Danmark - Nordens fattigrøv
Fra : Vidal

Dato : 03-07-11 11:46

Danskerne må indstille sig på en lavere levestandard, fordi vores nabolande
vinder kampen om vækst.

Både Sverige, Norge, Finland og Island spurtede i perioden 2000-2009 foran
Danmark med en højere vækst i den samlede økonomi (BNP). Fortsætter udviklingen,
ender Danmark som Nordens fattigste land.

En tiårig periode med relativ lav vækst vidner om, at Danmark bøvler med »et
strukturelt problem«, og det rammer levestandarden helt ude i hver enkel
husholdning, siger professor Torben M. Andersen fra Institut for Økonomi, Aarhus
Universitet.

En af hemmelighederne bag den større vækst i både Sverige, Finland og Norge er
ifølge forskergruppen, at de nordiske naboer har undgået en bolig- og
kreditboble magen til den danske, der brast i 2008. I stedet for at basere deres
vækst på stigende huspriser, har de baseret den på en evne til at omstille deres
industrier og skabe vækst inden for områder som informationsteknologi og havbrug.

Men lysner det i fremtiden? Næppe, svarer Goul Andersen:

»Regeringen pumper et tocifret milliardbeløb ud i 2012 i form af
efterlønspengene, og det kan have en positiv effekt. Men ellers er det svært at
se, hvad der på kort sigt skal sætte gang i hjulene, og det er på trods af at
vores to største handelspartnere, Tyskland og Sverige, oplever kraftig vækst«.

I såvel fjerde kvartal sidste år som første kvartal i år har Danmark haft
negativ vækst, såkaldt recession, hvilket betyder, at vi hver dag bliver fattigere.

http://politiken.dk/erhverv/ECE1324986/danmark-paa-vej-som-nordens-fattigroev/?ref=nyhedsbrev_politiken-middag

-------------------

Ja, de borgerlige er sandeligt dygtige til økonomien!

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-11 11:55

Vidal <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
4e10485c$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja, de borgerlige er sandeligt dygtige til økonomien!

De "borgelige" fører ikke borgelig politik, og du ved det - troll. De
"borgelige" fører (national)socialdemokratisk politik, og en ny, rød
regering vil gøre det i endnu højere grad.

Danmarks problemer skyldes alene, at vi ikke er konkurrencedygtige, har en
for stor, offentlig sektor, og at vi har alt for mange mennesker på passiv
forsørgelse. Længere er den faktisk ikke.

Norge har deres oliemilliarder, og er uden for vurdering i denne sammenhæng.
Svenskerne har råvarer, og har for længe siden indset, at skattetrykket skal
sænkes, hvis man ønsker at være konkurrencedygtige. Island har nada og suger
på lappen, mens de krydser fingre for, at EU vil betale for deres tidligere
overforbrug, så de ikke skal gå statsbankerot.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 03-07-11 14:43

Den 03-07-2011 12:54, Jens Bruun skrev:
> [...]
> "borgelige" fører (national)socialdemokratisk politik, og en ny, rød
> regering vil gøre det i endnu højere grad.

Regeringen har haft sit flertal til at føre nøjagtigt den
politik, den ønsker at føre. De har jo ikke engang videre-
ført den socialdemokratisk politik, der blev ført op til
2001.

> Danmarks problemer skyldes alene, at vi ikke er konkurrencedygtige, har en
> for stor, offentlig sektor,

Hvilket også begge dele er den borgerlige regerings egen skyld.
Ved overenskomstforhandlingerne inden Fogh flygtede, blev der
givet nogle utrolige lønforhøjelser inden for det offentlige.

> og at vi har alt for mange mennesker på passiv
> forsørgelse. Længere er den faktisk ikke.

Det er jo bare LA retorik.

> [...]
> på lappen, mens de krydser fingre for, at EU vil betale for deres tidligere
> overforbrug, så de ikke skal gå statsbankerot.

Den undgår vi forhåbentlig på trods af den borgerlige politik.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 03-07-11 15:44

> Norge har deres oliemilliarder, (...) Svenskerne har råvarer, (...)

Og Danmark har en elendig regering, så noget har vi da. :-/

Republikaner, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : N.B.DK

Dato : 03-07-11 11:58

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
>Men ellers er det svært at se, hvad der på kort sigt skal sætte gang i
>hjulene, og
> det er på trods af at vores to største handelspartnere, Tyskland og
> Sverige, oplever kraftig vækst«.

Nej det er faktisk ikke vanskeligt, lavere skatter, og en meget mindre
offentlig sektor, men det er jo utopi at tro det kommer til at ske før vi er
på niveau med Grækenland.

Ogdet er lidt sjovt du skælder de "borgerlige" ud, for det de har gjort er
at føre socialdemokratisk politik, og det er jo ellers den rette vej mener
du, det må være noget af et dilemma du er i.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Vidal

Dato : 03-07-11 14:45

Den 03-07-2011 12:57, N.B.DK skrev:
> [...]
> at føre socialdemokratisk politik, og det er jo ellers den rette vej mener
> du, det må være noget af et dilemma du er i.

