Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
gammelt udstyr
Fra : Pia

Dato : 11-08-01 15:55

Jeg fandt lige en dims, som vist er en mellemring, den passer på Miranda
kamera huset men ikke til optikken sjovt nok - så hvor den kommer fra ved
jeg ikke.

På æsken står der noget med T4 mount. Da jeg netop sad og undersøgte,
hvordan det så ud når jeg vendte optikken, kunne jeg derfor godt tænke mig
at vide, hvor nemt det er at finde en omvendering!

Er T4 noget standard eller en meget speciel fatning? Hvis jeg ellers kan få
banket kanten foran på optikken lige, så der kan skrues noget i gevindet...

For så kan den sq godt lige simulere noget makro! Har lige været ude og
teste lysmåleren, som vi har haft skilt ad, renset og loddet en lille
modstand på, da nye batterier er 1.5 volt og lysmåleren er beregnet til
1.3 - Jeg har ikke noget andet at sammenligne med, så jeg må vente til jeg
får filmen tilbage onsdag....

:Pia

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-08-01 17:07

Pia skrev...

> [...]
mig
> at vide, hvor nemt det er at finde en omvendering!

T4 er en gammel adapterring til Soligor objektiver
med automatisk blænde.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Pia

Dato : 11-08-01 17:26

åh, så det er navnet på adapteren, ikke fatningen? Hvad hedder så den mon?

:Pia

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-08-01 17:46

Pia skrev...
> åh, så det er navnet på adapteren, ikke fatningen? Hvad hedder så den
mon?

Med fatningen mener du gevindet modsat objektivbajonetten?
Aner det ikke...:)
T4 var Soligor´s (og andres ?) efterfølger til T2 adapteren.
T2 var en simpel ring med "Soligor-gevind" i den ene ende
og en bajonet eller et gevind i den anden ende afhængig af, hvilket
kamera objektivet skulle bruges på. Fidusen var at et enkelt objektiv
kunne tilpasses næsten alle fabrikater kamera på markedet.
Ulempen var at objektiverne var rædsomme Det var før
begreber som f.eks kontrast blev introduceret til teleobjektiver.
T2 kunne ikke overføre blændedata til kameraet, hvilket gjorde
at man, når man først havde fokuseret, var nødt til at blænde ned
manuelt, dels for at kameraet skulle kunne måle lyset og dels for
at tage billedet.
T4 løste et par af disse ulemper bl.a. ved at have springblænde
og ved at kunne overføre blændeværdier til de
kameraer der understøttede dette.
Jeg tror ikke du kan finde noget der passer i "soligor-enden" af
din adapterring, men dermed ikke sagt, at du ikke med
lidt hemslöjl kan lave en mellemring ud af den...
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Pia

Dato : 11-08-01 17:48

jeg er egentlig ligeglad med mellemringen, jeg ville blot vide navnet på
fatningen på kamera siden så jeg istedet kunne lede efter en MELLEMring.
Optikken er 46 mm i diameter, så det skal jo bare skrues på ringen.

FX passer kameraet ikke til min Minolta optik, da de begge ser ens ud -
altså de er begge to, øøh - hanstik?

:Pia

Fra : Pia

Dato : 11-08-01 17:49

vrøvl

det er en OMVENDEring jeg vil ha (det er svært når man diskuterer det på
dansk, tysk og engelsk på en gang)

:Pia

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-08-01 14:25

Pia skrev...
> vrøvl
>
> det er en OMVENDEring jeg vil ha (det er svært når man diskuterer det

> dansk, tysk og engelsk på en gang)

Nåda. Der fik vi vist lige mixet et par begreber sammen :)
Forfra: Du har en T4 ring som har Miranda fatning i den ene
ende og soligor i den anden?
Af denne adapter vil du lave en vendering så du kan
tage makroer med miranda´en (med normaloptikken
monteret på T4 ringen i filtergevindet) ?
Eller vil lave en mellemring til macro?
(ens bajonet han og hun i begge ender)
Eller vil du ha´ minoltaoptikken til at passe på
mirandaen vha adapterringen ?
(den vil så også fungere som mellemring (makro altså)
fordi du flytter fokusplanet)
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Pia

Dato : 13-08-01 09:41

> [...]
> ende og soligor i den anden?
> Af denne adapter vil du lave en vendering så du kan

nej, jeg vil ikke nødvendigvis lave noget af mellemringen, jeg vil blot
vide, hvad fatningen i enderne hedder, så jeg ved, hvad jeg skal spørge om,
hvis jeg skal købe en omvendering. Jeg tænkte T4 ringen måske kunne få et
lys til at gå op for nogen, som kunne fortælle mig om det eksisterer eller
hvad jeg skal se efter.

Miranda optikken er 46 mm i diameter.

Da T4 ringen har en anden fatning (soligor) på "ydersiden", kunne man også
tænke sig en omvendering der passer på den istedet, så kommer man endnu
tættere på!

:Pia

Fra : EGON STICH

Dato : 13-08-01 13:25

Pia <cantering@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b779194$0$287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> tænke sig en omvendering der passer på den istedet, så kommer man endnu

Hej Pia.
Du har et kamerahus, Miranda. OK?
Dette hus har en fatning, der er særegen for miranda. Altså en
Mirandabayonet.
Du vil gerne kunne bruge dit soligor objektiv "omvendt". OK?
Du skal få fat i en T2 adapter med mirandabayonet til at sætte på huset.
Dernæst skal du finde en indsats til T2 adapteren, der passer i
filtergevindet på optikken.
Alle 3 dele samles, og du har en "omvendt optik".

Hvad jeg fortæller her, er ikke gætteri, men erfaring. Jeg har selv for år
tilbage kørt med mirandasystemet og et lille hav af adaptere.
Desværre har jeg ikke flere stumper af dette tilbage, så på det område kan
jeg ikke hjælpe.

Den soligorfatning du siger din T4 adapter har på ydersiden. Den er 46 mm
indvendigt gevind?
Er dette tilfældet, kan du finde en overgangsring med indvendig 46 mm og
udvendig 46 mm. De findes.

MVH
Egon.

Fra : EGON STICH

Dato : 12-08-01 11:56

Pia <cantering@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b7560b5$0$265$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Optikken er 46 mm i diameter, så det skal jo bare skrues på ringen.
>
> FX passer kameraet ikke til min Minolta optik, da de begge ser ens ud -

Miranda havde sin egen bayonet. Det hedder derfor helt enkelt en
mirandafatning.
T2 adapterne fandtes også med mirandabayonet.
Det er altså en T2 med mirandafatning og 46 mm overgang du leder efter.
Jeg har nogengange set sådanne ligge hos de ældre fotohandlere, ger har
været med siden dengang.
På peter bangsvej, tror jeg det er, ligger der en forretning der vistnok
hedder Cecil foto.
Han har/havde en masse af den slags. prøv der.
MVH
Egon.