"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4defa57c$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "KASO" skrev i meddelelsen
>> news:4def7281$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Og ganske rigtigt var de for optimistiske - produktionen holdt kun i 40
>> min. før man lukkede ned igen. Der er tilsyneladende ingen nye
>> estimater - de forhandler igen-igen med leverandørerne, der åbenbart er
>> blevet trætte af at levere uden at få penge....
>
> Allerede da Saab startede produktionen op igen, gjorde man opmærksom på,
> at der i den kommende tid ville være "hiccups". Det skyldes at man har
> mere end 800 leverandører i og uden for Sverige. Man startede med at få
> "Just-in-Time" leverandørerne op at køre, iden man laver aftaler med
> "Bulk-suppliers". Disse leverer i størrer mængder og det er ikke oppe at
> køre endnu. Derfor ligger produktionen stille. Det er helt naturligt, at
> der går dage og/eller uger, inden alt kører "flydende" igen.
Sjovt nok samme "sang" hver gang tingene glipper for Saab: "Helt naturligt,
intet problem, bare pressens skyld, ...."
Skal vi ikke lige præcisere "få op at køre"?
Oversat: Man har betalt en del af leverandørerne, men der var ikke penge til
dem alle - så nu står produktionen igen stille.
>
> Desuden er det sjovt som pressen bruger en masse krudt, bare fordi det er
> Saab som ikke producerer. At en masse andre bilproducenter ikke producerer
> i øjeblikket, bliver ikke nævnt med et ord, nogen steder...
>
Måske fordi Saab halter ganske gevaldigt og har gjort det i årevis, så
"dødskampen" er jo ganske relevant. Andre producenter er ikke truet på deres
eksistens fordi de stopper produktionen nogle dage, men når Saab, som er i
alvorlig pengenød og som ikke sælger biler nok til at være en rentabel
forretning, står stille - først i 7 uger og nu igen på ubestemt tid, så kan
det i alvorlig grad skade mulighederne for overlevelse. De færreste vil være
nervøse for at købe en Toyota, selv om de stopper produktionen på et par
fabrikker i nogle dage, men mange vil være nervøse ved at købe en Saab, når
de ikke ved om fabrikken overlever.