Skiftefuldmagt ?
Fra : Knud

Dato : 15-08-11 23:10

Så er jeg her igen med et nyt dødsygt spørgsmål :

Min søster er bobestyrer og skal have en Skiftefuldmagt fra mig (ifbm min
fars død) , hvilket er ok med mig, da hun har betydeligt bedre check på den
slags sager end mig.

Under Punkt 6 står der : " modtage og kvittere for den arv, der tilkommer
mig"

Hvordan hævlet skal den forstås :

Især "modtage" . Vil det sige min søster skal modtage min del af arven og
videregive den til mig ?

cut and pasted fra Skiftefuldmagt:
.....således at alt, hvad hun/han beslutter eller erklærer for mig skal have
samme virkning, som var det besluttet eller erklæret

af mig selv.

Hun/han skal således kunne (det, der eventuelt ikke skal gælde, skal streges
ud)

1) anmode om at få boet udleveret til privat skifte/for ægtefællen vedgå
gældsansvaret

2) kvittere for modtagelsen af boets aktiver

3) underskrive og godkende opgørelse over boets aktiver og passiver pr.
dødsdagen

4) træffe bestemmelse om salg, pantsætning eller udlodning til arvinger af
boets ejendele

5) kvittere boets bankkonti og værdipapirer

6) modtage og kvittere for den arv, der tilkommer mig

7) underskrive og godkende boopgørelse

8) give fuldmagten videre til en anden person

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-11 06:55

Knud skrev:

> Under Punkt 6 står der : " modtage og kvittere for den arv, der
> tilkommer mig"

> Hvordan hævlet skal den forstås :

Som det er skrevet.

> Især "modtage" . Vil det sige min søster skal modtage min del
> af arven og videregive den til mig ?

Ja.

> cut and pasted fra Skiftefuldmagt: ....således at alt, hvad
> hun/han beslutter eller erklærer for mig skal have samme
> virkning, som var det besluttet eller erklæret af mig selv.

Præcis. Du overlader det til hende at foretage alle
dispositioner. Det betyder at skifteretten kun skal henvende sig
til én person, og det letter ekspeditionen.

Hvis du har tillid til din søster, skriver du under. Hvis ikke,
så må I betale for at en sagfører laver det i stedet for din
søster. Sagføreren handler også på dine vegne og kan snyde dig
præcis lige så let som din søster kan. Han får endda penge for
det..

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 16-08-11 07:47

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> Min søster er bobestyrer og skal have en Skiftefuldmagt fra mig (ifbm min
> fars død) , hvilket er ok med mig, da hun har betydeligt bedre check på
> den slags sager end mig.

På den ene side er det ok med dig, på den anden side er det måske ikke
alligevel.

> Under Punkt 6 står der : " modtage og kvittere for den arv, der tilkommer
> mig"
> Hvordan hævlet skal den forstås :

En fuldmagt betyder at din søster kan optræde på dine vegne, at uanset hvad
hun vælger ang. arven så er det i orden med dig, hun vælger på dine vegne.

Denne fuldmagt gør det nemmere, men hvis du ikke vil give din søster
fuldmagt kan du bare lade være, i anmodning om privat skifte punkt 4 og 5 er
der kun tale om udlevering, så din søster får arven udleveret.

I dødsboloven står det beskrevet:
§ 26. Efter boets udlevering råder arvingerne i forening over boets aktiver
og træffer bestemmelse i boets anliggender.

Giver du din søster fuldmagt kan hun vælge at sælge obligationerne og dele
pengene med dig, nøjes du med at give hende lov til at få boet udleveret
skal I være enige inden der gøres noget.

Læs afsnit 15 i lov om skifte af dødsboer.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=81383#K15

Jeg valgte at linke til en fuldmagt, fordi det kan være enklere at en person
kan optræde på alles vegne, men hvis man ikke ønsker at andre skal kunne det
så er det ikke et krav for at kunne skifte privat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 17-08-11 19:26

Tak for svar Bertel og Alex,

Jeg valgte så at overstrege pkt. 6 i Skiftefuldmagten. Men mener ikke den
har den store betydning når Punkt 7 (underskrive og godkende boopgørelse)
ikke er overstreget .

Ved privat skifte er det jo familien selv der står for delingen.

Syntes egentlig at Skiftefuldmagten er lige lovlig omfangsrig ; man bliver
jo nærmest umyndiggjort ifbm med dødsboet. Skal ikke kunne sige hvor mange
der benytter sådan en fuldmagt , men man skal fanme have tillid til den man
videregiver den til.

Punkt 8 : give fuldmagten videre til en anden person.

Den er da helt vanvittig, hvis underkriveren af fuldmagten vel at mærke
ikke er evnesvag eller decideret åndssvag. DVS at bobestyren kan videregive
fuldmagten til en hvilken somhelst person ( uden for familien) ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-11 21:49

Knud skrev:

> [...]
> der benytter sådan en fuldmagt , men man skal fanme have tillid til den man

Vi er fem søskende der arvede min mor. Det var min lillesøster
der fik ubegrænset fuldmagt til at ordne det praktiske.

--
Bertel

Fra : Knud

Dato : 17-08-11 22:01

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Vi er fem søskende der arvede min mor. Det var min lillesøster
> der fik ubegrænset fuldmagt til at ordne det praktiske.

Jeps. Jeg har det heller ikke særligt godt med at have udstreget det omtalte
punkt. En eller anden form for paranoia...