Rundkørsel med cykelsti
Fra : Preben

Dato : 31-07-11 08:39

Hvor jeg bor, er der et par rundkørsler med cykelsti. Jeg oplever ofte, at
når jeg er kørt ind i rundkørslen i bil og skal forlade rundkørslen på 2.
eller 3. afkørsel, pludselig ser en cyklist dreje ind foran mig på
cykelstien for at fortsætte rundt i rundkørslen. Cyklisten er kørt ind i
rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener åbenbart ikke, at de
har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her klare sagen op?

--
mvh/Preben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-07-11 08:58

Den 31-07-2011 09:39, Preben skrev:

> Cyklisten er kørt ind i
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener
> åbenbart ikke, at de har vigepligt. Det mener jeg de har.
> Kan nogen her klare sagen op?

Prøv at betragte rundkørslen som en vej, hvor du vil dreje
til højre for at forlade rundkørslen.

Du skal holde tilbage for cyklister, når du vil dreje til
højre. Du har ikke forkørselsret, fordi du er kommet ind i
rundkørslen før dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Klaus H

Dato : 31-07-11 09:03

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 09:33

Klaus H skrev:

>Der findes dog rundkørsler, hvor cykelstien ligger "udenfor" rundkørslen.
>Da har cyklerne trekanter på spidsen tværs over >cykelstien. Da er det dem
>der har ubetinget vigepligt.

Ja, men hvis det var sådan en, havde Preben næppe spurgt.
Udgangspunktet er at drejende skal holde tilbage for
ligeudfærdsel hvis ikke andet er angivet.

Teknisk note:
Der var en skillelinje i Kims indlæg magen til den der er i mit.
Hvis du skriver dit svar nedenunder den når du citerer, vil nogle
læseprogrammer klippe det væk så det ligner et indlæg uden noget
nyt i.

--
Bertel

Fra : Klaus H

Dato : 31-07-11 19:24

cut

Fra : alexbo

Dato : 31-07-11 09:54

"Preben" skrev

> [...]
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener åbenbart ikke, at de
> har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her klare sagen op?

Alene det at du skal blinke til højre når du skal ud af rundkørslen og
cyklisten ikke skal vise til venstre for at fortsætte rundt, burde fortælle
dig at det er dig der skifter kørselsretning.

Det er da heller ikke cyklisten der drejer ind foran dig det er dig der
drejer ind foran cyklen, du blinker til højre og drejer på rattet, cyklen
kører stort set bare ligeud.

Nu findes der ganske vist rundkørsler hvor man teknisk set kan køre næsten
lige over, og så kan det godt virke som cyklisten kommer fra højre og kører
ud foran bilen, men det ændrer ikke på at det er dig der ændrer
kørselsretning og vil forlade rundkørslen.

Du er så ikke den eneste der ikke kender reglerne.
Fra Ingeniøren/transport
Rundkørsler er farlige for cyklister:
"Risikomomentet skyldes, at nogle rundkørslers kurveradius er for lille,
hvormed bilisterne ikke tvinges til at sætte farten tilstrækkeligt ned.
Dertil kommer, at nogle bilister ikke overholder vigepligten på vej ind og
ud, samt at et mindre tal af cyklisterne har en fatal fejlagtig opfattelse
af rundkørslerne. Det drejer sig om ti procent. De tror, det altid er dem
som skal holde tilbage, når bilisterne suser ind og ud af rundkørslerne."

mvh
Alex Christensen

Fra : Portner

Dato : 31-07-11 10:56

alexbo wrote:

> [...]
> højre og kører ud foran bilen, men det ændrer ikke på at det er dig
> der ændrer kørselsretning og vil forlade rundkørslen.

Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
"hajtænder" på cykelstien, så der er der vel ikke tvivl
om hvem der har vigepligt.....påkører man alligevel
cykellisten har man vel alligevel et objektiv ansvar?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 11:17

Portner skrev:

> Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
> "hajtænder" på cykelstien, så der er der vel ikke tvivl
> om hvem der har vigepligt...

