Kontingent bedes 'tilbagebetalt', men aldr~
Fra : Piggienator

Dato : 02-08-11 08:02

Hejsa

Jeg håber at de kloge hoveder herinde kan bekræfte mig i min
synsvinkel.

Jeg er medlem af en klub, som har et par små 'underklubber', hvor det
er frivilligt om man vil være med her - og stort set alle de små
underklubber koster et mindre beløb i medlemsskab på årsbasis.

Vi er to om at varetage en af disse underklubber, den ene af os som
kontaktperson og den anden som økonomiansvarlig - jeg er kontaktperson
og vel egentligt øverste boss.

På et tidspunkt, før vi overtager underklubben, udkommer vores
medlemsblad hvor der er uransagelige grunde står et helt forkert
kontonummer til 'os'.

En person, lad os kalde hende X, får så indbetalt sit
medlemskontingent på den konto i god tro.

Derefter overtager vi underklubben, skifter konto og får overflyttet
pengene fra den gamle økonomiansvarlige.

Så går der lidt tid, og X begynder at undre sig over at hun ikke står
på vores medlemsliste. Hun bliver henvist til den nuværende
økonomiansvarlige for at hitte ud af om hendes indbetaling er blevet
overset eller sådan noget.
Efter lidt parlamentering frem og tilbage, så kommer vi frem til at
hun har indbetalt på den konto, som ingen kender noget til - den er
ikke vores, og den var ikke den gamle økonomiansvarliges.

Så langt så godt, skulle man tro.

Nu vil hun have at vi skal betale hende hendes penge tilbage.

Og her stejler jeg så.
Allerførst fordi jeg ikke kan se at vi skal betale hende 'tilbage',
når vi aldrig har modtaget penge fra hende.
Dernæst fordi det i mine øjne vil svare til at vi på en måde skal købe
hende ud, og bruge de andre medlemmers penge på det.
Det er godt nok ikke de store summer, som det drejer sig om... men
omvendt ligger hovedklubben i kaos, og der fløjter mistillidsvotummer
rundt for et godt ord... og jeg kan liiiiiiiiiiiiiige se al den
ballade vi kan få ud af at misbruge medlemmernes penge.

Med baggrund på hvad jeg har set omkring nethandel osv., så er min
holdning at X må tage den med sin bank, og få DEM til at tilbageføre
pengene. Og at det altså udelukkende er en sag mellem X og X's bank.

Har jeg ret i det, eller kan hun kræve at få et kontingent tilbage som
vi aldrig har modtaget?

Er der evt. nogen paragraffer som vi kan henvise til?
For nu har vi bøvlet med den her sag siden foråret, og man bliver lidt
træt i ansigtet efterhånden.

På forhånd tak

Lina

Fra : Jubi

Dato : 02-08-11 08:20

"Piggienator" <not@my.home> skrev i meddelelsen

> [...]
> pengene. Og at det altså udelukkende er en sag mellem X og X's bank.
>
> Har jeg ret i det, eller kan hun kræve at få et kontingent tilbage som

Du har ret.
Hvis x har betalt til en fremmed konto via sin bankkonto, vil jeg tro x
kan forsøge gøre indsigelse mod den oprindelige udbetaling.
Der kan være forældelse. Ellers måske et krav om tilbagebetaling fra den
fremmede konto.

> Er der evt. nogen paragraffer som vi kan henvise til?
> For nu har vi bøvlet med den her sag siden foråret, og man bliver lidt
> træt i ansigtet efterhånden.

Rene private aftaler kan vel ikke reguleres ved offentlig lov.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Henning

Dato : 02-08-11 10:44

>Nu vil hun have at vi skal betale hende hendes penge tilbage.

Hvorfor? Hun har betalt for et medlemskab i klubben. At pengene er
gået ind på en forkert konto er ærgerligt, men I kan vel bare indrulle
hende som medlem igen og se gennem fingrene med den manglende
betaling. Det er en anden sag.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-11 11:16

Den 02-08-2011 09:01, Piggienator skrev:

> En person, lad os kalde hende X, får så indbetalt sit
> medlemskontingent på den konto i god tro.

