Gedden som spisefisk
Fra : Sune

Dato : 12-08-01 14:00

Hej - har nogen her erfaring med gedden som spisefisk ? evt. en henvisning
til opskrifter.

hilsen Sune

Fra : Simon

Dato : 12-08-01 17:27

> Hej - har nogen her erfaring med gedden som spisefisk ? evt. en
henvisning
> til opskrifter.
jeg har ikke 1. hånds erfaring.... men mange af vennerne siger den skulle
være særdeles
god som spisefisk.... men jeg tror du skal gå udenom mose eksemplarene...
mener det var
hos gedder de smagte sjovt ??

mvh.Simon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-08-01 17:39

Sune wrote:

> Hej - har nogen her erfaring med gedden som spisefisk ? evt. en henvisning
> til opskrifter.

Hvis jeg skal vælge mellem gedde og laks, så foretrækker jeg så absolut gedde.

Jeg har en opskrift til 5 kokkehuer som du skulle prøve, man starter med
at filetere den friskfangede gedde, fileerne skærers ud i
portionsstykker på 150 - 200 gram, disse stykker smøres med et godt lag
dijonsennep, herefter rulles et stykke røget bacon omkring stykket, der
krydres med lidt salt, peber og rigeligt frisk fransk estragon, derefter
pakkes stykket ind i staniol, de skal ha' ca. 15 minutter i en ovn ved
200 grader, eller ca. 10 minutter på en god varm gril.

Der serveres kogte kartofler og grøn salat med edieke/olie dressing som
tilbehør.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-08-01 23:59

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> pakkes stykket ind i staniol, de skal ha' ca. 15 minutter i en ovn ved
> 200 grader, eller ca. 10 minutter på en god varm gril.

Det lyder rigtig godt, Niels. Især den med Dijonsennep pakket ind sammen
med (rigeligt???) estragon. Ved de høje temperaturer nærmest steger
senneppen og baconfedtet. Det kan kun blive lækkert (skal nok prøve den
engang ved lejlighed - skal lige fange en fisk først)
Men jeg vil også gerne slå et slag for en 'klassiker': dampet som hel
fisk i en stor pande/et stort fiskefad med hvidvin(og vand) og masser af
gode grøntsager. Sædvanlige krydderier _inde_ i den rensede fisk - jeg
foretrækker meget og friskkværnet, sort peber. Men det er en smagssag.
Dækket til med folie el. lign. Dryppes hyppigt.
Med sommerens grøntsager er det en lækker spise.
Gedden fortjener langt mere end 'bare' at være ingrediens i
fiskefrikaldeller. Den _er_ en god spisefisk.
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : news.tele.dk

Dato : 12-08-01 06:55

"Sune" <hodal@hotmail.dk> wrote in message
> Hej - har nogen her erfaring med gedden som spisefisk ? evt. en
henvisning
> til opskrifter.
>
> hilsen Sune

Gedden er også kanon god til at lave fiskefrikadeller af, evt blandet med
svinekød

(mums)

Venlig hilsen
Kim Nedergaard

Fra : Sune

Dato : 14-08-01 23:52

Tak for svar og opskrifter. Jeg har ikke fanget gedder siden jeg var barn
(og det er mange år siden
Jeg må ud på Furesøen igen.

hilsen Sune

Fra : Carsten Christophers~

Dato : 14-08-01 10:56

Gedden er en fantastisk fisk at lave fiskefrikadeller af, jeg har iøvrigt
aldrig oplevet at mosegedder skulle give afsmag.
Lav frikadellerne, som du ville lave almindelige frikadeller:
Brug ca. 500gr. geddekød.
Hak geddefiletterne 2 gange sammen med evt. lidt svinespæk (kan udelades)
blandes med 1 fint hakket løg (kan udelades) 2spsk. mel, 1 æg, salt, hvid
peber, mælk til passende konsistens.Server med kartofler og persillesovs.
God førnøjelse.
Carsten