Fjernelse af kalk
Fra : Marcussen

Dato : 11-08-01 16:35

Hvordan får jeg effektivt og skånsomt fjernet kalk fra såvel glas som
"rammen"?

Fra : Katjastrofen

Dato : 11-08-01 23:15

Salt er ret godt.... når det gælder kalk på service.. ergo også på
akvarieglas vil jeg tro

og ellers har jeg hørt et godt råd omkring eddike, har dog ikke fået det
afprøvet endnu

katja

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-08-01 00:18

Evt. et stift barberblad af den gamle form. De kan du skære kalk af med.
Eddikesyre kræver nok desværre at du tømmer noget af akvariet, hvis ikke
det hele.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Steen Suder

Dato : 13-08-01 23:16

Katjastrofen wrote:

> Salt er ret godt.... når det gælder kalk på service.. ergo også på
> akvarieglas vil jeg tro

Hvordan virker det? Tænker du på den salt, der er i opvaskemaskiner? Den
har, så vidt jeg er orienteret, til formål at indgå i ionbyttersystemet
i opvaskemaskinen.

> og ellers har jeg hørt et godt råd omkring eddike, har dog ikke fået det
> afprøvet endnu

Eddike er blot en svag opløsning med eddikesyre og virker fint. Kom det
evt. på en klud og gnub kalken af.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Katjastrofen

Dato : 14-08-01 03:39

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse

> Hvordan virker det? Tænker du på den salt, der er i opvaskemaskiner? Den
> har, så vidt jeg er orienteret, til formål at indgå i ionbyttersystemet
> i opvaskemaskinen.

Jeg så engang i leth - på dr1, at han rensede et glas, som var forkalket ved
at gnide det ind i salt, og har så siden hen prøvet - hvor det har virket.
og her var vel og mærke tale om alm husholdningssalt :)

katja

Fra : David Sørensen

Dato : 13-08-01 22:07

Nu må du/I ikke hænge mig op på det, men cirtonsaft til 2.95 i netto er
fantastisk til at fjerne kalk, uden at skade fiskene. Selvfølgelig skal man
ikke putte citronsaft "i" akvariet, men på topglasset og uden på akvariet er
det fabelagtigt.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-08-01 20:43

"David Sørensen" <dave_sorensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
man
> ikke putte citronsaft "i" akvariet, men på topglasset og uden på akvariet

Hej David.
Takker så meget for den oplysningen. Jeg har forgæves forsøgt at skrubbe mig
både gul, grøn og blå, for at få kalk af mit dækglads. Jeg havde jo heller
ikke særlig lyst til at skulle bruge Jif og lignende, men jeg var så smådt
begyndt at overveje det.....
MAnge glade hilsner Ditte