Told/moms på gaver fra udlandet
Fra : Hanne in DK

Dato : 12-08-11 06:35

På dette link

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=135751.204304

læser jeg, at bagatelgrænsen for told er 150 Euro og det samme for moms
af forsendelser af ikke-erhvervsmæssig karakter, samt (ved at kigge i de
historiske versioner) at det har været sådan i et par år.

Jeg har dog ikke kunnet finde denne grænse andre steder. F.eks. skriver
Post Danmark (!) stadig i deres vejledning, at der skal svares moms ved
gaver med værdi over 340 kr.

"Plejer" der ikke være en oversigt på Skats hjemmeside over
beløbsgrænserne? Og i så fald hvor? Eller er denne "nye" grænse
almindelig viden og jeg har bare overset den i to år?

PFT,
Hanne

Fra : Frank Damgaard

Dato : 14-08-11 11:19

On 2011-08-12 07:34, Hanne in DK wrote:
> [...]
> ikke-erhvervsmæssig karakter, samt (ved at kigge i de historiske versioner) at det har

ja, forudsat det er "ikke-erhvervsmæssig" forsendelse som der står.
og er der "erhvevsmæssigt" (ikke-gave) så er grænsen 80 kr.

> Jeg har dog ikke kunnet finde denne grænse andre steder. F.eks. skriver Post Danmark (!)
> stadig i deres vejledning, at der skal svares moms ved gaver med værdi over 340 kr.

har du link ?
i givet skal du jo spørge postDK om det er de korrekte satser de anvender.

NB
Der er nogle gamle satser på 45€ (ca. 340kr) som skat.dk også selv nævner i gamle
sider hist og pist:
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=149729

Fra : Hanne in DK

Dato : 14-08-11 13:27

Den 14-08-2011 12:19, Frank Damgaard skrev:

> ja, forudsat det er "ikke-erhvervsmæssig" forsendelse som der står.
> og er der "erhvevsmæssigt" (ikke-gave) så er grænsen 80 kr.

Jeg fik nærlæst underpunkter,
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=135758&chk=204304#135761

Og der (i bunden af siden) står det så klart med en grænse for
momsfritagelse på 360 kr. Så synes jeg jo nok, at det er noget
modsigende, hvad skal skriver på de to sider - man kunne jo nemt læse
den overordnede side og så stoppe der...

> har du link ?
> i givet skal du jo spørge postDK om det er de korrekte satser de anvender.

Se her (man skal selv scrolle ned!):
http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category9524.htm&menufile=

> NB
> Der er nogle gamle satser på 45€ (ca. 340kr) som skat.dk også selv nævner i gamle
> sider hist og pist:
> http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=149729

Grænsen for moms er så 360kr "for tiden" (varierer formentlig fra år til
år pga toldkurs), kun grænsen for told er sat op.

Mvh
Hanne