Kontrolbesøg af (u)lovlig software
Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-07-11 06:08

Jeg har rodet mig ind i en diskussion om hvorvidt virksomheder
"risikerer" at få uanmeldt besøg for kontrol af om deres
softwareinstallationer er lovlige.

Jeg ved ikke hvem det skulle være der pludselig kunne komme (måske
producenten, f.eks. Microsoft?), men jeg kan slet ikke forestille mig,
at de har hjemmel til det.

Hvis en producent har politianmeldt en virksomhed, kan politiet
naturligvis komme, måske endda ledsaget af en "ekspert" fra
producenten, eller ...?

Det er vel sådan (?), at hvis en virksomhed har installeret ulovlige
kopier, så bliver det vek konstareret og registreret, når deres system
er online? Sådan er det i hvertfald med MS Wondows ... tror jeg nok.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søges: En person der kan passe heste, som ikke ryger eller drikker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-11 08:04

Kurt Hansen skrev:

> Jeg har rodet mig ind i en diskussion om hvorvidt virksomheder
> "risikerer" at få uanmeldt besøg for kontrol af om deres
> softwareinstallationer er lovlige.

Det gør de måske, men de kan bare nægte personerne adgang.

--
Bertel

Fra : Kurd

Dato : 07-07-11 09:45

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4e155a45$0$303$14726298@news.sunsite.dk...

> Det gør de måske, men de kan bare nægte personerne adgang.

I nogle slutbrugerlicensaftaler, som brugeren accepterer, kan der være en
klausul om, at programproducenten har ret til at møde op for kontrol. Jeg
har ikke sette det hos Microsoft.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-07-11 08:50

On Thu, 07 Jul 2011 07:07:38 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ved ikke hvem det skulle være der pludselig kunne komme (måske
>producenten, f.eks. Microsoft?), men jeg kan slet ikke forestille mig,
Det har de heller ikke, men MS kan jo vælge at undlade at sælge /
"genforhandle en licensaftale" eller skrue prisen godt i vejret.

> [...]

>Det er vel sådan (?), at hvis en virksomhed har installeret ulovlige
>kopier, så bliver det vek konstareret og registreret, når deres system
Nej ikke nødvendigvis.

>Sådan er det i hvertfald med MS Wondows ... tror jeg nok.
Så tror du lidt fejl. Du kender så ikke til MS operativsystem i
storkunde installationer, der er ingen aktivering/registrering, alle
maskiner har samme "product key". For andre MS produkter kan det være
anderledes.

Det der sker i praksis er at en leverandør, MS feks. eller det kan
være hvem som helst af de store, sender et brev om at de på et
tidspunkt ude i fremtiden (et halvt eller helt år, eller ?) vil komme
på "kontrolbesøg", og så giver de lidt gode råd til hvordan man nu kan
tælle sin sw og hvad de forventer at finde. Dette sker ofte ifbm. at
man er ved at genforhandle licensaftaler og det indgår som et element
i aftalen at der kan udføres "kontrolbesøg".

Der kan også være en opfordring til at benytte en bestemt metode til
at tælle på, evt. leverer de den sw der af dem betragtes som værende
"den bedste".

Så kan man jo alt efter egen overbevisning om ufejlbarlighed forholde
sig aktivt eller passivt til de gode råd.

De smukke ord bliver gentaget lidt senere og de udbeder sig igen et
bud på hvor mange licenser kunden nu vil betale for og advarer om det
forestående besøg. Man kan så vælge at tælle sine licenser eller skide
det et stykke.

De opfordre så til licenstælling igen udmildbart før selve besøget, så
man får en chance til, og de har jo i hele processen selv fortalt
hvorledes de vil komme og tælle.

Så kommer selve besøget hvor det så i praksis ikke er MS (eller en
anden leverandør) der kommer, men et af de store internationale
revisionsselskaber der kommer og så starter showet.

De beder om at man i forvejel har installeret en lille agenet på alle
relevante PCer og servere (ved MS, så alle PCer med MS OS), disse
agenter melder så ind til et centralt sted i netværket og her aflæses
så antal licenser i brug.
Så går man en runde på udvalgte lokationer og der udvælges nogle PCer
til fysisk manuel gemmengang for installeret sw og om den lille agent
nu også er installeret og har talt rigtigt.

Alt efter resultatet af tællingen sammenholdt med det antal licenser
man nu har set der et af fgl.:
Alt ok = ingen problemer.
Man har for mange licenser = man justerer i licensaftalen.
Man har lidt for få licenser = man justerer licensaftalen
Man mangler lidt flere licenser = man justerer licensaftalen og prisen
justeres også.
Man mangler en del licenser = man justerer licensaftalen og prisen
justeres også, plus der kommer en bod oven i.

