Brune alger
Fra : Ruth

Dato : 11-08-01 14:01

Hej

Vi er meget plaget af brune alger på ruderne.

Har I erfaring med, hvordan man kan komme sådanne til livs?

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-08-01 18:56

"Ruth" <ruth@npweb.dk> wrote in message
> Hej
>
> Vi er meget plaget af brune alger på ruderne.
>
> Har I erfaring med, hvordan man kan komme sådanne til livs?

Hej Ruth :)
Prøv at tænde lyset lidt længre i akvariet. Det var i hvert fald sådan jeg
kom af med de brune alger, jeg havde.
Det hele er lidt eksperimentering til at begynde med. For har man lyset
tændt for længe, så kommer der mange grønne alger, og er der for lidt lys,
så kommer de brune....
Held og lykke med at finde optimal lysmængde.
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-08-01 00:12

> og er der for lidt lys,
> så kommer de brune....

Mit 325 L får 13 timer el-lys om dagen, og et ukendt og varierende antal
sol. Akvariet står dog ikke direkte i sollys på noget tidspunkt. Jeg
ville mene at der kommer rigeligt med lys til brunalger...men jeg har
dem alligevel. Kan det være sollyset (evt. i kombination med hvide
vægge)?
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-08-01 22:39

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> ville mene at der kommer rigeligt med lys til brunalger...men jeg har
> dem alligevel. Kan det være sollyset (evt. i kombination med hvide

Hej Tom
Åhhh. Der må jeg nok melde pas, for det må jeg indrømme at jeg ikke ved
noget om.......

JEg ved bare at jeg fik mine brunalger da jeg kortede ned på tiden lyset
sotd tændt på, i et forsøg på at begrænse mængden med grønne alger......
Måske er der en anden venlig sjæl her på gruppen, som ved mere om det, og
har lyst til at give et svar..... :)
Hilsen Ditte

Fra : Gert Lindberg

Dato : 12-08-01 00:16

Hej,

Hvis jeres akvarie er nystartet er det et ret almindeligt fænomen. Det vil
forsvinde af sig selv i løbet af kort tid. Hvis ikke det er nystartet kan
det skyldes for lidt lys.
Hilsen
Gert