Nietzsches nuancerige syn på medlidenhed
Fra : Bo Warming

Dato : 24-07-11 20:15

At vise medlidenhed er tegn på foragt, for man har klart ophørt at
frygte , når man ynker. Nietzsche

Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter lidende.
Måske din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche
Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit ledsager en
særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil hjælpe, er den
hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller med sygdommens
beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på sin patients
sundhed og gode navn. Nietzsche

Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger der
noget oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den
medlidende spiller skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække,
som hedder ulykke for mig og for dig. Nietzsche
   De medlidende naturer,der til enhver tid er parate til
at komme ulykken til hjælp, er sjældent tillige de sig
medglædende: under andres lykke har de intet at gøre, er
overflødige, føler sig ikke i besiddelse af deres overlegenhed
og kommer derfor let til at ytre misfornøjelse.Nietzsche
   Harmen over de andres ulykke er den mandlige bror til
medlidenheden. Nietzsche
   "Du vil også ønske at hjælpe, men kun dem hvis nød du forstår,
fordi de har en lidelse og et håb sammen med dig … jeg vil lære dem
det, som få nu forstår, og allermindst disse medlidenhedens
prædikanter:medglæden      Nietzsche