Korrekt.

> ..påkører man alligevel cykellisten har man vel alligevel et
> objektiv ansvar?

Ja.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 31-07-11 15:52

"Portner" <info@peporte.dk> skrev

> Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
> "hajtænder" på cykelstien,

Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen, jeg har
kun set cykelvigepligt hvor cykelstien er trukket væk fra rundkørslen og
krydser de tilstødende veje et stykke væk.
Altså reelt en krydsende sti, og ikke en del af rundkørslen.

>så der er der vel ikke tvivl om hvem der har vigepligt
Nej hajtænder fortæller man har vigepligt, og hvis det er som jeg mener
kører bilen bare på en lige vej som en cyklist ønsker at krydse.

......påkører man alligevel cykellisten har man vel alligevel et objektiv
ansvar?

Ja føreren af et motorkøretøj har erstatningsansvar for skader ved et
trafikuheld, men ikke et ubetinget ansvar for ulykken.
Man risikere at betale for en cykel men ikke at få en bøde/klip, bilisten
har jo ikke overtrådt en vigepligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 16:22

alexbo skrev:

> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?

Ja. I Horsens har vi en rundkørsel med fem veje. Der er
dobbeltrettet cykelsti med hajtænder overalt hvor stien krydser
vejen. Der er lidt bevoksning mellem sti og kørebane, men ikke så
meget at jeg opfatter det som en krydsende sti væk fra
rundkørslen.

Her er link til Eniros luftfoto af rundkørslen:

   http://kort.eniro.dk/m/alSdm

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 31-07-11 17:07

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Her er link til Eniros luftfoto af rundkørslen:
>
> http://kort.eniro.dk/m/alSdm

Som jeg ser det er rundkørslen kun den inderste del, der hvor bilerne har
hajtænder/vigepligt når de kører ind.

Biler der er på vej ind i rundkørslen møder først et fodgængerfelt og
derefter krydser de en cykelsti, og først efter cykelstien kommer
rundkørslen hvor de har hajtænder ve dindkørslen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 18:49

alexbo skrev:

> [...]

> derefter krydser de en cykelsti, og først efter cykelstien kommer
> rundkørslen hvor de har hajtænder ve dindkørslen.

Det har du da nok egentlig ret i.

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 31-07-11 19:57

alexbo skrev den 31-07-2011:
> "Portner" <info@peporte.dk> skrev

> Finder der rundkørsler hvor cykelstien inde i rundkørslen har vigepligt?
> Altså hvor bilen krydser cykelstien når den forlader rundkørslen
Den "store" på Roskildevej i Tåstrup

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 20:13

Brian Vestergaard skrev:

> Den "store" på Roskildevej i Tåstrup

Det er godt nok et helvede at køre i den. Jeg har prøvet det når
jeg kører min fars bil og han sidder ved siden af og guider mig.
Jeg tror ikke jeg kunne undgå skrammer hvis jeg skulle finde ud
af den alene. Jeg er slet ikke sikker på at jeg nogensinde kom
derfra igen.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 31-07-11 21:15

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg er slet ikke sikker på at jeg nogensinde kom
> derfra igen.

Efter et sådan indlæg skal der altid komme én med et link til
The magic Roundabout i England. Det blev så mig.

Først skiltet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Magic_Roundabout_Schild_db.jpg/800px-Magic_Roundabout_Schild_db.jpg

Så vejen:
http://thatthereengland.files.wordpress.com/2011/04/magic_roundabout.jpg

Ivar Magnusson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-11 08:18

Ivar skrev:

> Så vejen:
> http://thatthereengland.files.wordpress.com/2011/04/magic_roundabout.jpg

Jeg ville hellere have haft et link:

http://maps.google.com/maps?hl=da&ll=51.562812,-1.771293&spn=0.002678,0.00544&t=h&z=18

Der er flere steder i England der kaldes "The Magic Roundabout",
men ingen af dem så indviklede som den.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 31-07-11 21:42

On Sun, 31 Jul 2011 21:13:05 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tror ikke jeg kunne undgå skrammer hvis jeg skulle finde ud
>af den alene. Jeg er slet ikke sikker på at jeg nogensinde kom

Du skal bare sikre dig at du holder din bane. Så er det ikke noget
problem.

