Problem med at sende mails
Fra : Tue Hellstern

Dato : 12-08-01 14:02

Hej NG
Jeg har et lille netværk med 3 pc'er. De er forbundet via Tcp/Ip og er
forbundet til Internettet via ADSL. på den ene af pc'erne. På denne pc
er internet forbindelsen delt.

Mit problem er at jeg fra den ene pc ønsker at sende og modtage mail,
det virker også fint med at modtage mails, men jeg kan ikke sende
mails?

Resten af Internet forbindelse, www og news, virker fint.

Hilsen
Tue

Fra : Aksel

Dato : 12-08-01 18:08

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mails?
>
> Resten af Internet forbindelse, www og news, virker fint.

Hvis du får en fejlmelding "En eller flere adresser er forkerte" eller
lignende er det fordi Outlook er opdateret uden at være lukket.
Prøv at downloade opdatering og kør den igen .

MVH Aksel

Fra : Tue Hellstern

Dato : 12-08-01 19:14

Hej

>Hvis du får en fejlmelding "En eller flere adresser er forkerte" eller
>lignende er det fordi Outlook er opdateret uden at være lukket.
>Prøv at downloade opdatering og kør den igen .

Jeg får følgende fejl:

The following recipient(s) could not be reached:

xxx on 12-08-2001 19:56
553 relaying denied(#5.7.1)

Hvor xx er den e-mail adresse jeg sender til
Jeg har ikke opdateret hverken Office eller Outlook
Hilsen
Tue

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-08-01 00:24

On Sun, 12 Aug 2001 18:13:37 GMT, info@f1-support.dk (Tue Hellstern)
wrote:

>xxx on 12-08-2001 19:56
>553 relaying denied(#5.7.1)
>
>Hvor xx er den e-mail adresse jeg sender til

Det lader til at du forsøger at sende til en anden SMTP-server end via
den udbyder, du er koblet op.

Du skal bruge din udbyders SMTP-server som "udgående mailserver".

--
- Peter Brodersen

Fra : Tue Hellstern

Dato : 13-08-01 07:28

Hej Peter,

>Det lader til at du forsøger at sende til en anden SMTP-server end via
>den udbyder, du er koblet op.
>
>Du skal bruge din udbyders SMTP-server som "udgående mailserver".

Det havde du bare helt ret i, jeg brugte Worldonline til at modtage og
sende fra, da jeg rette til Teledanmarks server for Outgoing mail
virkede det. Har du en forklaring på hvorfor man godt kan hente mails,
men ikke sende dem?

Hilsen
Tue

Fra : Mikkel

Dato : 13-08-01 11:48

"Tue Hellstern" <info@f1-support.dk> wrote in message
> [...]
> sende fra, da jeg rette til Teledanmarks server for Outgoing mail
> virkede det. Har du en forklaring på hvorfor man godt kan hente mails,

Man kan ikke genere nogen ved at hente post, men ved at sende...
Grunden til at man ikke kan sende er altså primært for at undgå spam og
anden uatoriseret brug af mail server.

Læs mere om relaying og problemet med åbne relays på:
http://www.csirt.dk/vidensbase/Article.asp?Id=4

/mikkel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-08-01 15:15

On Mon, 13 Aug 2001 06:27:56 GMT, info@f1-support.dk (Tue Hellstern)
wrote:

>Har du en forklaring på hvorfor man godt kan hente mails,
>men ikke sende dem?

Det er helt normal virkemåde.

Man sender brugernavn og kodeord til en POP3-server (og man må også
forventes at skulle kunne hente sin post udefra). Til en SMTP-server
forbinder man bare direkte uden at sende brugernavn og kodeord (det er
dog tilfældet i enkelte installationer, men ikke i det store hele),
hvorfor der i stedet valideres på IP-adressen - altså at brugeren er
koblet op via deres system.

Det er dog ikke noget problem at afsende e-mails fra en vilkårlig
adresse gennem ens udbyders SMTP-server. Der er med andre ord ingen
problemer i at sende "fra" en Tele Danmark-adresse, hvis man er koblet
op igennem World Online. "Fra"-adressen er bare vilkårligt indhold.

--
- Peter Brodersen

Fra : Tue Hellstern

Dato : 13-08-01 20:13

Hej
Tak for forklaringen, så blev jeg det klogere
Hilsen
Tue