Jeg har ikke tjek på lovgivning herom, så dette er et gæt:

Eftersom det er en fejl fra foreningens side, vil jeg tro,
at hun skal betragtes som værende medlem. En løsning kunne
være, at hun betalte kontingentet igen, evt. at hun først
skal betale efter at have fået pengene tilbage fra ejeren af
den angivne konto.

Men hertil kommer problemet med manglende fordele af
medlemsskab op til nu, og at hun måske slet ikke vil være
medlem mere. Se også nedenfor.

> Med baggrund på hvad jeg har set omkring nethandel osv., så er min
> holdning at X må tage den med sin bank, og få DEM til at tilbageføre
> pengene. Og at det altså udelukkende er en sag mellem X og X's bank.

Det er en sag mellem X og modtageren af pengene, ikke
banken. Hvis hun ikke selv kan se, hvem modtageren er, kan
hun rette henvendelse til sin bank og få dem til at kontakte
modtageren. Hvis altså, hun har betalt gennem banken. Dette
vil sikkert koste et gebyr, som foreningen bør betale.

> Har jeg ret i det, eller kan hun kræve at få et kontingent tilbage som
> vi aldrig har modtaget?

Problemet er, at det er foreningen, der har oplyst det
forkerte kontonummer. Ellers ville hun aldrig kunne have et
krav mod jer. Men i dette tilfælde er hun blevet snydt for
et medlemsskab og måske nogle fordele, som hun burde have haft.

Jeg ser med spænding frem til svar fra en jurist.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Eftersom det er en fejl fra foreningens side, vil jeg tro,
> at hun skal betragtes som værende medlem.

Naturligvis. Hun har opfyldt det krav som foreningen har meddelt
hende som betingelse.

> En løsning kunne være, at hun betalte kontingentet igen, evt.
> at hun først skal betale efter at have fået pengene tilbage
> fra ejeren af den angivne konto.

Det er foreningen og ikke hende der skal løse medlemsproblemet.
Hvad pengene angår kan man godt bede hende kontakte sin bank, men
det vil være realistisk at betragte pengene som tabt. Hvis nemlig
kontoindehaveren ikke indså (eller burde indse) at der forelå en
fejl, kan man ikke fremsætte noget krav mod ham.

Det falder i så fald tilbage på foreningen der må bære tabet.

--
Bertel

Fra : Piggienator

Dato : 02-08-11 17:40

On Tue, 02 Aug 2011 09:01:50 +0200, Piggienator <not@my.home> wrote:
Tak for besvarelserne... jeg blev egentligt ikke så meget klogere af
det, suk

Mvh
Lina

Fra : Henning

Dato : 02-08-11 19:19

On Tue, 02 Aug 2011 18:40:13 +0200, Piggienator <not@my.home> wrote:

>On Tue, 02 Aug 2011 09:01:50 +0200, Piggienator <not@my.home> wrote:
>Tak for besvarelserne... jeg blev egentligt ikke så meget klogere af
>det, suk

Start med at spørge, hvorfor hun vil have penge tilbage?

Fra : Jubi

Dato : 02-08-11 21:36

> On Tue, 02 Aug 2011 09:01:50 +0200, Piggienator <not@my.home> wrote:
> Tak for besvarelserne... jeg blev egentligt ikke så meget klogere af
> [...]

Nu må du jo ikke glemme at x har beviser for sin hensigt i at betale
kontingent.
1. Henvise til medlemsbladet og det deri trykte kontonr.
2. Kvitering på indbetalingen til det kontonr., enten papir eller
elektronisk.

Jeg vil da også kalde det "tilbagebetaling" af kontingentet, når et
medlemsskab ikke har været resultatet af indbetalingen.
Det hælder hen imod svindel fra jeres side og x kan jo forsøge anmelde
jer til politiet. (politiet har evt. et mindstebeløb før de reagerer)
X kan få en advokat til at inddrive beløbet og X står godt med de 2
beviser.

Blev du NU klogere?