Tigermor nederlagssucces gør dyd af Dr.Dag~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-11 16:58

Tigermor nederlagssucces gør dyd af Dr.Dagmarssynd
Folkevisen beretter at den katolske præst som den døende dronning
skriftede hos i ca 1210 kun fik oplyst eén synd at hun havde begået
nemlig været udfordrende påklædt med korte ærmer, så når man bekender
småpjat, kaldes det en Dronning Dagmars synd
De amerikanske mega-bestseller om Kina-Tigermor der gør døtre til
geniale mester-artister i USA er i alle danske boghandlere i 3 dage nu
og sælger godt, og hun virker sandfærdig, men erkender dydigt at være
gået lidt for vidt med en yngste datter, der står i skyggen af den
ældste og en dag ville den yngste(13 årige) gerne klippes og bad mor
køre hende til frisør, men fik svaret
"Efter du har talt så grimt til mig og nægter at spille Mendelsohn
melodisk, forventer du så at jeg skal sætte mig i bilen og køre dig
derhen, hvor du har lyst?"
"Hvorfor skal jeg forhandle om alting" svarer den superintelligente
datter
Datteren der er så genialt violoinspillende, at
Yale-Universitets-orkestret har gjort hende til koncertmester, skifter
fra den af mor påtrykte musikkarriere til at spille tennis, hvor hun
er en ud af 10000 og aldrig bliver vinder.
Så forfatterinden må erkende, at Kina-tvang virker ikke perfekt i det
fri og lyst-orienterede Vesten.
Men datteren savner orkestret under sit tennisoprør og har fået
selvtillid af sin bedrift, så mors nederlag er succes for datteren som
jo ikke fik blødende sår og varig skade, mere end Brønderslevdøtrene
fik
Hvad ikke nedbryder, styrker, - og lærer vi ikke af kineserne bliver
alle danskere arbejsløse om nogle år..
, pe