Hvor kommer det ekstreme højres had fra?
Fra : Patruljen

Dato : 25-07-11 04:19

Breiviks verdensbillede deles af bekymrende mange - også i Danmark.

I går fik hadet et nyt ansigt. Nordisk, blond og smilende. Poserende
på sin Facebook-profil i fuld bevidsthed om sin kommende
verdensberømmelse.

Men fredagens koldblodige grusomhed var ligesom islamistisk terror
næret af forkvaklede forestillinger om islam.

Mens al-Qaeda og deres ligesindede ser sig selv som Guds soldater i en
retfærdig krig, ser den norske terrorist sig som frihedskæmper for sit
land og for en nordisk kultur, der er truet på eksistensen af islam.

I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det
had dog fra?

Den frygtindgydende sandhed er, at terroristens depraverede
verdensbillede deles af bekymrende mange mennesker – også i Danmark.

I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det
had dog fra?

Mens der gudskelov er forsvindende få, der vil forsvare den norske
terrorists metoder, endsige selv tage dem i anvendelse, er hans
grundlæggende forestilling om en krigstilstand mellem Vesten og
muslimer uhyggeligt udbredt i det ekstreme højre.

Om muslimske indvandrere som en latent okkupationsstyrke, der blot
venter på at kunne indføre sharialov. Om en forestående uundgåelig
borgerkrig i vore lande. Om de valgte politikere som landsforrædere,
der har som mission at ødelægge vores nationer.

Det florerer på blogs på internettet, hvor hadet spredes viralt, og
har abonnenter langt ind i Dansk Folkepartis rækker.

I forbindelse med islamistisk terror skorter det aldrig på
opfordringer til selvransagelse fra højrefløjen.

Nu må stærkt indvandringskritiske debattører og politikere også se sig
selv i spejlet og gøre deres for at stoppe de vrangforestillinger, der
præger hadets nye ansigter. http://politiken.dk/debat/ledere/ECE1344840/hvor-kommer-det-ekstreme-hoejres-had-fra/

Fra : Hedningen

Dato : 25-07-11 12:42

Patruljen wrote:

> [...]
> land og for en nordisk kultur, der er truet på eksistensen af islam.
>
> I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det

Står svaret ikke lige ovenover spørgsmålet? Eller er der en anden pointe, vi
skal bide mærke i?

Fra : Ivannof

Dato : 25-07-11 05:50

On 25 Jul., 12:18, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Nu må stærkt indvandringskritiske debattører og politikere også se sig
> selv i spejlet og gøre deres for at stoppe de vrangforestillinger, der

Jeg er sikker på at vi alle deler mange anskuelser med den lyse
normand: Røde æbler om efteråret, Jeans og måske en Volvo og eventuelt
en varm sommerdag.

Det, der skiller os er om vi er demokrater. Om vi vil diskutere os
frem til en løsning på problemer eller om vi vil tromle vores
"løsninger" igennem med vold og magt og diktatur. Jeg er en borgerlig
demokrat og jeg har 1000 gange mere til fælles med Asmaa fra
enhedslisten end med nogen som helst politisk terrorist af hvilken som
helst ansigtsfarve det skulle være. Gid deres egne våben må eksplodere
i hænderne på dem!

Hilsen Ivan

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-07-11 13:40

Den 25-07-2011 12:18, Patruljen skrev:

> I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det
> had dog fra?

Der er sandsynligvis - ved siden af evindelige, uduelige "skævt på
potten"-betragtninger om "det ulykkelige skilsmissebarn" -
tilsyneladende tale om en fyr, som ikke mindre end 8 gange har været
oppe at toppes med voldelige indvandrere i løbet af sin tidlige ungdom.

http://www.bt.dk/udland/saadan-begyndte-hans-had-til-muslimer

På eet eller andet tidspunkt har alle hans sikkert ganske artigt
inddæmmede aggressioner åbenbart ført til et så abnormt og ensporet had
til "pro-indvandringsfløjen" i norsk politik, at manden tydeligvis har
ment sig berettiget ligefrem at nedslagte hobevis af teenagere, som han
i sit besynderligt formørkede sind har ment at kunne "holde ansvarlige".

Måske ikke ulig en vis skuffet kunstmaler fra Østrig i sidste
århundrede, som med fatale følger af sit psykiske knæk over ikke at
blive optaget på Wiens Kunstakademi gik rablende amok i fascistisk
antisemitisme...