Altsammen er skriftligt aftalt mellem kunde og leverandør, kunden kan
jo vælge ikke at ville underskrive aftalen om kontrolbesøg og så vil
leverandøren jo bare skrue i licensaftalen til stor økonomisk ugunst
for kunden. Jeg har dog aldrig hørt om kunder der ikke ville deltage,
der har været nogle der bittert har fortrudt at de ikke havde styr på
antal licenser da kontrolbesøget udløste en mindre efterregning i form
af licenser og bod i millionklassen.

/Hans

Fra : N.B.DK

Dato : 07-07-11 13:19

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> storkunde installationer, der er ingen aktivering/registrering, alle
> maskiner har samme "product key". For andre MS produkter kan det være

I win7 /server 2008 og nyere, skal de aktiveres også under VLK.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Snuden

Dato : 07-07-11 14:54

On Thu, 7 Jul 2011 14:19:29 +0200, "N.B.DK" <N.B_DK@gmail.com> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
>
>I win7 /server 2008 og nyere, skal de aktiveres også under VLK.

Det er fra Vista og fremefter - men under VL håndteres det af KMS
eller MAK

Fra : Kert Rats

Dato : 07-07-11 11:58

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kopier, så bliver det vek konstareret og registreret, når deres system
> er online? Sådan er det i hvertfald med MS Wondows ... tror jeg nok.

Måske BSA kan komme på visit?
Du kan læse mere om BSA på dette link:
http://www.bsa.org/country.aspx?sc_lang=da-DK

Venligst

Kert Rats

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-07-11 16:53

Kert Rats skrev den 07-07-2011 12:57:

> Måske BSA kan komme på visit?

Med hvilken lovhjemmel?

De eneste som mig bekendt kan komme ind på en virksomheds område uden
retskendelse er

A:
SKAT for at foretage skattemæssig kontrol (skattekontrollovens §6 stk 1-7)

B:
IT- og Telestyrelsen for kontrol af IT- og teleudstyr, som konflikter
med udstyr udenfor virksomhedens område. Hvis jeg husker ret, så gælder
IT- og telestyrelsens mulighed for kontrol af udstyr også i private hjem
(dog kun for kontrol af selve udstyret).
(((der kan jeg dog ikke huske lovhjemlen))).
og
C:
Politiet har ret til at kontrollere køre-bøger/-skiver jf. FÆL 86a stk 5.

De kontroller som foretages skal så naturligvis have til hovedformål at
kontrollere de nævnte ansvarsområder som myndigheden har. Kun meget
snært beslægtede områder må "kigges efter" sammen med kontrollen fx
narko, der toldmæssig beslaglægges er beslægtet med den politimæssige
efterforskning...men det er politiet som laver politiarbejdet og tolden
laver det toldmæssige.

Man kan ikke bruge fx forklaringen om at kontrollere IT-udstyr for at
afsløre social bedrageri eller børnemishandling a la Brønderslev-sagen.
Sådan "lov-shopping" er naturligvis ikke tilladt.

****privat kommentar****

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henning

Dato : 07-07-11 20:20

> [...]

>Jeg har rodet mig ind i en diskussion om hvorvidt virksomheder
>"risikerer" at få uanmeldt besøg for kontrol af om deres

Nej - I blander nogle ting sammen. Det der sker er, at f.eks. BSA laver aftale med virksomhedens
ledelse. Øverste ledelse er interesseret i at have orden i licenserne og softwaren, de er ikke
interesserede i at ansatte benytter ulovligt software.
BSA udarbejer en rapport, og på den baggrund træffer ledelsen de beslutninger der nu skal træfftes,
enten i kraft af indkøb af licenser eller sletning af software, og i værste tilfælde afskedigelse af
medarbejdere, som benytter den ulovlige software.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-11 21:53

Carsten Riis wrote:

> Med hvilken lovhjemmel?
>
> De eneste som mig bekendt kan komme ind på en virksomheds område uden
> retskendelse er

Du mangler ca 300 andre undtagelser fra grundlovens §72, men du har ret i
at BSA ikke er en af dem.

Til gengæld er kravene til at foretage en bevissikringsforretning efter
retsplejeloven (med fogedens hjælp) meget beskedne, specielt hvis du er
en stor rettighedshaver og repræsenteres af det rigtige advokatfirma.

SKATs medarbejde hopper og springer også for at finde forfalskede Nike
sko, selv om de burde have mere fornuftige ting at foretage sig.

--
Jesper Lund