Brede skuldre
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-07-11 09:40

Hvem er ophavsmanden til denne vending?
"De bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder"

Et politisk parti / person? Evt. hvornår det er opstået?

Fra : Vidal

Dato : 05-07-11 09:55

Den 05-07-2011 10:40, Uffe Kousgaard skrev:
> Hvem er ophavsmanden til denne vending?
> "De bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder"
>
> Et politisk parti / person? Evt. hvornår det er opstået?

Jeg kender det som:

De bredeste skuldre skal bære det tungeste læs.

Det hører til de konservative, har jeg lært. Oprindelsen kender
jeg ikke. Jeg kender det fra min rektor på Viborg Katedralskole,
Karl Olsen.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-07-11 12:01

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> De bredeste skuldre skal bære det tungeste læs.

Ja, det er vidst den helt rigtige formulering.

> Det hører til de konservative, har jeg lært.

En søgning på google, tyder nu på at det er venstrefløjen der mest anvender
udtrykket, som argument for deres politik. Men derfor kan det jo godt have
sin oprindelse hos de Konservative.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-11 16:24

On Tue, 5 Jul 2011 10:40:29 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Hvem er ophavsmanden til denne vending?
>"De bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder"
>
>Et politisk parti / person? Evt. hvornår det er opstået?

En socialdemokratisk MF ca 1900, måske Borgbjerg.