Express - Mastehældning
Fra : Kenneth Westergaard

Dato : 11-08-01 09:28

Hej Express-sejlere.
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvor meget jeg kan tillade mig at lægge
masten bagover, når den står i sit grund-trim.

Jeg har set på flere Expresser, at masten hælder mere bagover, end på min.
MEN, jeg har også lige læst en lille artikel på den svenske
Express-hjemmeside, skrevet af Lars Sörqvist, at flere af bådene lider af
nedsunken mastefod.

Jeg har målt min forstagslængde, fra udgangen af forstaget i masten, til der
hvor forstaget ville gå ned i dækket hvis man forlænger forstaget helt ned
til dækket.
Længden er = 9,25 cm.
I en trim-bog har jeg læst at anbefalet forstags-længde = 9,43 cm.!!!
Er det ikke for meget? Jeg vil mene at mastefoden vil komme til at hvile på
hælen, med et stort tryk til følge, derudover har jeg målt, at den vandrette
stok/spant (eller hvad den hedder), som er placeret under dækket lige under
masten, Ja- den er IKKE lige under masten, hvis mastefoden står og hviler på
hælen.

Jeg er meget nysgerrig efter at få et svar - på forhånd tak.

Med sejler-hilsen Kenneth, D-634

Fra : p k c

Dato : 12-08-01 19:57

Når du hiver i hækstaget så krummer masten - undervanterne skal være en
smule løse - når masten krummer kommer mastens fod til at stå vandret igen.
Men enig det belaster "hælen" meget.
I H båden gjorde man det en overgang (nogen år tilbage) at man korterede
masten en smule og satte en ny fod på af rustfri stål.

Har du kontaktet den danske Express klub - jeg er sikker på du kan få stor
hjælp der.

God fornøjelse.

Per Krabbe, Vestergade 81, 5300 Kerteminde
pkc@boat4you.dk / www.boat4you.dk
tlf. +45 40365465 /