Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt objektiv? hjælp!
Fra : Peter Andersen

Dato : 11-08-01 09:51

Hvis man skulle se sig om efter et godt all-round zoom objektiv til sit
gamle Pentax ME Super.. hvad kunne så være godt at kigge efter? Mit
eksisterende går fra 35-70mm og jeg har en fixet på 135mm. Det
bedste(dyreste?) ville være at ha en der kunne gå fra fx. 35(eller mindre?)
til 300mm. Bemærkninger?
Jeg har ikke styr på de tekniske detajler inden for dette område, så er det
noget jeg skal være opmærksom på og særlig opmærksom på ved køb af brugt
objektiv?
Kan mærker og tybenumrer anbefales?

vh. Peter Andersen.

Fra : Pia

Dato : 11-08-01 10:22

jo større zoomområde en optik kan klare desto mere glas er der vist
involveret - og så mister du skarphed og lys. Hvorfor ikke bare få en
100-300, hvis det er tele du er efter? Så kan du lade den faste optik blive
hjemme til når du skal være "seriøs" (portrætter fx), og tage de 2 zoom med
på tur.

Jeg ville ikke selv købe en optik der var både tele og vidvinkel.

:Pia

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-08-01 12:00

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> [...]
blive
> hjemme til når du skal være "seriøs" (portrætter fx), og tage de 2 zoom

Ja, det er fornuft i. Men så kan jeg dele det op i to: en vidvinkeloptik og
en zoom. Du siger 100-300. Kan jeg gå længere op end 300 uden at slægge på
kvaliteten i forhold til pri eller har det ikke noget at sige?

Fra : Rune Baess

Dato : 11-08-01 13:48

> Ja, det er fornuft i. Men så kan jeg dele det op i to: en vidvinkeloptik
og
> en zoom.

Måske snarere en Vidvinkel Zoom og en Tele Zoom ...

> Du siger 100-300. Kan jeg gå længere op end 300 uden at slægge på
> kvaliteten i forhold til pri eller har det ikke noget at sige?

Gå ikke højere end 300 hvis det er en billigere tele-zoom, kommer du længere
op bliver det typisk alt for lyssvagt alligevel...
Hvad skal man dog med 500mm på bl. f8 ( andet end bruger det på stativ)

Rune

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-08-01 08:17

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote in message
> [...]
> op bliver det typisk alt for lyssvagt alligevel...
> Hvad skal man dog med 500mm på bl. f8 ( andet end bruger det på stativ)

Ja. Er der mærker jeg absolut skal holde mig fra? og i hvilke prisklasser
ligger kvaliteterne? (måske lidt difust spørgsmål, men alligevel)

vh. Peter

Fra : Bjørn G

Dato : 13-08-01 22:15

Peter Andersen wrote:

> [...]
> eksisterende går fra 35-70mm og jeg har en fixet på 135mm. Det
> bedste(dyreste?) ville være at ha en der kunne gå fra fx. 35(eller mindre?)

HEI!

Jeg har akkuratt kjøpt meg et Soligor 28-200, som passer på mitt Pentax Super
A. Et kjempekjøp! Ypperlig når man bare vil ta med seg et objektiv ut på tur.
Har fra før orginalt Pentax 28-80, samt en del andre telezoom ... mangler bare
et fast på 50mm, så føler jeg at jeg har "alt" ...

Har et strøkent Soligor 85-205mm F=3.8, og med filterdiameter 62mm.. sitter et
skylightfilter og solblender på det.. 4sale!
(Pentax PK feste)

mvh
Bjørn.