tiigermødrene i Kina er ambitiøse om at deres børn får topkarakterer i
alle fag og kan klare sig i flest mulig erhverv endnu bedre end
forældrene gør det.
Idag køber de teknik-Lego fordi konkurrerende familier gør det
Og ved komputer og TVskærmen har børnene meget at vælge imellem og
keder sig ikke.. De suger til sig og får klæbehjerne og overgår
landets konkurrenter

Danske pædagoger, forældre og lærere har nostalgisk forhold til at
børn skal lære at kværne korn og tærske, menvkineserne går efter hvad
firmaerne har brug for.

Dengang mit barns mor pralede af hans sparsommelighed varjeg stolt -
andre gørn brugte deres medbragte tier til sodavand men min søn gemte
dem. Uden denne pengeforstand havde han næppe været en velset gæst iår
hos Pakistans skoleinspektører der er glade for hans skolebog om
landets etnobotanik

Den moderne akademiker er til Enhedslisten og ikke til citater som
ovenstående om godhedens skyggeside.
Næste generation beundrer dog fornuftig kritik af opofrelse , kan jeg
høre ved mit plankeværk, hvor ovenstående 2 citater er meget læst og
kommenteret