Kontrakt ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-08-11 00:11

Er der ikke noget med hvis man skriver en kontrakt med en anden person
om hvad end - er den så ikke kun Juridisk bindende hvis der er 3
personer der skriver under ?
--
Mv.
Bo M Mogensen

The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g
Charles Bukowski

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 08:07

Den 12-08-2011 01:10, Bo M Mogensen skrev:
> Er der ikke noget med hvis man skriver en kontrakt med en anden person
> om hvad end - er den så ikke kun Juridisk bindende hvis der er 3
> personer der skriver under ?

Nej, den er bindende uanset hvor mange, der skriver under.
Og den kan også være bindende uden underskrift. Det er en
aftale, og mundtlige aftaler er også bindende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Gamle

Dato : 12-08-11 13:52

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, den er bindende uanset hvor mange, der skriver under.
> Og den kan også være bindende uden underskrift. Det er en
> aftale, og mundtlige aftaler er også bindende.

Hvis en mundtlig aftale kan bevidnes, er den fuldud gældende.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-08-11 15:22

Den 12-08-2011 14:52, Gamle skrev:

> Hvis en mundtlig aftale kan bevidnes, er den fuldud gældende.

Den er principielt så gældende selvom der ikke har været vidner.

Det er bare pokkers svært at bevise hvad der er aftalt

/H

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-11 15:32

"Henning Wangerin" <henning@nobody.nowhere.nix> skrev i meddelelsen

> Den er principielt så gældende selvom der ikke har været vidner.
>
> Det er bare pokkers svært at bevise hvad der er aftalt

Det er jo så også derfor begge parter sætter sit mærke på en skriftlig
kontrakt.
Ellers kunne den ene jo bare skrive en kontrakt og hævde, at det er en
aftale, der er indgået med modparten.

Skal der yderligere trumf på, sætter man andre til at skrive under på, at
også underskfiterne er ægte. (vitterlighedvidner)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Gamle

Dato : 12-08-11 15:33

Henning Wangerin wrote:
> [...]
snip

> Den er principielt så gældende selvom der ikke har været vidner.
>
> Det er bare pokkers svært at bevise hvad der er aftalt

Hvis 2 parter er enige om en mundtlig aftale, er der ikke brug for at kunne
bevidne den.
Hvis ikke, kan man kun komme igennem med aftalen, hvis den kan bevidnes.

Logik?

/Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 16:05

Den 12-08-2011 16:33, Gamle skrev:
> [...]
> bevidne den.
> Hvis ikke, kan man kun komme igennem med aftalen, hvis den kan bevidnes.

Nej, ikke helt. Du kommer lidt nærmere, hvis du skriver
"bevise" i stedet for "bevidne".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Gamle

Dato : 12-08-11 17:39

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, ikke helt. Du kommer lidt nærmere, hvis du skriver
> "bevise" i stedet for "bevidne".

Bevise indholdet af aftalen. Er det ikke svært?
Bevidne mener jeg at vidnet fortæller om indholdet af en aftale som parterne
har aftalt.
Hvad mener du?

Mvh.
Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 18:12

Den 12-08-2011 18:39, Gamle skrev:

> Bevise indholdet af aftalen. Er det ikke svært?
> Bevidne mener jeg at vidnet fortæller om indholdet af en aftale som parterne
> har aftalt.
> Hvad mener du?

Jeg mener, at det er muligt at bevise, at der er en aftale
og dens indhold, uden at man har en person til at bevidne den.

Bare for at give et eksempel:
Aftalen er mundtlig og blev indgået for seks måneder siden.
Indtil for en måned siden opfyldte hver part sin del, men
pludselig vil den ene part ikke være med mere, og benægter,
at der er en aftale.

Det, som er foregået de foregående fem måneder, kan bruges
som bevis på, at der er en aftale, og måske også hvad den
går ud på. Det vil fx sige leverede varer eller
tjenesteydelser samt modtagne penge.