Anders Peter Johnsen

Fra : Michael Weber

Dato : 25-07-11 19:01

Den 25-07-2011 14:40, Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> århundrede, som med fatale følger af sit psykiske knæk over ikke at
> blive optaget på Wiens Kunstakademi gik rablende amok i fascistisk

I en anden tråd skriver du:
"1) Hensynet til sigtede, som efter alt at dømme er så akut psykisk syg
(een eller anden skizofreni-afart med åbenlyst storhedsvanvid til følge
at dømme ud fra hans angivelige psykosedrømme om at optræde i
hjemmelavet "uniform" med selvtildelte hædersbevisninger) at det simpelt
hen ikke er rimeligt at lade ham udstille sig selv og sine psykoser for
Verdenspressen. "

Du vælger at tro ham, når han siger han, som du udtrykker det

Fra : Bo Warming

Dato : 25-07-11 14:15

On Mon, 25 Jul 2011 03:18:31 -0700 (PDT), Patruljen
<Patruljen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu må stærkt indvandringskritiske debattører og politikere også se sig
>selv i spejlet og gøre deres for at stoppe de vrangforestillinger, der
LÆS HER HVORDAN DE NORSKE MUSLIMER ER VÆRRE END HER

To: <muhammedtidende@hotmail.com>
Subject: Berlingske: Sådan opstod hans had til muslimer
From: Ole Gerstrøm <gerstrom@post2.tele.dk>
Date: Mon, 25 Jul 2011 11:20:08 +0200
http://www.b.dk/globalt/saadan-opstod-hans-had-til-muslimer Berlingske
Sådan opstod hans had til muslimer

Af Rikke Struck Westersø, Søndag den 24. juli 2011, 20:12
Oslo-terroristen Anders Breivik fortæller detaljeret i sit 1.500 sider
lange manifest om episoderne, der fik ham til at hade muslimer.

Nogle af Anders Breiviks bedste barndomsvenner var muslimer. Men som
barndommen i Oslo skred frem, gik det op for Breivik, at
barndomsvennerne ikke ville vælge samme livsbane som han selv. Flere
af pigerne, blev sendt på opdragelsesrejse til hjemlandet, når de
ifølge deres familiemedlemmer var blevet 'for norske'. Drengene
begyndte at hade alt vestligt og det norske samfund i særdeleshed,
skriver Anders Brevik i sit 1500 sider lange manifest, som blev lagt
på nettet kort før hans terroraktion gik i gang.

Det pinte den unge mand, der hørte om- og selv oplevede overfald fra
muslimer mod norske unge.

- Jeg brækker mig over det her samfund, tænkte han ifølge det over
1.500 sider lange manifest.

- Medierne forherliger dem, mens de skaber kaos i hele byen, røver og
plyndrer. Ethvert forsøg, deres ofre måtte gøre for at fortælle om
deres sande væsen, bliver fordømt af alle aspekter af det kulturelle
etablissement som racisme og nazisme. Jeg har med mine egne øjne
vidnet dobbeltmoral og hykleri, og det er svært at ignorere, skriver
Breivik og lister detaljeret sine egne oplevelser op:

- Som 15-årig (tidspunkt: 20.00): Røveriforsøg af en pakistansk bande
udenfor en koncert. Heldigvis kendte jeg en hård pakistansk bølle (fra
den pakistanske A bande i Oslo), der sagde til dem, at jeg var under
hans beskyttelse. Der var ca. 10 andre truende situationer, hvor jeg
og mine venner var uskadte.

- Som 16-årig (tidspunkt: 16.30) Overfald - en ældre og meget
stærkere/større pakistaner slog mig uden provokationer foran
Majorstuenhuset. Han ville åbenbart nedgøre mig foran min 'ven'
Arsalan, som åbenbart havde bedt ham om at gøre det. Der sluttede, for
min del, mit venskab med ham og jeg genoptog kontakten med mine gamle
venner.

- Som 17-årig (tidspunkt: 01.30): Forsøg på overfald og røveri. Vi var
to, de var tre. To pakistanere og en wannabe-pakistaner. Vi var
faktisk på vej hjem efter at have været til den samme fest.
Wannabe-pakistaneren vendte sig pludselig mod mig uden provokation og
råbte efter de andre to. Mig og min ven var nødt til at løbe, fordi vi
var ubevæbnede på det tidspunkt.

