Far er død / 2 søskende skal arve ?
Fra : Knud

Dato : 13-08-11 17:37

Hej gruppe,

Dette drejer sig om tidshorisont om hvor hurtigt, eller hvor langsomt en
forhåbentlig simpel sag om arv tager.

Min far døde for 16 dage siden. Min mor lever ikke længere og vi er 2
søskende der skal arve min far. Min søster nåede at sælge hans hus inden han
døde , så alle hans penge står i 2 banker som kontanter og obligationer. Der
er ingen halvsøskende eller testamente.

Min søster blev nærmest ved et tilfælde valgt til bobestyrer da bedemanden
langede et stykke papir ud der skulle underskrives. Fint nok med mig ,men
hvad er tidshorisonten før hun bliver indkaldt til skifteretten ?

Har hørt fra en kollega at det kan tage et halvt år før boet kan gøres op og
penge delt. Det syntes jeg lyder som ret lang tid. Især i vores tilfælde
hvor der ingen gæld, bolig eller andet halløj med i spillet. Alt hvad der er
står i banken.

Nogen hér der kan give lidt input om hvor når jeg kan forvente at få
lommerne fyldt op med klingende mønt ??

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=143442

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-11 17:59

Den 13-08-2011 18:36, Knud skrev:

> Dette drejer sig om tidshorisont om hvor hurtigt, eller hvor
> langsomt en forhåbentlig simpel sag om arv tager.

Helt simpel er den vel ikke, hvis der er værdier i boet. En
helt simpel sag er et såkaldt boudlæg, hvor værdierne ikke
overstiger 38.000 kr. efter fradrag af rimelige udgifter til
begravelse m.m.

Sådan en sag afsluttes reelt, når man får en attest fra
Skifteretten.

Ved andre former for bobehandling skal der påregnes mere
tid, der skal fx indrykkes proklama i Statstidende, så
kreditorer informeres om dødsfaldet og kan kræve deres penge.

Der er sikkert forskellige behandlingstider i de forskellige
skifteretter. Da jeg var bobestyrer tidligere i år, gik der
cirka fire uger, før Skifteretten i Næstved henvendte sig.
Der var tale om et boudlæg, og alt blev ordnet over
telefonen. En uge senere modtog jeg attesten fra skifteretten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Knud

Dato : 13-08-11 18:28

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Skifteretten i Næstved henvendte sig. Der var tale om et boudlæg, og alt
> blev ordnet over telefonen. En uge senere modtog jeg attesten fra

Mange tak for hurtigt svar. Der er ca. 5 - 6 millioner på min fars kontier.
Vi har et godt indblik i hans økonomi da vi begge havde adgang til hans
kontier pgra hans demens i de sidste år . De er lukket af nu hvor
skifteretten er gået i aktion.

Troede bare at når alt fremstå klokke klart hvad der er af værdier incl. det
meget lille fysiske bo, at det gik hurtigt.

Men jeg må væbne mig med tålmodighed.

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-08-11 10:16

Knud wrote:

> [...]
>
> Troede bare at når alt fremstå klokke klart hvad der er af værdier incl.
> det meget lille fysiske bo, at det gik hurtigt.

Som Kim er inde på, skal det indrykkes i Statstidende.
Men formålet er ikke kun 'kreditorer', men også at afdække om der findes
børn 'på gule plader'.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 13-08-11 18:34

> [...]

> Skifteretten i Næstved henvendte sig. Der var tale om et boudlæg, og alt
> blev ordnet over telefonen. En uge senere modtog jeg attesten fra

Hele familien bor i København. Ved ikke om de er hurtigere eller langsommere
end Næstved Skifteret.

Jeg skylder til højre og venstre ; det er dér for jeg har lidt travlt.

Fra : Kurd

Dato : 14-08-11 22:55

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i en meddelelse

> [...]
> langsommere end Næstved Skifteret.
>
> Jeg skylder til højre og venstre ; det er dér for jeg har lidt travlt.

Så lad være med at lege med aktier, når du ikke har forstand på det.

Fra : Knud

Dato : 15-08-11 22:57

"Kurd" <Kurd@kurd.xy> skrev i meddelelsen

> "Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i en meddelelse

> Så lad være med at lege med aktier, når du ikke har forstand på det.

Klap i din nar.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-08-11 08:58

Knud skrev den 13-08-2011 19:33:

> Jeg skylder til højre og venstre ; det er dér for jeg har lidt travlt.

Fortæl dine kreditorer, at der er en stor arv på vej.....vis dem
dokumentationen for beløbets størrelse (som du jo allerede har i form
af, at du havde kendskab til din fars økonomi inden dødsfaldet).

Mon ikke de fleste kreditorer som nøjes med at sætte en rente på gælden,
som gør at også du har interesse i at få den ud af verdenen?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-11 10:38

Carsten Riis skrev:

> Fortæl dine kreditorer, at der er en stor arv på vej.....vis dem
> dokumentationen for beløbets størrelse (som du jo allerede har i form
> af, at du havde kendskab til din fars økonomi inden dødsfaldet).

Er det ikke lidt mere komplekst end det lyder til? Hvorfra ved
kreditorerne at der ikke skyldes 100 mio. i boet?

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-08-11 07:09

Bertel Lund Hansen skrev den 15-08-2011 11:38:

> Er det ikke lidt mere komplekst end det lyder til? Hvorfra ved
> kreditorerne at der ikke skyldes 100 mio. i boet?

Det vil fremgå af dokumentationen

Fra : alexbo

Dato : 15-08-11 11:21

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> Dette drejer sig om tidshorisont om hvor hurtigt, eller hvor langsomt en
> forhåbentlig simpel sag om arv tager.

I kan formentlig speede sagen op ved at udfylde en anmodning om privat
skifte og aflevere denne til skifteretten.

http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat%20skifte%20-%20Anmodning%20om%20privat%20skifte.pdf

http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat%20skifte%20-%20Skiftefuldmagt.pdf

mvh
Alex Christensne

Fra : Niels Ulrik Ottesen

Dato : 15-08-11 05:56

On 15 Aug., 11:21, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> I kan formentlig speede sagen op ved at udfylde en anmodning om privat
> skifte og aflevere denne til skifteretten.

I skal helt klart have sendt denne begæring afsted, hvorefter
skifteretten ofte udlægger med det samme og uden møde i skifteretten.
Herefter er spørgsmålet hvor meget I tør a'contoudlægge før I kender
alle kreditorer via proklama. Du bør kunne få adgang til et større
kontant beløb i løbet af få uger - hvis begge arvinger er enige. Der
er jo ikke noget der tyder på gæld af betydning.

mvh

Niels Ulrik Ottesen
www.lawmsp.dk

Fra : Knud

Dato : 15-08-11 22:59

Tak for tip og svar Alex og Niels

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 14:06

"Niels Ulrik Ottesen" <ulrik0707@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:d62fd86c-7edc-4242-af2d-> I kan formentlig speede sagen op ved at
> [...]

kontant beløb i løbet af få uger - hvis begge arvinger er enige. Der
er jo ikke noget der tyder på gæld af betydning."

Ovenstående lyder som sød musik i min ører. DVS man kan godt få adgang til
arven inden de 8 uger er udløbet ?

Fra : Kurd

Dato : 24-08-11 16:09

> [...]
> er jo ikke noget der tyder på gæld af betydning."
>
> Ovenstående lyder som sød musik i min ører. DVS man kan godt få adgang til

Skal du have flere Pandora-papirer?