Og så skal man selfølgelig holde øje med de tumper der ikke kan finde
ud af dette.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 31-07-11 20:15

"Brian Vestergaard" skrev

> Den "store" på Roskildevej i Tåstrup

Der har cyklerne ikke vigepligt, der er oven i købet malet blå cykelfelter
for at gøre det tydeligt for bilisterne at de skal være opmærksom på
cyklerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-11 20:22

alexbo skrev:

> Der har cyklerne ikke vigepligt, der er oven i købet malet blå cykelfelter
> for at gøre det tydeligt for bilisterne at de skal være opmærksom på
> cyklerne.

Man kan slet ikke bruge den som eksempel. Færdslen er
lysreguleret, og det gælder også cyklerne.

--
Bertel

Fra : Michael Haase

Dato : 31-07-11 21:48

alexbo skrev dette den 31-07-2011 21:14:
> [...]
>
> Der har cyklerne ikke vigepligt, der er oven i købet malet blå
> cykelfelter for at gøre det tydeligt for bilisterne at de skal være

Njarh, det er så spørgsmålet om det er en del af selve rundkørslen, men
der er højresvingsbaner udenom selve rundkørslen, så højresvingende
biler ikke behøver at ulejlige sig ind i midten. Ligeud kørende og
venstresvingende cykler vil altid krydse en af disse højresvingsbaner
til biler, og der har cyklerne ubetinget vigepligt.

Og hvis det ikke er en del af rundkørslen, viser det sig så at det er en
meget speciel rundkørsel: Man må ikke dreje til højre i den (der er så
kun vognbanepile lige ud og til venstre, både for cykler og biler)

--
Michael Haase

Fra : Henning

Dato : 31-07-11 19:08

>Og så findes der masser af rundkørsler hvor der er
>"hajtænder" på cykelstien, så der er der vel ikke tvivl
>om hvem der har vigepligt.....påkører man alligevel
>cykellisten har man vel alligevel et objektiv ansvar?

Det kræver desværre ingen eksamen eller forudsætninger for at køre på cyklen, du kan derfor ikke
100% forvente at cyklisten ved hvad hajtænder betyder. Jeg ville aldrig stole på en cyklist og
hajtænder, før jeg så han stod stille! Kører du en cyklist ned, selv om han kører ud over
hajtænderne, er det stadig dig der som udgangspunkt får skylden.

Fra : Preben

Dato : 31-07-11 09:58

Den 31.07.2011 kl. 09:58 skrev Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>:

> [...]
>
> Du skal holde tilbage for cyklister, når du vil dreje til højre. Du har
> ikke forkørselsret, fordi du er kommet ind i rundkørslen før dem..

Jeg synes, det er lidt problematisk, for selv om jeg rent faktisk har
orienteret mig grundigt bagud og til højre og er begyndt udkørsel fra
rundkørslen, oplever jeg tit, at cyklisterne kommer kørende med så stor
hastighed at de næsten ikke kan undgå at påkøre mig.

--
mvh/Preben

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 31-07-11 10:40

Efter mange tanker skrev Preben:
> [...]
> rundkørslen, oplever jeg tit, at cyklisterne kommer kørende med så stor
> hastighed at de næsten ikke kan undgå at påkøre mig.

Så er du bare ikke god nok til at orientere dig, og
efterfølgende holde tilbage som du skal

Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er
minimum et klip (mener faktisk det er orientende køreprøve)
hvis politiet bliver indblandet

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-08-11 17:05

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er minimum et
> klip (mener faktisk det er orientende køreprøve) hvis politiet bliver

Cyklister glemmer tit at færdselsloven også gælder for dem. Man skal køre
efter forholdene og ikke stædigt holde på sin "ret".