Der kan også være en nedskrevet aftale, som er underskrevet
af begge (uden der har været vidner), eller for den sags
skyld den ene parts personlige noter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra

Fra : Gamle

Dato : 12-08-11 18:21

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]

> Der kan også være en nedskrevet aftale, som er underskrevet
> af begge (uden der har været vidner), eller for den sags

Nedskrevet aftale er ikke mundtlig og er gyldig uden vidner.

Mand sælger en bil. Aftaler mundtligt at der f.eks. skal monteres kørelys.
Hvordan vil du bevise den aftale uden vidner.

Sidste punkt har du helt ret i.
Samme som at vinde hævd på. f.eks retten til at benytte en sti til stranden.

Mvh.
Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 18:36

Den 12-08-2011 19:20, Gamle skrev:

> Nedskrevet aftale er ikke mundtlig og er gyldig uden vidner.

En mundtlig aftale er også gyldig uden vidner.

> Mand sælger en bil. Aftaler mundtligt at der f.eks. skal monteres kørelys.
> Hvordan vil du bevise den aftale uden vidner.

Han kan have nedskrevet sine egne noter. Han kan have
fortalt det til andre - altså uden de har været til stede
ved aftalens indgåelse. Han kan have set på en bil et andet
sted, hvor forhandleren kan bevidne, at han krævede kørelys
monteret, osv.

> Sidste punkt har du helt ret i.
> Samme som at vinde hævd på. f.eks retten til at benytte en sti til stranden.

Jeg kan ikke følge den sammenligning. Det har ikke noget at
gøre med at vinde hævd. Det er blot ting, som kan fremlægges
i retten som beviser. Ganske som et vidne ville være et bevis.

Det er op til dommeren at vægte de forskellige beviser, og
et vidne er ikke nødvendigvis mere troværdigt end en
nedskrevet note.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder, der samtidig er nemme at huske:

Fra : Gamle

Dato : 12-08-11 18:52

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]

Personlige noter kan være skrevet bagefter.

> En mundtlig aftale er også gyldig uden vidner.

Hvis den bestrides kan den ikke bevises uden vidner.

> [...]
> ved aftalens indgåelse. Han kan have set på en bil et andet
> sted, hvor forhandleren kan bevidne, at han krævede kørelys

Det beviser ingenting. Noter kan være skrevet bagefter. Og at han skulle
have fortalt det til andre, holder ikke juridisk. Dem han har fortalt det
til har det kun på anden hånd og de kan ikke bevidne indholdet af denne
aftale.

> Jeg kan ikke følge den sammenligning. Det har ikke noget at
> gøre med at vinde hævd. Det er blot ting, som kan fremlægges
> i retten som beviser. Ganske som et vidne ville være et bevis.

Det er en sammenligning af selve resultatet.
At have accepteret en aftale i 5 måneder fortæller at vedkommende har
opfyldt den aftale og ikke vil bestride den.
At vinde hævd er at gøre brug af en ret i et vist antal år uden indsigelse.

Mvh.
Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 19:28

Den 12-08-2011 19:51, Gamle skrev:

> Det beviser ingenting. Noter kan være skrevet bagefter.

Ja, og personen, der har bevidnet aftalen, kan lyve.

> Og at han skulle
> have fortalt det til andre, holder ikke juridisk. Dem han har fortalt det
> til har det kun på anden hånd og de kan ikke bevidne indholdet af denne
> aftale.

De kan bevidne, hvad de har fået fortalt. Det er et bevis på
linje med en underskrevet kontrakt, en personlig note, og en
person der har bevidnet underskriften. Dommeren skal så
vægte de forskellige beviser. Og det er som sagt ikke
sikkert, at ham, der har bevidnet underskriften vægtes,
højere end de andre beviser.

> [...]
> opfyldt den aftale og ikke vil bestride den.
> At vinde hævd er at gøre brug af en ret i et vist antal år uden indsigelse.

Det er to meget forskellige ting, og de har intet med
hinanden at gøre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Gamle

Dato : 12-08-11 19:54

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja, og personen, der har bevidnet aftalen, kan lyve.

