Statsbankerot
Fra : Lyrik

Dato : 17-06-11 03:15

I TV gennemgik man hvad statsbankerot havde betydet for et af de lande
der gik den. Nemlig Argentina.
Størstedelen af deres skatter gik før bankerotten lige ned i
kreditorernes lommer. Ved bankerotten stoppede man med at betale
afdrag og renter af gælden. Derefter kunne man bruge skattepengene på
egne formål og udvikling af egne interesser.
Det medførte en opblomstring for landet. På minussiden var det
naturligvis sværere at låne nye penge. kreditorerne Kunne jo ikke være
sikker på at få tilbagebetalt pengene. Så de ville være mere
henholdene med at låne ud.
Men Argentina kunne snart alligevel låne penge. For spekulanter kan
ikke holde nallerne væk fra spekulationsgevinster! At de engang
imellem får en begmand må de leve med.
Lige nu står Grækenland foran en statsbankerot. EU bliver ved med at
give pengenarko-indsprøjtninger til Grækenland-narkomanen. Men det ser
ud som om en "kold tyrker" er en bedre løsning!?
Der er jo i virkeligheden ingen vej ud af deres gæld. Et land kan ikke
bruge alle sine skatteindtægter på renter og afdrag.

MvH
Jens

Fra : Ivannof

Dato : 17-06-11 03:53

On 17 Jun., 11:14, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Der er jo i virkeligheden ingen vej ud af deres gæld. Et land kan ikke
> bruge alle sine skatteindtægter på renter og afdrag.

Vores problem er at Grækenland bruger en valuta, som også er andre
landes valuta. Når Grækenland så overforbruger og dermed udhuler "sin"
valuta, så udhuler man samtidig de andre EU landes valuta. Derfor får
de en støtte, som gør at de tilsyneladende ikke udhuler andre landes
valuta.

Løsningen er i sidste ende at Grækenland får sin egen valuta igen, som
de så kan skalte og valte med, devaluere eller hvad de nu vil for at
holde demonstranterne hjemme og samfundet kørende.

For at have en fælles valuta må man køre et fuldstændigt parallelt
forløb på statsfinanserne eller hellere: have en fælles regering og
give Danmark og Grækenland kommune eller amtsstatus. (Hvis de ikke
allerede HAR det).

Den fælles valuta ER forløberen for et europæisk USA. Det er dér det
trækker hen af og det er også derfor at et lille sølle tiltag som at
at have 4 toldere stående ved den Dansk/tyske grænse trækker så store
overskrifter. Det er fordi man ønsker en KOMMUNEGRÆNSE i stedet.

Det er en god historie, Jens og sikkert lærerig, men det må vel være
sådan at hvis Grækenland går statsbankerot, så er EUroen det også,
eller hvad? Kan man holde de andre landes finanser udenfor, når det er
en fælles valuta???

Hilsen Ivan

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 17-06-11 11:02

On Fri, 17 Jun 2011 02:14:59 -0700 (PDT), Lyrik wrote:

> [...]
> Der er jo i virkeligheden ingen vej ud af deres gæld. Et land kan ikke
> bruge alle sine skatteindtægter på renter og afdrag.

Det ville være fint, hvis de IKKE havde haft Euro. Med den fælles valuta,
kan det ikke lade sig gøre.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 17-06-11 14:54

Den 17-06-2011 11:14, Lyrik skrev:
> [...]
> Der er jo i virkeligheden ingen vej ud af deres gæld. Et land kan ikke
> bruge alle sine skatteindtægter på renter og afdrag.

Det *kan* næsten ikke blive værre...

Hvis Grækenland går kaput er det en "katastrofe" for de finansielle
markeder..

Aw... betyder det at vi bare kan give banken fingeren og sige at "det er
mit hus! skrid!" og så hive den dobbeltløbede frem?

Når økonomer der scorer over en mill. sidder og klynker på vegne af dem
de skal rådgive, har jeg svært ved at tage katastrofen alvorligt.

- cep

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-11 16:57

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Når økonomer der scorer over en mill. sidder og klynker på vegne af dem de
> skal rådgive, har jeg svært ved at tage katastrofen alvorligt.

Har du ikke bemærket den arbejdsløshed finanskrisen har skabt ?

Hvis alle de græske statsobligationer diverse banker har liggende pludseligt
ikke er noget værd, så mangler bankerne de værdier de SKAL ligge inde med
for at kunne låne penge ud - de virksomheder der så skal bruge financiering
af deres aktiviteter og som ikke er store nok til at financiere sig selv de
går så på røven.