--
Kurt Lund

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 01-08-11 18:13

Kurt Lund forklarede:

> Cyklister glemmer tit at færdselsloven også gælder for dem. Man skal køre
> efter forholdene og ikke stædigt holde på sin "ret".

Ændrer det på resultatet ?

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-08-11 22:12

> Ændrer det på resultatet ?

Det ville mindske antallet af tilskadekomne. Er det ikke nok?
Men desværre er der en udpræget tendens til at der i denne gruppe
udelukkende fokuseres på lovens bogstav og ikke dens intention, sikkert på
grund af en udpræget mangel på fantasi blandt jurister in spe.

--
Kurt Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:41

Kurt Lund skrev:

> [...]
> udelukkende fokuseres på lovens bogstav og ikke dens intention, sikkert på
> grund af en udpræget mangel på fantasi blandt jurister in spe.

Mig bekendt skal jurister sætte sig ind i bemærkningerne til
lovene fordi de indeholder væsentlig information om hvordan
lovene skal fortolkes.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-08-11 01:03

> [...]

> Mig bekendt skal jurister sætte sig ind i bemærkningerne til
> lovene fordi de indeholder væsentlig information om hvordan

Cirkulærer kan betragtes som ministerielle fortolkninger af
lovbekendtgørelser. Disse anvendes alt for ofte som rigide retningslinjer af
jurister (egen erfaring). Sådanne fortolkninger skal vurderes kritisk, da de
meget vel kan afspejle en siddende regerings holdninger og er derfor ikke
objektive. Deraf min "sure" bemærkning.

--
Kurt Lund

Fra : Ivar

Dato : 31-07-11 12:04

Preben skrev:

> at cyklisterne kommer kørende med så stor
> hastighed at de næsten ikke kan undgå at påkøre mig.

Du skal holde tilbage, også selvom cykelisten har overhalet nogle
bagvedkørende biler højre om. Cykler og knallert 30 må overhale
højre om.

Ivar Magnusson

Fra : /Peter

Dato : 01-08-11 17:21

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal holde tilbage, også selvom cykelisten har overhalet nogle
> bagvedkørende biler højre om. Cykler og knallert 30 må overhale
> højre om.

Det kan så sørge for at de IKKE kan ved at holde helt til højre som man
skal.
Eks.vis skal man ikke lade cyklister komme mellem sig og kanstenen ved
vejkryds

Det hele forudsat at der ikke er separat cykel-"afsnit" eller lign. i
højre side,
men bare fortov, kansten og alm. vejbane.

Fra : Snuden

Dato : 04-08-11 15:57

On Mon, 1 Aug 2011 18:21:09 +0200, "/Peter" <nospam@no.mail> wrote:

> [...]
>skal.
>Eks.vis skal man ikke lade cyklister komme mellem sig og kanstenen ved

Det blæser de da højt på og kører venstre om i stedet, for så at skære
ind lige foran bilisten - også når han har grønt lys, er på vej frem i
krydset, og har sin opmærksomhed rettet primært mod det fodgængerfelt
der skal krydses....

Den har jeg oplevet flere gange end jeg gider tælle.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-08-11 18:52

Snuden:

> [...]
> der skal krydses....
>
> Den har jeg oplevet flere gange end jeg gider tælle.

Det er 112% sikkert virkeligheden, cykelister har bare
absolut ingen respekt for noget som helst i trafikken.

Det forstår man bare ikke, cykelister holder på deres ret til
at slippe fra hvad som helst i trafikken, for de er jo den
bløde trafikant, men det er sgu da dem der kommer til skade,
men næ nej, jeg er cyklist og jeg kan det hele.

Hvorfor får cykelister eks. ikke en bøde for at tale i
mobiltelefon mens de cykler!!!

Fra : /Peter

Dato : 04-08-11 19:23

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor får cykelister eks. ikke en bøde for at tale i mobiltelefon
> mens de cykler!!!

