"Mere hashmedicin til de syge"
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-06-11 19:44

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1568269.ece
Sclerosepatienter kan nu få en mundspray med cannabis
til at lindre deres spasmer. Det har indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V) besluttet.

Det har længe været kendt at hash kan hjælpe scleroseramte med at slappe af, når de får deres anfald
af muskelkramper. Men nu behøver patienterne ikke længere tage ud på Christiania for at få sig en
beroligende joint
Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V) har nemlig ændret bekendtgørelsen for
euforiserende stoffer for at gøre plads til cannabisprodukter på medicinmarkedet. Første produkt på
hylden er Sativex. En mundspray med cannabis til sclerosepatienter.

- Jeg kan forstå på Lægemiddelstyrelsen, at Sativex kan hjælpe patienter med multipel sclerose (den
mest almindelige form for sclerose red.), som ikke har gavn af andre sclerose-lægemidler. Så skal vi
ikke lade stive bureaukratiske regler stå i vejen for, at denne patientgruppe kan få en behandling,
der kan hjælpe.

Derfor vil jeg nu ændre bekendtgørelsen om euforiserende stoffer, så ekstrakter af cannabis fremover
kan anvendes i medicinsk øjemed, dvs. efter lægelig ordination, siger Bertel Haarder (V).

Et rent produkt
Inden den nye bekendtgørelse trådte i kraft måtte medicinal produkter i Danmark ikke indeholde
cannabis ekstrakt. Kun hvis lægemiddelstyrelsen lavede en konkret tilladelse kunne det lade sig
gøre.

Hos Lægemiddelstyrelsen har man derfor været opmærksomme på, at patienterne søgte mod det ulovlige
cannabismarked for at få beroligende produkter i form af hash. Det var dog ikke udelukkende derfor,
at Sativex blev godkendt.

- Det er jo en blanding af nye tider og bedre dokumentation af virkningen af produkter med cannabis.
Men det er selvfølgelig hensigtmæssigt, at at folk får et lægemiddel i stedet for at gøre noget
kriminelt. Her ved de, hvad de får. Det gør de ikke ude på staden, siger Steffen Thirstrup, der er
overlæge i Lægemiddelstyrelsens godkendelse.

Frygter ikke misbrug
Lovliggørelsen af Sativex får dog ikke Lægemiddelstyrelsen til at frygte, at det vil blive misbrugt.
De har forsøgt at begrænse et muligt overforbrug eller misbrug ved at gøre produktet
kopieringspligtigt. Det betyder, at de kan holde øje med, hvor meget hver læge bruger.

- Man skal selvfølgelig veje chancerne for misbrug mod effekten af produktet. Så her skal det ikke
skade patienterne. Sådan er det jo også med morfin. Det er gadenarkomanerne også meget interesseret
i, siger Steffen Thirstrup.

______________________________

A Look At Medicinal Cannabis & Sativex UK - BBC
http://www.youtube.com/watch?v=l55mt0kJ9iY

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-06-11 21:15

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:Oz8Ip.15936$R%5.7562@news.usenetserver.com...
> [...]

> på hylden er Sativex. En mundspray med cannabis til sclerosepatienter.
>

> A Look At Medicinal Cannabis & Sativex UK - BBC

GW Pharmaceuticals' Sativex granted US patent
http://uk.ibtimes.com/articles/20110420/gw-pharmaceuticals-sativex-granted-us-patent.htm

GW Pharmaceuticals' Sativex has been granted a US patent as a treatment for cancer pain.
The patent - entitled 'Pharmaceutical compositions for the treatment of pain' - provides an
exclusivity period until April 2025.

The patent specifically covers a method of treating cancer-related pain by administering a
combination of the cannabinoids cannabidiol and delta-9 tetrahydrocannabinol - the two principal
cannabinoids in Sativex.

In addition to this newly granted patent, Sativex is protected by a number of other patents related
to different aspects of the product.

Chairman Dr Geoffrey Guy said, "The grant of this US patent covering Sativex as a treatment for
cancer pain is part of a broad platform of intellectual property rights which continue to be
developed by GW.

"GW now has 35 patent families as well as other forms of protection such as plant variety rights and
proprietary know-how.

"We believe that this matrix of intellectual property provides GW with a unique position to benefit
from the rich promise within the field of cannabinoid therapeutics."

At 1:30pm: (LON:GWP) GW Pharmaceuticals share price was +3.63p at 120.63p

Story provided by StockMarketWire.com

Jan Rasmussen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-06-11 04:36

On Thu, 9 Jun 2011 20:43:43 +0200, "Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote:

> [...]
>skade patienterne. Sådan er det jo også med morfin. Det er gadenarkomanerne også meget interesseret

Den spray er ikke blindtestet at den virker pr andet end placebo

Sælg den privatiseret, uden recept og tilskud, indtil vi ved mere

Sclerose er et meget psykosomatisk mysterie og løsninger forplumres
med mere religiøs medicin