Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
sort/hvid
Fra : Pia

Dato : 11-08-01 15:57

nogen tips om, hvor man billigt kan købe film i metermål? F.x. 15 m. FP4 og
noget Ro..... ? fremkalder (ja, det er altså 13 år siden sidst, ikke?)

Kbh/Nordsjælland eller indernet

:Pia

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-08-01 17:53

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in

> nogen tips om, hvor man billigt kan købe film i metermål? F.x. 15 m.
> FP4 og noget Ro..... ? fremkalder (ja, det er altså 13 år siden sidst,
> ikke?)

Agfa Rodinal og Rodinal Special kan købes hos FOTO/C Holbergsgade i Kbh.
Omkring 30 kr. for 125 ml Rodinal.

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-08-01 18:13

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in

> nogen tips om, hvor man billigt kan købe film i metermål? F.x. 15 m.
> FP4 og noget Ro..... ? fremkalder (ja, det er altså 13 år siden sidst,
> ikke?)

Jeg fandt også lige disse to, men ved ikke om det er billigt:

http://kvik-foto.dk
http://www.billigefilm.dk/

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 13-08-01 08:36

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in

> nogen tips om, hvor man billigt kan købe film i metermål? F.x. 15 m.
> FP4 og noget Ro..... ? fremkalder (ja, det er altså 13 år siden sidst,
> ikke?)

Jeg blev selv interesseret af dit indlæg og har ringet til FOTO/C i
Holbergsgade og fået oplyst følgende priser:

Ilford HP5+ 30,5 m 306,25
Ilford Delta 400 30,5 m 347,50

35 mm plastik kassetter 6 stk 77,50
                100 stk 1025,-

Hurtig udregning følger:

Hver kassette genbruges 4 gange (desto flere gange den genbruges desto
større risiko for ridser som følge af skidt i filten.

1 HP5+ selvrullet 36 billeder koster:
   (77,50/6)/ 4 = kr. 3,25
   306,25 / 18 = kr. 17,-
   --------------------------
                kr.    20,25

Hos NY-camera.net koster HP5+/36, DM 6,50 når man køber 10 stk, det svare
til kr. 24,75. Jeg er ret overbevist om at man kan få dem til samme pris
hvis man køber 20 stk hos fx Foto/C, de har nogle gode kvantumsrabatter.

Med den lille prisforskel gider jeg ikke selv begynde at rulle - det skulle
da være for at kunne lave ruller som har et mindre antal billeder på til at
eksperimentere med. Jeg synes altid at jeg får taget omkring 20 billeder på
en ny film.

Og du skal have plads i køleskabet

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Pia

Dato : 13-08-01 09:44

tja, det kan der da være noget om... Nu har jeg så tilfældigvis en
filmladerting liggende, og har altid før gjort det på den måde!

Men jeg vil da checke FP4 priserne på færdige film også :)

Tak for tipsene.

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-08-01 10:00

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Hver kassette genbruges 4 gange (desto flere gange den genbruges desto
> større risiko for ridser som følge af skidt i filten.

Dengang (det er godt mange år siden) jeg selv rullede 36 mm film op, da
genbrugte vi bare helt alm. film kasseter, og jeg har aldrig set ridser
og indtrængning af falsk lys.

Der er lille smart trick, hvor man lige trykker let på filmkasseten,
samtidig med at den ende hvor fremrullingstappen sidder trykkes ned i
bordet (ikke særligt hårdt), så låget i den modsatte ende springer af,
den procedure skader ikke kassetten. Tricket kræver en lille smule
øvelse, men det kan man hurtigt få med en tom kassette.

Og tricket har tillige den fordel at det nemt kan udføres i total mørke,
så man kan gøre det til en vane at køre de eksponerede film helt ind i
kassetten, så kommer man ikke til at begå en uønsket dobbelteksponering.

OBS: Man bør altid opsøge et sted med skygge når man skifter film, den
regel gælder både for de færdige film man køber og dem man selv ruller
op. Og de ueksponerede og eksponerede film skal altid opbevares i en
lystæt dåse.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : EGON STICH

Dato : 13-08-01 13:31

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B779720.3D6B1619@niels-ebbesen.net...
> [...]
> den procedure skader ikke kassetten. Tricket kræver en lille smule
> øvelse, men det kan man hurtigt få med en tom kassette.

ja, det kan jeg også huske. Det var dengang.
I dag laves de fleste , ihvertfald dem jeg kender, på en sådan måde, at det
nærmest er umuligt at samle dem igen.
Et tydeligt tegn på sædernes forfald
I dag anvender jeg hamas plastic, eller hvad det nu er, kasetter. De er
dejligt nemme at skille og samle, og holder nærmest uendeligt.

MVH
Egon.

Fra : Kristian Amby

Dato : 13-08-01 17:27

On Mon, 13 Aug 2001 11:00:23 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Dengang (det er godt mange år siden) jeg selv rullede 36 mm film op, da
>genbrugte vi bare helt alm. film kasseter, og jeg har aldrig set ridser
>og indtrængning af falsk lys.

Det kan man ikke mere. Kassetterne er lukket på en anden måde nu. Da
stoppede jeg med at spole film op.

Mvh
Kristian Amby