Igen et zap fra ingeniøren:
http://ing.dk/artikel/116103-bmw-smider-to-cylindre-tilsaetter-to-turboer-og-hoester-bedre-benzinoekonomi
Af Bjørn Godske, tirsdag 01. feb 2011 kl. 13:58
" Krav om bedre brændstoføkonomi får nu BMW til at erstatte de seks-
cylindrede rækkemotorer uden turbo, med den noget mindre fire-
cylindret to-liters motor. Det skriver DailyTech.
Den seks-cylindrede rækkemotor har nærmest ikonisk status hos den
sydtyske motorproducent. Siden 1933 har man stædigt holdt fast i
konfigurationen, og motoren har ligget i utallige af BMW’s topmodeller
og udstrålet tysk teknologi i særklasse.
I dag fås den i flere versioner både med og uden turbo, men hos BMW er
der altid tale om en motor med tre-liters cylindervolumen.
Direkte sammenlignet har den seks-cylindrede motor uden turbo en
topeffekt på 230 hk ved 6.500 omdrejninger, mens den nye fire-
cylindrede kan levere 240 hk ved bare 5.000 omdrejninger. Samme
fremgang ses for momentet, der ligeledes ligger højere ved lavere
omdrejninger. 352 Nm ved 1.250 omdrejninger i stedet for 271 Nm ved
2.750 omdrejninger.
De bedre præstationer opnår BMW ved at forsyne den mindre fire-
cylindrede motor med dobbelt-turbo, direkte brændstof indsprøjtning og
BMW’s version af variable ventilåbninger på indgangssiden, kaldet
Valvetronic. Resultatet er en både lettere og mere kompakt motor.
Endnu er der kun kommet få oplysninger om brændstofforbruget for den
nye motor. I den model, hvor man først får den at se - en X1 - ligger
det på 12,7 km/l.
BMW dropper dog ikke helt de seks-cylindrede motorer. De vil fortsat
være at finde i turboversionerne (N55).
Amerikanerne er (naturligvis) skeptiske
Mens europæiske bilkøbere i det mellemhøje prislag for længst har
vænnet sig til lyden af en fire-cylindret motorer fra både BMW,
Mercedes og Audi, så er amerikanerne langt mere skeptiske.
På internettet debatteres der livligt om køberne overhovedet vil
acceptere en stor BMW med bare fire cylindre."