Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver?
Fra : I. Christensen

Dato : 11-08-01 17:48

Hejsa!

Jeg har sat mig for at købe et Nikon F-80. Jeg ville egentlig gerne nøjes
med huset alene og så købe et fast objektiv dertil. Jeg går ud fra at et
fast objektiv er må kunne fås billigere end et 28-80 mm objektiv eller er
det forkert antaget? Eller er der flest penge at spare ved at købe en
pakkeløsning?

--
Venlig hilsen

Ivan Westh Christensen

Fra : Rune Baess

Dato : 11-08-01 19:42

> [...]
> fast objektiv er må kunne fås billigere end et 28-80 mm objektiv eller er
> det forkert antaget? Eller er der flest penge at spare ved at købe en

Et 50mm F1.8 (AF) sparker benene væk under langt de fleste zoomobjektiver,
og koster kun omkring 1000,- kr.

- Det har dog 1 ulempe; 50mm ... Som (for mig) er lidt kedelig at arbejde
med i længden, men dog sjovere end 28-80mm, vel vidende at billederne bliver
2000 gange skarpere.

Et godt alterneativ er 85mm F1.8, som er noget sjovere, optisk lige så god
som 50mm (måske endda bedre) og for mig er det en langt sjovere linse
Den er tilmed til at betale.

Nu har du et F80 og er dermed afskåret fra MF optikker, ellers er der meget
virkeligt godt hente der, og til virkeligt små penge...

Et godt supplement til 85mm ville fx. være et 24 el. 28mm vidvinkel samt en
135 el. 180mm tele. til det sjove...

Har du mange penge, så glem alt om fastoptikker,
- og køb et sæt 17-35mm f2.8 AFS / 80-200mm f2.8 AFS, her får du
uovertruffen optik, lynhurtig AF, ... og selvfølgelig ondt i rygen af at
slæbe glas rundt i byen

Rune