Og kommer det i retten er han under vidneansvar. Så mon han lyver?

> [...]
> vægte de forskellige beviser. Og det er som sagt ikke
> sikkert, at ham, der har bevidnet underskriften vægtes,

Jamen hvor er juraen? Hvis han har fået noget at vide bagefter, kan han
roligt vidne på at han har fået noget fortalt. Men han kan ikke bevidne
selve aftalen, da den er fortalt på anden hånd. Så nul vidneansvar.

> Det er to meget forskellige ting, og de har intet med
> hinanden at gøre.

Hvor skriver jeg at de har noget med hinanden at gøre.
Det er endnu engang en sammenligning af udfaldet.
Du ville aldig komme til at føre en sag for mig. Men hvis det var IT, ville
jeg være helt tryg ved din ekspertice.

Mvh.
Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-08-11 23:25

Den 12-08-2011 20:54, Gamle skrev:

> Og kommer det i retten er han under vidneansvar. Så mon han lyver?

Mon man skriver falske noter?

> Jamen hvor er juraen? Hvis han har fået noget at vide bagefter, kan han
> roligt vidne på at han har fået noget fortalt. Men han kan ikke bevidne
> selve aftalen, da den er fortalt på anden hånd. Så nul vidneansvar.

Du mener altså, at ham der har fået fortalt om aftalen på
anden hånd har lov at lyve i retten? Vidneansvar er pligten
til at tale sandt i retten. Alle vidner har pligt til at
tale sandt, uanset om de har overværet indgåelsen af en
aftale, eller om de har fået den refereret efterfølgende. Og
det er heller ikke tilladt at fabrikere falske beviser,
altså fx at forfalske noter.

Jeg har på fornemmelsen, at du ikke ved så meget om beviser
og vidner i en retssag.

Som skrevet tidligere, så kan hver part fremlægge sine
beviser. Det kan være i form af vidner til aftalens
indgåelse, det kan være vidner der efterfølgende har fået
aftalen refereret, det kan være noter eller det kan være
noget helt fjerde. Alle er gyldige beviser.

Ingen må lyve eller fabrikere falske beviser. Dommeren skal
så vægte de forskellige beviser. Vidnet til aftalens
indgåelse er ikke nødvendigvis mere værd end de personlige
noter.

> Hvor skriver jeg at de har noget med hinanden at gøre.
> Det er endnu engang en sammenligning af udfaldet.

Hvorfor sammenligner du, hvis du er klar over, at det er to
ting, som ikke har noget med hinanden at gøre?

Fra : Gamle

Dato : 13-08-11 10:51

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> aftale, eller om de har fået den refereret efterfølgende. Og
> det er heller ikke tilladt at fabrikere falske beviser,

Hvor i alverden skriver jeg at han lyver.
Læs dog hvad jeg skriver.
Men nu gider jeg ikke diskutere det mere.

/Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-08-11 14:40

Den 13-08-2011 11:50, Gamle skrev:

> Hvor i alverden skriver jeg at han lyver.

Hvor skriver jeg, at du skriver det?

> Læs dog hvad jeg skriver.

Kunne du så ikke starte med at læse, hvad jeg skriver?

Du fortæller, at et sådan vidne ikke har vidneansvar, og så
spørger jeg, om du mener han må lyve. Jeg kunne også have
skrevet det sådan her: "Jo, han har vidneansvar!".
Vidneansvar er, at man ikke må lyve, hvilket jeg også
efterfølgende forklarede dig.

> Men nu gider jeg ikke diskutere det mere.

Tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : kjaer

Dato : 13-08-11 15:35

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> skrevet det sådan her: "Jo, han har vidneansvar!".
> Vidneansvar er, at man ikke må lyve, hvilket jeg også

Andenhåndsvidner er ingen ting værd, hverken i en retssag eller i det
virkelige/daglige liv. Det ender altid med tre fjer og fem høns osv.
(Jeg har altså hørt at ham Kim Ludvigsen ikke er til at stole på, fordi han
er en sludremås). det er et typisk andenhånds-vidne eksempel.