- Som 17-årig (tidspunkt: 23.30). Overfald og røveriforsøg: Vi var 10,
de var 12 marokanere. Sted: Tåsen, Oslo. De røvede og tæskede lokale
norske unger ved Tåsen Centret. De havde gjort det mange gange før. De
boede der ikke, men rejste til Tåsen fra en muslimsk enklave i
Øst-Oslo. Jeg var til en fest på Tåsen, da vi hørte, at de lige havde
tævet en af mine venners lillebror. Vi tog derned for at jage dem ud
af kvarteret. De havde våben, vi havde våben. Jeg blev ramt med en
billard-kø i hovedet. Kampens resultat: VI lavede en aftale med dem.
De lovede, at de aldrig mere ville vende tilbage og chikanere
Tåsen-ungerne igen.

- 18 år. (Tidspunkt: 01.00) Overfald af en pakistansk bande udenfor en
natklub. En af mine venner blev angrebet helt uden provokation af en
bande på seks personer. Jeg bad ham om at løbe, for vi var i undertal.
Resultat: Brækket næse.

- 19 år (tidspunkt: 02.00. Forsøg på røveri af to pakistanere i en
bar. Mine venner var tæt på, så jeg sagde, at de skulle fucke af eller
jeg ville slå deres ansigter ind (et effektivt psykologisk våben - de
fleste pakistanere har en neanderthal-mentalitet, så man inviterer til
overgreb, hvis man viser svaghed). Pakistanere er tit mere kujonagtige
end nordafrikanske muslimer. (Jeg ville ikke have brugt den strategi
mod marokkanere).

- 20 år (tidspunkt: 22.00) Trusler og forsøg på overgreb. Vi var tre,
de var fire. Mig og to venner skulle til at bestille på Burger Kind,
da en norsk pige gik igennem køen. Da hun gik forbi mig, sagde hun
'flyt dig, din lort'. Jeg var selvfølgelig meget overrasket, og jeg
formåede at fremstamme ordene 'sut min pik, kælling', mens jeg var
helt perpleks. Hun løb over til sine venner, fire marokkanere, der sad
på et hjørne og bare ventede på at komme op af slås. De nærmede sig
mig (jeg var alene på det tidspunkt) og fortalte mig, at de ville
smadre mig, så snart jeg forlod Burger King. Jeg havde tåregas på mig,
som altid når jeg går ud sent. Men jeg besluttede mig for
afskrækkelses-strategien, så jeg ringede til mine to venner, Erling,
en relativt lille adopteret columbianer, og hans ven, en relativt stor
kristen fra Uganda. Da jeg havde etableret mit forsvar og tydeligvis
ikke var interesseret i at slås med disse vilde (hvilket altid er min
politik med alle muslimske bøller under normale omstændigheder). Jeg
begyndte at forhandle og tilbød 'den muslimske luder' en undskyldning.
Resultatet var, at vi gik, og muslimerne fulgte efter os, indtil det
lykkedes os at slippe af med dem. Det mest irriterende ved sådan et
møde er, at du ikke kan kontrollere, hvornår du støder ind i dem igen.
Heldigvis bor de fleste muslimske vilde som dem her i øst-byen.

- 21 år (tidspunkt: 01.30). Forsøg på overfald og røveri. Vi var fire,
de var fire. Jeg og mine bedste venner, Peter, Marius og Martin var
ude for at gå på klub og drikke. Det var faktisk den første gang, jeg
røg (normale cigaretter), og jeg besvimede i nogle sekunder udenfor en
butik ikke så langt fra klubben. Det er den første og eneste gang, jeg
har besvimet i mit liv. Tilsyneladende så fire albanere det og tænkte,
at jeg ville være et nemt offer. Alle fire kom imod mig og forsøgte at
røve mig. På det tidspunkt ankom mine venner, og de begyndte at true
dem og trak en kniv. Selvfølgelig havde vi ikke lyst til at slås med
disse vilde, så vi lovede dem at hæve nogle kontakter i en hæveautomat
i en Burger King tæt derpå. Vi ringede til politiet, så snart vi kom
derind. Men det var lørdag aften, så vi fik intet svar. Vi bestilte
noget mad og blev på Burger King i lidt over en time, og på det
tidspunkt var de muslimske vilde skredet (sikkert for at røve andre
ofre). Anders Breiviks had mod muslimer fik ham til at hade
'multikulturalisterne', der ifølge Breivik blåøjet forsvarede
muslimer, der var roden til alt ondt i samfundet - både i Norge såvel
som i hele Vesteuropa.

- Den største trussel mod Europa er den kulturelle
marxisme/mulitkulturalismens politiske doktrin om ekstremt ligheds
føleri, tordner Breivik i Den Europæiske Frihedserklæring, som han
kalder sit manifest.

