Vikinge og Grønlands-Cvitamin . Snublende ~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-07-11 18:08

Vikinge og Grønlands-Cvitamin . Snublende nære genistreger
Da Christian den 4 sendte adelsmanden Jens Munk tll NordCanadas kyster
for at finde nordvestpassage til stillehavet (som Roald Amundsen fandt
1905 , 260 år senere) vendte de hjem med uforettet sag, fordi skørbug
havde skabt smerter, tandløshed og død
Det gjorde det også for Magellan, da hans skibsbesætning klarede
verdens første jordomrejse 30 ¨år efter Columbus Men hvordan ku
vikingerne nå New York via Grønland - det havde min
botanik-universitetsansatte søn svar på, nemlig 1. eskimoer spiser
narhvalvæv der indholder ascorbinsyren 2. På danske strandenge gror
spiselig "læge-kokleare"urten som er så Cvitaminholdig som citroner.
"Limeys" kaldte ikke-britiske søfolk de citron- og limefrugt-saft
drikkende britiske matrosr, som siden 1800 forebyggede skørbug ad den
vej.
Kuren var opdaget af Jerry Lind i 1740, men selvom han var flådelæge
og udførte fin statistik, var han længe om at blive fulgt.
James Cooks officersmesse åd sauerkraut og blev modvilligt efterlignet
af officers-vanesnobbende besætning som kun i eet tilfælde fik
sygdommen, måske pga placeboeffekt , da cviamin er et skrøbeligt
molekyle og uholdbart ved den tyske syrekonservering af hvidkål.
Afgørende for 7årskrigens udfald 1763, hvor britisk stationær
blokade-flåde i Atlanten udfor Brest lukkede den franske flåde inde,
så de ku overtage alle franske kolonier i Indien, NordAmerika, og
VestAfrika var at blokadeflåden fik levende kvæg fragtet fra
SydEgland månedligt
Efter fryserum til kød installeredes i elektrificerede skibe spiser
søfolk helt som landkrabber og behøver ikke tilskud af noget vitamin.

Fra : kk

Dato : 09-07-11 18:41

Bo Warming formulerede Saturday:
> [...]
> Efter fryserum til kød installeredes i elektrificerede skibe spiser
> søfolk helt som landkrabber og behøver ikke tilskud af noget vitamin.

Sober og redelig beretning, men hvori består det nye, som ikke har
været almindelig lærdom i folkeskolen siden, i hvert fald 1943, hvor
jeg begyndte??
mvh
kk

Fra : Bo Warming

Dato : 09-07-11 20:07

On Sat, 09 Jul 2011 19:41:07 +0200, kk <kru@nospammail.dk> wrote:

>Bo Warming formulerede Saturday:
>
>Sober og redelig beretning, men hvori består det nye, som ikke har
>været almindelig lærdom i folkeskolen siden, i hvert fald 1943, hvor
>jeg begyndte??

At sauerkraut virkede pr placebo og at dansk natur havde bedre urter
end citrusfrugter

Kartofler havde været fine hvis man ikke overkogte

Tørrede solbær var Royal British N avy for fantsifattig til at
undersøge

At James Lind havde statisik på cirusfrugters fortræffelighed men ikke
var kendt af Cook er tankevækkende

John Franklins søgning af NordWest Passage var stupid i lyset af den
kreative eskimorespekterende Roald Asmussens omstillingsparathed

Scot og Schakelton var opreklamerede af Times of London

At vikingerne MÅ have brugt lægekokleare , frisk fra strandenge og
Chr4 led nederlag pr forglemsel af *det*, er jeg idag målløs over

Britisk nederlag pr Franklin skete netop mens de holocaustede Kina pr
opiumskrig - maximalt arrogant og snobbet og menneskefjendsk