Dronning hædrer ekstremt tapper nepaleser
Fra : Claus E. Petersen

Dato : 02-06-11 08:32

Der er rigtige mænd og så er der alle os andre..

http://www.b.dk/globalt/dronning-haedrer-ekstremt-tapper-nepaleser

"Dronning Elizabeth II har dekoreret en nepalesisk soldat i den britiske
hær med tapperhedsmedaljen Conspicuous Gallantry Cross. Under kampe i
Afghanistan lykkedes det ham ene mand at nedkæmpe flere end 30
talibanoprørere.

Den 31-årige oberst Dipprasad Pun siger, at han troede, at han skulle
dø, og havde derfor intet at tabe ved at tage kampen op med de
angribere, der var ved at løbe hans kontrolpost over ende.

Pun affyrede flere end 400 skud, smed 17 håndgranater og detonerede en
landmine for at holde talibanerne stangen, da de angreb hans kontrolpost
i nærheden af Babaji i Helmand-provinsen. Angrebet fandt sted i
september sidste år.
Totalt omringet

Den nepalesiske oberst var totalt omringet af fjenden. Han blev beskudt
fra alle sider, og i 15 minutter var Pun under vedvarende angreb. Han
blev beskudt med både granater og AK-47-geværer.

På et tidspunkt, da han var ude af stand til selv at skyde, brugte han
trefoden fra sit maskingevær til at nedlægge en oprører, der var ved at
kravle over muren til kontrolposten.

To oprørere var fortsat i gang med at angribe, da Pun løb tør for
ammunition. I stedet udløste han en Claymore-mine for at drive dem tilbage.

Pun blev dekoreret med tapperhedsmedaljen ved en ceremoni på Buckingham
Palace i London.

Hvad britiske tapperhedsmedaljer angår, overgås The Conspicuous
Gallantry Cross - Korset for Fremragende Tapperhed - kun af Victoriakorset."

- cep

Fra : kk

Dato : 02-06-11 09:07

Claus E. Petersen forklarede den 02-06-2011:
> [...]
>
> Hvad britiske tapperhedsmedaljer angår, overgås The Conspicuous Gallantry
> Cross - Korset for Fremragende Tapperhed - kun af Victoriakorset."

Bortset fra en mindre misforståelse: Pun er ikke oberst, men Acting
Sergeant hos Royal Gurkha Rifles, hvilket er en mere ydmyg grad, som
også passer til hans alder (31).
Rigtigt, en imponerende præstation!! Godt gået!.
mvh
kk

Fra : DADK (the original)

Dato : 02-06-11 09:12

On 02-06-2011 09:32, Claus E. Petersen wrote:
> [...]
>
> Hvad britiske tapperhedsmedaljer angår, overgås The Conspicuous
> Gallantry Cross - Korset for Fremragende Tapperhed - kun af

Sej historie. Hvis han var dansker var han løbet ud ved 5'te håndgranat
pga materialemangel, eller den sjette havde været en ananas. Det han har
lavet lyder som noget fra en film, eller det vil sige, noget virkeligt
der faktisk matcher de dramaer man ser i film. Mon ikke den kommer?
Talibanerne bliver bare 300 mand, hans håndgranter bliver til 100
kæmpebomber og han vil blive tildelt et uendeligt arsenal af
maskingevær-rounds, ligesom han sikkert fikst skærer trefoden til en
perfekt 40 cm daggert i nattens mulm og mørke. Johnny Depp kunne spille
den nepalisiske oberst. Hellooo Oscar...

Men total sej og livsbekræftende historie.