mail + kvittering
Fra : Marilú Ebner + Bjarn~

Dato : 11-08-01 22:54

Hvis man bruger mail() og ønsker en "return receipt" (kvittering) hvor
skal den sættes ind og hvad hedder det ?
--
---
Bjarne Jensen

US-European Air Transport Agreements:
http://www.flyvebranchen.dk/docs/pub_eu_us_tr.htm

Penguins ? Yes, penguins ! Everywhere ! All marching into the
future.....

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-08-01 00:20

Marilú Ebner + Bjarne Jensen <mbjensen@t-online.de> writes:

> Hvis man bruger mail() og ønsker en "return receipt" (kvittering) hvor
> skal den sættes ind og hvad hedder det ?

Pas på! Det er ikke en standard-ting, men noget nogle mailprogrammer
finder på. Personligt tillader jeg ikke at mit mailprogram sender
sådan nogle tilbage lige meget hvor meget folk gerne vil have det.

Det er bare en header:

Disposition-Notification-To: Nogen <noget@noget.tld>

Som sagt er det alt andet end standard! Det er ikke alle
mailprogrammer der understøtter det, og selv om de gør er det ikke
sikkert at brugeren tillader at der sendes en kvittering tilbage.

Den eneste sikkerhed du kan have er at se i din mailserverlog at
mailen er afleveret til den modtagende MX, og så håbe at der også er
nogen der læser den mailbox den er afleveret til.

--
Jacob
The best defense against logic is ignorance.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Marilú Ebner + Bjarn~

Dato : 12-08-01 11:15

Tjae, ved nærmere eftertanke kan det godt være du har ret. Det forekom
mig bare at det var et nemt og hurtigt "one click" alternativ til at
pigerne på kontoret kvitterede på anden vis (indgået order set).

Tak alligevel.

Bjarne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-08-01 11:28

> [...]

> mig bare at det var et nemt og hurtigt "one click" alternativ til at
> pigerne på kontoret kvitterede på anden vis (indgået order set).

Hvis du ved at det kun er en lille flok mennesker med et bestemt
mailprogram, som skal læse mail fra siden, og de i øvrigt er
indstillet (måske fordi de får besked på det) på at den slags
kvitteringer skal sendes, så skulle der vel ikke være noget i vejen
for det.

I øvrigt må du gerne læse lidt på
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>, da det så gør det lettere
at se hvad du svarer på samt at skrive svar tilbage.

Fra : Marilú Ebner + Bjarn~

Dato : 12-08-01 11:49

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> indstillet (måske fordi de får besked på det) på at den slags
> kvitteringer skal sendes, så skulle der vel ikke være noget i vejen

Ja, som du er inde på herunder kunne det godt være vi skulle forsøge med
en pædagogisk indfaldsvinkel istedet.

> I øvrigt må du gerne læse lidt på
> <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>,

I stand corrected!

---

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-08-01 12:23

> Ja, som du er inde på herunder kunne det godt være vi skulle forsøge med
> en pædagogisk indfaldsvinkel istedet.

Jeg tror du misforstår mig en lille smule (eller også misforstår jeg
dig).

Jeg skriver netop, at hvis de mails der sendes fra din hjemmeside kun
når frem til en ganske lille gruppe mennesker i en bestemt afdeling af
et firma, hvor de alle bruger det samme mailprogram, så er der ikke
nogen problemer i at du kan lave dit trick. Du skal bare fortælle de
relevante medarbejdere at de skal sige OK til at sende kvitteringen
når deres mailprogram spørger om det er OK.

Så skal du som Jonas skriver bare lige finde ud af hvilken header der
får det pågældende program til at ønske at sende en kvittering.

--
Jacob
Be aware of Programmers who carry screwdrivers.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Mickey

Dato : 12-08-01 14:15

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> relevante medarbejdere at de skal sige OK til at sende kvitteringen
> når deres mailprogram spørger om det er OK.

eller hvis det er OE sætte den til at gøre det automagisk ved alle mails der
ønsker dette

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-08-01 11:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det er bare en header:
>
> Disposition-Notification-To: Nogen <noget@noget.tld>

Der findes også andre headere til den slags (jeg kan desværre ikke huske
dem). Jeg vil anbefale Marilú at prøve at sende emails med
kvitterings-headere fra en masse forskellige postprogrammer for på den måde
at finde ud af, hvilke headere, der bruges oftest.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-08-01 12:18

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
> kvitterings-headere fra en masse forskellige postprogrammer for på den måde
> at finde ud af, hvilke headere, der bruges oftest.

Du har nok ret. Jeg skyndte mig at finde en mail i min inbox med sådan
en header. Ovenstående får i hvert fald mit mailprogram til at foreslå
at det skal sende sådan en ting tilbage.

--
Jacob
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt