Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teknik: Billeder af Stjerneskud ?
Fra : JONAS BINLADEN

Dato : 10-08-01 11:44

Hej Alle

Der er lovet masser af stjerneskud i nat og i morgen nat (11. og 12 aug), er
der nogen som har nogen erfaring med at tage billeder af disse ?

Jeg har tænkt mig at bruge fuji sensia 200, et 28mm f1.8 objektiv, stativ og
omkring en halvtimes eksponering, tror I jeg kan fange nogen stjerneskud med
denne opstilling ?

mvh
Jonas Binladen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-08-01 12:33

JONAS BINLADEN wrote:

> Jeg har tænkt mig at bruge fuji sensia 200, et 28mm f1.8 objektiv, stativ og
> omkring en halvtimes eksponering, tror I jeg kan fange nogen stjerneskud med
> denne opstilling ?

Jeg har med stort held langtidseksponeret stjernehimlen i 10 - 20 - 30
og 60 minutter blænde 16 - 22 og 32, men jeg brugte en meget langsommere
film Kodak Ektakrome 64 ASA, et normal eller et let vidvinkelet objektiv
giver mest himmel.

På så lange eksponeringstider bliver himlen ikke kulsort, jeg vil
nærmest betegne farven som meget mørk petroliumsblå, men stjenerne og
planeterne får forskellige gule og orange farver. Jo længre du kommer ud
på landet og væk fra byernes lysforurening, jo mørkere bliver himlen.

Et godt tip er at rette objektivet mod nordstjernen, så vil den danne
center i billedet, stjerner og planeter vil beskrive en del af en cirkel
omkring denne, cirkeldelen vil afhænge af ekspponeringstidens længde.
Satelitter og stjeneskud vil fremtræde som lige streger i vilkårlige retninger.

OBS: Selv meget tynde skyer der driver forbi, er døden for overnævnte
type optagelser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-08-01 17:20

Niels Ebbesen skrev i meddelelsen <3B751800.DAF32C11@niels-ebbesen.net>...

>Jeg har med stort held langtidseksponeret stjernehimlen i 10 - 20 - 30
>og 60 minutter blænde 16 - 22 og 32,

Med eksponering menes den tid klappen for filmen er åben? Og blænde menes at
der er noget som dækker lidt af for lyset?

nok nogle newbie spørgsmål, men hvis man ikke spørger får man ikke svar..

--
Anders Houmark

Fra : JONAS BINLADEN

Dato : 11-08-01 20:37

Hej Anders

Eksponering's tiden er ganske rigtigt den tid "klappen" (lukkeren) for
filmen er åben.

Blænden bestemmer hvor meget lys som kommer igennem objektivet i et givet
tidsinterval. Det er nemmest at tænke på objektivet som en vandhane, hvor
der kommer vand (lys) igennem. Mængden af vand som kommer ud af hanen er
afhængig af tiden den er åben (eksponeringstiden) og vandtrykket (blænden).
Den totale eksponering er altså en kombination af eksponeringstiden og
blænden.

mvh
Jonas Binladen

Ps. Det er snart mørkt og næsten skyfrit=> ud og tage nogle
stjerneskudsbilleder !