Bægret flød over for den højreekstreme nordmand, da Norge i 1999
støttede NATO-angrebet på Serbien. Anders Breivik mente, at serberne
gjorde det eneste rigtige ved at fordrive de albanske muslimer. Og da
NATO fratog serberne retten til selv at bestemme over, hvem de ville
tillade i deres land, begik man en kæmpe forbrydelse og 'gravede
Europas grav'.

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-07-11 14:49

On Mon, 25 Jul 2011 03:18:31 -0700 (PDT), Patruljen wrote:

> [...]
>
> I går fik hadet et nyt ansigt. Nordisk, blond og smilende. Poserende
> på sin Facebook-profil i fuld bevidsthed om sin kommende

Som denne artikkel gør sit til.

> Men fredagens koldblodige grusomhed var ligesom islamistisk terror
> næret af forkvaklede forestillinger om islam.

Og det forvaklede er ?

> Mens al-Qaeda og deres ligesindede ser sig selv som Guds soldater i en
> retfærdig krig, ser den norske terrorist sig som frihedskæmper for sit
> land og for en nordisk kultur, der er truet på eksistensen af islam.

Sammenligningen er vildt overdrevet. Den Folkelige opbakning bag islamisk
fundamentalisme er langt større end den folkelige opbakning Brievik har.
Det er en nærmest latterlig sammenligning.

> I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det
> had dog fra?

Mennesket.

> Den frygtindgydende sandhed er, at terroristens depraverede
> verdensbillede deles af bekymrende mange mennesker – også i Danmark.

Det tvivler jeg stærkt på. Jeg tror kun det er ganske få som kan tilslutte
sig det verdensbillede Breivik har opstillet.

Der kan være elementer af enighed og sammenfald i meninger, fordi Breivik
bla. fantasere udfra historiske, kulturelle og religiøse konflikter som
berøre mange menneskers meninger eller ideologier. Men hvis det
verdensbillede som Breivik har opstillet, i sin fulde forståelse skulle
danne grundlag for en afstemning tror jeg at kun ganske få ville tilslutte
sig.

> I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det
> had dog fra?

Hadet kommer indefra, det er en del af den menneskelige natur og der er
ingen grænser for dets udfoldelser.

> [...]
> grundlæggende forestilling om en krigstilstand mellem Vesten og
> muslimer uhyggeligt udbredt i det ekstreme højre.

Breiviks handling kan ikke forsvares og skal ikke forsvares.

> [...]
> borgerkrig i vore lande. Om de valgte politikere som landsforrædere,
> der har som mission at ødelægge vores nationer.

Der er jo noget om snakken, der er islamiske profeter i vesten som føre
denne retorik, selvom højrefløjen ganske rigtigt blæser det op og
genneralisere over alle muslimer i landet. Lige i DK er problemerne slet
ikke så store som i f.eks UK og SWE, men aligevel er det et voldsomt tema
som flytter mange stemmer i folketinget her til lands.

> Det florerer på blogs på internettet, hvor hadet spredes viralt, og
> har abonnenter langt ind i Dansk Folkepartis rækker.

Der er intet fordækt i at tage kraftigt afstand fra islamisk
fundamentalisme. Men der er noget fordækt over at skabe et problem på
baggrund af had, gemt væk i politiske ideologier.

> I forbindelse med islamistisk terror skorter det aldrig på
> opfordringer til selvransagelse fra højrefløjen.

Ja, det kan undre en hvorfor kun højrefløjen opfordre til selvransagelse
når der sker islamisk terror imod uskyldige civile, kvinder og børn.

Jeg tror nu heller ikke det er rigtigt, de fleste socialister tager skarpt
afstand fra terrorhandlinger, men at selvransagelsen virker selektiv kan
man nok ikke løbe fra, heller ikke på højrefløjen forøvrigt.

> Nu må stærkt indvandringskritiske debattører og politikere også se sig
> selv i spejlet og gøre deres for at stoppe de vrangforestillinger, der
> [...]

Hvorfor i alverden skulle de det ?

Som om danskere på højrefløjen har nogen som helst del i Breiviks sindsyge
handlinger.

Vi høster som vi sår og hele dette klima af ideologisk had som føre til
ekstremister er ikke noget højrefløjen har patent på.

Skribenten burde ransage sig selv inden udarbejdelsen og det burde
postafsenderen i denne gruppe også.

--

E.D