Hvad med fartbøder og andre alm. forseelser som bilister blir knaldet
for?
De eneste jeg kender til, som bliver håndhvævet er manglende cykellygter
og cykling på gangstier,
hvor cykling er forbudt.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 19:26

Den 04-08-2011 20:22, /Peter skrev:
> Hvad med fartbøder og andre alm. forseelser som bilister blir knaldet
> for?
og det er sku helt vildt så mange uskyldige mennesker, der bliver slået
ihjel på grund af cyklisternes hensynsløse og brutale kørsel. Lad os
genindføre dødsstraffen. 16 år er bare ikke nok..

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : /Peter

Dato : 04-08-11 19:38

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse
> og det er sku helt vildt så mange uskyldige mennesker, der bliver
> slået ihjel på grund af cyklisternes hensynsløse og brutale kørsel.
> Lad os genindføre dødsstraffen. 16 år er bare ikke nok..

Jamen "Cykellovene" håndhæves for at beskytte cyklisterne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-11 21:19

/Peter skrev:

> Jamen "Cykellovene" håndhæves for at beskytte cyklisterne.

De håndhæves for at beskytte os alle sammen. Dels kan en
fjumreperson til fods eller på cykel få en bil til at hamre ind i
en modkørende bil, og dels vil en bilist ikke have det særlig
sjovt i lang tid hvis han stiger ud af sin bil og ser en
ekscyklist der er blevet til sennep og ketchup under bilen.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 21:42

> [...]
> sjovt i lang tid hvis han stiger ud af sin bil og ser en
> ekscyklist der er blevet til sennep og ketchup under bilen.

Selvfølgelig, selvfølgelig, men, men lidt proportioner skader jo ikke.
Man behøver vel ikke at være fysiklærer for at udregne konsekvenser af
en billist, der kører for hurtigt og fjumser med sine over 1 tons eller
en cyklist, der fjumrer med en fart på 20 km/t.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-11 21:17

Brian Vestergaard skrev:

> Hvorfor får cykelister eks. ikke en bøde for at tale i
> mobiltelefon mens de cykler!!!

Gør de da ikke det?

Grunden til at mange kan slippe af sted med at køre for hurtigt
og/eller hasarderet, er at der ikke er ret meget politi på
gaderne. Det gælder ikke kun cyklister.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-07-11 10:42

Preben tastede følgende:
> mener åbenbart ikke, at de har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her
> klare sagen op?

Se evt. denne lange tråd om emnet:

http://kortlink.dk/99nu

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ralph K.

Dato : 01-08-11 12:41

Hvor er den rundkørsel?
Så kan vi andre se den på google earth.
Det giver nogle mere præcise svar...og så kan vi se hvordan den er afmærket
med hajtænder og lign..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 13:17

Ralph K. sendte dette med sin computer:
> Hvor er den rundkørsel?

3. indlæg i tråden:

http://tinyurl.com/3l2flem

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ralph K.

Dato : 01-08-11 15:02

>3. indlæg i tråden:

>http://tinyurl.com/3l2flem

Ja ja...
Den havde jeg dælme sprunget over...sorry.
Ja så er der ikke noget at komme efter som billist.
Op og hop på bremsen nård der er cyklister der kører i rundkreds.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 17:13

Ralph K. formulerede spørgsmålet:

> Ja ja...
> Den havde jeg dælme sprunget over...sorry.

Ja, hva faen er meningen!?

> Ja så er der ikke noget at komme efter som billist.
> Op og hop på bremsen nård der er cyklister der kører i rundkreds.

Og dyt når der kommer fodgængere - eller kør tæerne af dem - oplever
det stort set hver gang.

Holder som fodgænger på alexbos anbefaling tilbage for billisterne :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben

Dato : 31-07-11 17:12

Den 31.07.2011 kl. 11:40 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:

> Sker der et uheld, så er det dig der får skylden, og det er minimum et
> klip (mener faktisk det er orientende køreprøve) hvis politiet bliver
> indblandet

Der sker ikke uheld, jeg passer godt på

I øvrigt er det ikke givet, at jeg får hele skylden hvis en cyklist
påkører mig. Så vidt jeg husker, er der eksempler på, at cyklister har
fået en del af skylden, fordi deres hastighed var betydeligt højere end
man kunne forvente.