Hvis de havde videreført den socialdemokratiske politik, der
blev ført fra 1993-2001, havde der ikke været de problemer,
vi nu står i.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : @

Dato : 03-07-11 15:56

On Sun, 03 Jul 2011 15:44:39 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvis de havde videreført den socialdemokratiske politik, der
>blev ført fra 1993-2001, havde der ikke været de problemer,
>vi nu står i.

nej-

de havde været forværret med mindst en faktor 3

Fra : Vidal

Dato : 03-07-11 16:35

Den 03-07-2011 16:55, @ skrev:

> nej-
>
> de havde været forværret med mindst en faktor 3

Jeg ved, du ikke kan gøre for det.

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : @

Dato : 03-07-11 16:41

On Sun, 03 Jul 2011 17:34:45 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg ved, du ikke kan gøre for det.

korrekt -

jeg har nemlig aldrig stemt på nogen af de alt for mange venstresnoede
røde abekatte

Fra : N.B.DK

Dato : 03-07-11 17:00

> Hvis de havde videreført den socialdemokratiske politik, der
> blev ført fra 1993-2001, havde der ikke været de problemer,
> vi nu står i.

Enig, men hvordan har du det så meda t Helle og Villy vil styrke den
offentlige sektor, vil det gavne vores økonomi bare fordi det er de 2 der
sidder bag roret tror du?

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 03-07-11 19:15

On 03-07-2011 18:00, N.B.DK wrote:
> [...]
>
> Enig, men hvordan har du det så meda t Helle og Villy vil styrke den
> offentlige sektor, vil det gavne vores økonomi bare fordi det er de 2 der

Du må tænke på, at alt bliver bedre med et S foran. Underskud lyder
meget bedre hvis det udtales sunderskud. Vækst bliver til svækst. Lighed
bliver til slighed. Osv

S-SF er i en fase hvor de nu har lovet vælgerne en hel masse der koster
ca 40 mia. Så nu er de på standhugst blandt dem de under ingen
omstændigheder tror på vil stemme på dem alligevel. Det seneste jeg så
var et latterligt forslag om en "DJ-afgift". Tanken er at musik bruger
strøm og derfor Co2, og at DJ'en er "ansvarlig" når nu vedkommende
spiller musik, der får de andre til at bruge CO2. Tror det var på Nick
Hækkerups hjemmeside jeg så det.

Fra : DADK

Dato : 03-07-11 18:44

On 03-07-2011 12:45, Vidal wrote:

> Danskerne må indstille sig på en lavere levestandard, fordi vores
> nabolande vinder kampen om vækst.

Kildekritik har aldrig været din stærke side. Du citerer Politiken hvor
man jo som redaktionalt begreb leder efter dagens "mørke" historie.
Politiken stræber slet og ret efter dag ud og dag ind at præsentere
læserne for en historie om hvor dårligt det går i Danmark.

> Både Sverige, Norge, Finland og Island spurtede i perioden 2000-2009
> foran Danmark med en højere vækst i den samlede økonomi (BNP).
> Fortsætter udviklingen, ender Danmark som Nordens fattigste land.

Det er jo det rene vrøvl. Vækst har INTET med rigdom at gøre.
"Vækst"-tallene siger noget om økonomisk fremgang ift året før. Et land
som Island er ikke et økonomisk forbillede, men alligevel gør avisen det
til en stor historie at vi har lavere vækst end Island? Skal vi kopiere
den islandske mosdel, eller hvad er pointen? Vi har lavere vækst end
Sverige, ja - me3n Sverige kommer fra nærmest ulandstal, de havde
negativ vækst frem til 2010. Store svenske hæderkronede virksomheder er
gået neden om og hjem eller solgt til udlandet. Der er større
arbejdsløshed i Sverige end i Danmark.

> [...]
> »et strukturelt problem«, og det rammer levestandarden helt ude i hver
> enkel husholdning, siger professor Torben M. Andersen fra Institut for

Og jeg har lige vist hvordan du kunne misforstå også denne Phd. Det går
BEDRE nu, i et land som Sverige, ift en række klassiske økonomiske
parametre, men deres udgangspunkt var lavere end Burkino-Faso. Det er
ikke en stor kunst at fremvise væksttal når man kommer fra et
udgangspunkt der matcher de allerringeste økonomier i verden.

> [...]
> en evne til at omstille deres industrier og skabe vækst inden for
> områder som informationsteknologi og havbrug.

Det er derfor den danske vækst i dag er større end den svenske? Hvorfor
er den danske arbejdsløshed lavere end den norske, svenske og finske?

> [...]
> svært at se, hvad der på kort sigt skal sætte gang i hjulene, og det er
> på trods af at vores to største handelspartnere, Tyskland og Sverige,

Damnmark oplever væskst. Det kan alle se af arbejdsløshedstallene. Der
sker så også det at der ikke genansættes i det offentlige, og det er nok
baggrunden.

> I såvel fjerde kvartal sidste år som første kvartal i år har Danmark
> haft negativ vækst, såkaldt recession, hvilket betyder, at vi hver dag
> [...]

Det er ikke korrekt. Sagen er, at Danmark som land bruser fremad, medens
skatteindtægterne står i stampe. Det er et bevidst valg. Du burde google
begrebet recession inden du dømmer Danmark ude

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-11 23:09

On Sun, 03 Jul 2011 12:45:54 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Ja, de borgerlige er sandeligt dygtige til økonomien!

Havde vi ført Glistruppolitik og gjort ham til minister havde vi været
verdens rigeste land
Mindre skat og lovjungle - gør som Kina og bevar forspringet fremfor
dem