Afskaf børnepenge
Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-11 20:42

Afskaf børnepenge
Hvis du boller en dame tyk, kan hun efter fødslen gå til myndighederne
og oplyse dit navn og du idømmes at betale børnepenge i 18 år - også
selvom hun nægter samkvemsret.
De fleste mænd vil være stolte og glade for at betale til barnet,
måske også selvom de ikke har familieliv og fælles bolig med barn og
mor
Hvis manden straks når han idømmes børnepenge afviser, skal der køre
en faderskabssag og viser den at en anden mand har leveret DNAet til
barnet slipper han
Men er han smigret og glemmer i lang tid at afvise, så gælder
romerrettens gamle "Pater est" regel dvs at som fader regnes den der
har anerkendt faderskab
Især hvis DNAtest , fx udført af firmaet dnamedical.dk , viser at det
er en anden, bør manden kunne komme ud af betalingsforpligtelsen, evt
gradvis eller delvis.
Barnets tarv er at mor opbygger stabilt godt forhold, så manden har
lyst til at betale - ikke at det sker under tvang

For at bevise hvor let der er at undgå børnepenge, fik jeg moderen i
mit seneste mangeårige børnerige familieliv til at lyve at hun ikke
anede, hvem var far til den første søn.
Det gik nemt, selvom vi boede sammen længe før og efter fødslen.
Men så flyttede hun, da barnet var 6, og hun fandt en anden og han
ville adoptere min søn, Så var det mig, der gik i retten og fik
faderskab fastslået, hvilket skete udfra at moderen ikke bestred at
min søn var blevet døbt i min slægts dåbskjole! Dengang var DNA ikke
rutine.
Skulle det en dag vise sig, at han ikke er min biologiske søn, ville
jeg være helt ligeglad, for social arv har betydet at han er som mig
og holder af mig et vice versa og det er det vigtige.