--
mvh/Preben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 16:39

Den 31-07-2011 18:11, Preben skrev:

> [...]
> påkører mig. Så vidt jeg husker, er der eksempler på, at cyklister har
> fået en del af skylden, fordi deres hastighed var betydeligt højere end

Hvilke eksempler?

Fra : Preben

Dato : 31-07-11 18:55

Den 31.07.2011 kl. 18:07 skrev alexbo <alexbo@email.dk>:

> Biler der er på vej ind i rundkørslen møder først et fodgængerfelt og
> derefter krydser de en cykelsti, og først efter cykelstien kommer
> rundkørslen hvor de har hajtænder ve dindkørslen.

Som Bertel skriver, har cyklisterne hajtænder ved passage af vejbanen.
Det er mao. ikke bilisterne, der krydser cykelstien, det er cyklisterne,
der krydser vejbanen.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 01-08-11 15:13

Den 01.08.2011 kl. 16:01 skrev Ralph K. gmail.com> <Kyedmember>:

> Ja ja...
> Den havde jeg dælme sprunget over...sorry.
> Ja så er der ikke noget at komme efter som billist.
> Op og hop på bremsen nård der er cyklister der kører i rundkreds..

Hvad mener du? Jeg ser at cyklisterne har hajtænder ved indkørsel i
rundkørslen=vigepligt.
Noget andet er selvfølgelig, hvis de allerede er i rundkørslen.

--
mvh/Preben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 17:14

Preben forklarede:
> Jeg ser at cyklisterne har hajtænder ved indkørsel i rundkørslen=vigepligt.

Det må formodes de skal holde tilbage for andre cyklister :)

Détte har ikke noget med billisterne at gøre :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben

Dato : 01-08-11 18:01

Den 01.08.2011 kl. 18:14 skrev Hans Paulin <me@privacy.net>:

> Preben forklarede:
>
> Det må formodes de skal holde tilbage for andre cyklister :)
>
> Détte har ikke noget med billisterne at gøre :)

Så vidt jeg ved, er vigepligten ikke begrænset til bestemte trafikanter

--
mvh/Preben

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-08-11 18:33

Preben kom med følgende:
> Så vidt jeg ved, er vigepligten ikke begrænset til bestemte trafikanter

Nej, men cykelstierne er! ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:49

Preben skrev:

> Så vidt jeg ved, er vigepligten ikke begrænset til bestemte trafikanter

Har du set billedet af krydset? Cyklisterne inde i rundkørslen
har ingen hajtænder. Det er kun cyklister på vej ind i
rundkørslen der skal holde tilbage.

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 03-08-11 17:15

Den 03.08.2011 kl. 17:38 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:

> Hvilke eksempler?

Det husker jeg ikke lige, men det er der sikkert andre, der kan.

--
mvh/Preben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 18:07

Den 03-08-2011 18:14, Preben skrev:

> Det husker jeg ikke lige, men det er der sikkert andre, der kan.

Så ser vi sikkert nogle eksempler på en billist, der ikke har fået fuld
skyld for at slagte en cyklist i en højresvingsulykke fordi cyklen kørte
for stærkt

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-08-11 11:43

Den 03-08-2011, skrev Soeren Friberg:

> Så ser vi sikkert nogle eksempler på en billist, der ikke har fået fuld skyld
> for at slagte en cyklist i en højresvingsulykke fordi cyklen kørte for stærkt

Muligvis vil der komme nogen med eksempler på den påstand,
men det bliver kun en påstand... ville godt se den udført i
livet, ja men Hr. Hansen, de er da uden skyld i at have slået
cyklisten ihjel, han har jo kørt stærkere end du troede, så
det er helt sikkert ikke din skyld

Hvis Prebens tror måske nok, skulle holde vand... så ville
ALLE der ikke overholdt deres vigepligt, eller blot skulle
svinge til venstre, kunne påberåbe sig uskyld ved ulykker,
for den anden billist kom jo hurtigere end jeg troede...

