Del og hersk kortsynethed ctr udbud-efters~
Fra : Bo Warming

Dato : 19-07-11 08:12

Del og hersk kortsynethed ctr udbud-efterspørgsel-kineseri
Medlidenhed fungerer i små grupper, skrev Gandhi - og det er Asiens
mirakel, at familier holder sammen og hjælper de svage netop i takt
med, at de kan hjælpe sig selv, og moralen betaler sig - de gør
gengæld til familiens stærke og hjælpende
I store samfund udvikler "lysten til empati som moderens" sig let til,
at man fører kortsigtet del og hersk politik , som har nulsum
Dvs der er kun lige så store fordel for den, der gives til, som der er
tab for den, der giver - ingen gevinst , ofte mellemhandleromkostning.
Fordelingspolitik har vi endda i bavianflokke, hvor de stærke hjælper
underklassen, så de selv kan få hjælp, hvis middelklassen gør oprør,
dvs der del-og-hersk-splittes og drives en kile ind mellem middel og
underklasse.
Bedre er. hvad vi ser i Asien, at arbejde skaber arbejde, og ny job
opstår via markedets udbud og efterspørgsel-samarbejde hvor
specilisering øges af, at alle søger at tilbyde det, de er gode til.
Brød og skuespil i klientsamfund i oldtiden og arbejdsgiveres leflen
for fagforeningspampere. er eksempler på de usaglige kortsigtede
løsninger.
------CITATER OM DEL OG HERSK POLITIK

"Each one hopes that if he feeds the crocodile enough, the crocodile
will eat him last."
pdh      What causes us to like new acquaintances is not so
much weariness of our old ones,
or the pleasure of change, as disgust at not being sufficiently
admired by those
who know us too well, and the hope of being admired more by those
who do not know so much about us.Rochefoucauld
pdh   A friend is one who has the same enemies you have. Abraham
Lincoln
Pdh   Der er intet bedre våben mod en fjende end en anden fjende.
Friedrich Nietzsche
pdh   Der findes altid en tredie udvej, bare man er i stand til at
finde den. Selma Lagerløf
pdh   Der findes en bestemt slags humanister, som
elsker negrene i Afrika, men hader deres nabo"
Søren Kierkegaard
Pdh   Enhver stor politik er pagten mellem to tyve, som har deres
hænder så dybt planter i hinandens lommer, at de ikke enkeltvis kan
plynder en tredje. Ambrosius Bierce
Pdh   Min fjendes fjende er min ven. Arabisk ordsprog
Pdhb   "Vor næste er ikke vor nabo, men naboens nabo" - sådan tænker
ethvert folk. Nietzsche
Pdhb   Hemmeligheden bag dygtigt lederskab er at holde de fem, der
hader dig, adskilt fra de fem, som endnu ikke har bestemt sig. Casey
Stengel
pdhc   Først hentede de kommunisterne, og jeg sagde intet, for jeg
var ikke kommunist. Så hentede de arbejderne og fagforeningsfolkene,
og jeg sagde intet, for jeg var ikke fagforeningsmedlem. Så hentede de
katolikkerne og jøderne, og jeg sagde intet, for jeg var protestant.
Til sidst he

ntede de mig, og så var der ikke mere nogen, der kunne sige noget.
Martin    Niemoller
pdhd   Ved placeringen omkring regeringsbordet skal man iagttage, at
man så vidt muligt altid spænder en vild og en tam elefant sammen.
Konrad Adenauer