Fra : dufur

Dato : 04-08-11 22:43

On 04/08/11 12.42, Brian Vestergaard wrote:

> [...]
> overholdt deres vigepligt, eller blot skulle svinge til venstre, kunne
> påberåbe sig uskyld ved ulykker, for den anden billist kom jo hurtigere

Det lyder lidt som standard sætningen, når en mc er blevet slagtet

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 06:26

> [...]
> rundkørslen efter mig f.eks. fra 1. sidevej og mener åbenbart ikke, at
> de har vigepligt. Det mener jeg de har. Kan nogen her klare sagen op?

Cyklisten har afgjort ingen vigepligt for højresvingende billister med
mindre, at der er særlig lysregulering eller særlig markerede
vigepligtsforhold. En rundkørsel er at betragte præcis som andre veje -
blot kører man typisk rundt i sådan en, men det ændre ikke på
almindelige vigepligtregler.

Fra : Preben

Dato : 04-08-11 07:51

Den 04.08.2011 kl. 07:25 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:

> [...]
> vigepligtsforhold. En rundkørsel er at betragte præcis som andre veje -
> blot kører man typisk rundt i sådan en, men det ændre ikke på

Hvis cyklisten kører ind i rundkørslen efter mig, har cyklisten vel
vigepligt, da han kommer fra en sidevej? Det må være den logiske følge af
det, du skriver.

--
mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-11 08:23

Preben skrev:

> Hvis cyklisten kører ind i rundkørslen efter mig, har cyklisten vel
> vigepligt, da han kommer fra en sidevej? Det må være den logiske følge af
> det, du skriver.

Du roder to ting sammen. Når cyklisten skal ind i rundkørslen,
har han ubetinget vigepligt som alle andre i samme situation.

Når du skal dreje ud til højre, har du ikke nysankomne cyklister
at tage hensyn til. Cyklisterne *er* inde i rundkørslen, og du må
ikke være til ulempe for dem når du skal dreje.

På samme måde kan du ikke tillade dig at brase ind i de biler der
er kommet ind i rundkørslen senere end dig, og så hævde at det er
dem der skal holde tilbage.

--
Bertel

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-08-11 11:45

Bertel Lund Hansen kom med følgende:
> På samme måde kan du ikke tillade dig at brase ind i de biler der
> er kommet ind i rundkørslen senere end dig, og så hævde at det er
> dem der skal holde tilbage.

Arh er det nu også rigtigt

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 09:33

Den 04-08-2011 08:51, Preben skrev:

> Hvis cyklisten kører ind i rundkørslen efter mig, har cyklisten vel
> vigepligt, da han kommer fra en sidevej? Det må være den logiske følge
> af det, du skriver.

Du får helt enkle vigepligtsregler til at lyde indviklet.

Når man drejer til højre skal man holde tilbage for alle de trafikanter
hvis bane man krydser, dvs. fodgængere, cyklister mv. som skal fortsætte
videre ligeud af den vej man svinger til højre fra.

Hvorledes eller hvornår den ligeudkørende cyklist er kommet på den
pågældende strækning er helt og aldeles ligegyldigt.

Stadig udtaler jeg mig her om en rundkørsel med normale vigeregler. Jeg
tvivler stærkt på, at en billist er blevet helt eller delvist fritaget
for at køre en cyklist ned i et højresving fordi en cyklist har "kørt
for stærkt" - (eller billisten har været for langsom).

Selvom jeg heller ikke kan dokumentere det, er jeg meget overbevist om
at en kørelære (med et af mine børn ved siden) blev dømt for klippe en
ulovlig knallert i et højresving. Knallertføreren blev dømt for sin
udboring.